2022-11-11, 19:27
Medlem
Craiggs avatar
Har köpt lite grejer inför jul och tagit på faktura med förfallodatum i slutet av november som jag tänkte betala då. Problemet är bara att jag nyss fått ett nytt jobb och trodde att första lönen skulle komma i november, men nu vet jag att den kommer i slutet av december, och därmed kan jag inte betala förrän då.

Det rör sig om 1300 kr ungefär fördelat på 4 fakturor.

Jag har inte hittat någon att låna av ännu.
Jag ringde fakturaföretaget och frågade om jag kunde betala i slutet av december istället. De sa nej.

2 lösningar har jag funderat på:

1. Ta sms-lån. Dock behöver jag vara säker på att lånet kan betalas tillbaka först i slutet av december samt att räntan är låg.

2. Låta fakturorna gå till inkasso och betala dem där. På 1 månad hinner det inte gå vidare till kronofogden väl?

Eller vad tycker ni jag ska göra? Mvh
Citera
2022-11-11, 19:40
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Har köpt lite grejer inför jul och tagit på faktura med förfallodatum i slutet av november som jag tänkte betala då. Problemet är bara att jag nyss fått ett nytt jobb och trodde att första lönen skulle komma i november, men nu vet jag att den kommer i slutet av december, och därmed kan jag inte betala förrän då.

Jag ringde fakturaföretaget och frågade om jag kunde betala i slutet av december istället. De sa nej.

1. Ta sms-lån. Dock behöver jag vara säker på att lånet kan betalas tillbaka först i slutet av december samt att räntan är låg.

2. Låta fakturorna gå till inkasso och betala dem där. På 1 månad hinner det inte gå vidare till kronofogden väl?

Enkelt, prata med din nya arbetsgivare om ett förskott så är problemet löst.

Det viktiga är att ta lärdom av detta och att aldrig köpa saker för pengar du inte har. Lån tar man för bostad och utbildning, allt annat köper man för sparade pengar.
Citera
2022-11-11, 19:41
Medlem
welcometorealitys avatar
Fråga på ditt jobb om du kan få ett förskottsbetalning på summan, sen får de dra av den på din första löning.
Citera
2022-11-11, 19:59
Medlem
_killahs avatar
Har du inte 1300:- ens?

Dags att börja prioritera i livet. Dessutom skriver du nytt jobb. Har du haft ett jobb innan?
Citera
2022-11-11, 20:16
Medlem
jonte500s avatar
Sälj några grejer på Tradera, så har du summan ganska snabbt.

Jag skulle inte ha bett om förskott på ett nytt jobb, men det är ju jag.
Citera
2022-11-11, 22:01
Medlem
Sonny00s avatar
TS bör ta av sitt buffertsparande. Det är onödigt att röra det långsiktiga sparandet för en sådan här bagatell.
Citera
2022-11-11, 22:03
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
TS bör ta av sitt buffertsparande. Det är onödigt att röra det långsiktiga sparandet för en sådan här bagatell.
Och du tror verkligen att TS har något sparande överhuvudtaget om man ställer en sådan fråga?
Hur tänkte du här egentligen?
Citera
2022-11-11, 22:08
Medlem
BitterGammalGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg

Hur ända in i helvete kan man handla julklappar med en så sketen ekonomi att allt faller för 1300kr?
Hur kan en så korkad person ens ha fått ett jobb?
Vad förväntar du dig för svar här på FB? Jösses,...
Citera
2022-11-12, 03:10
Medlem
sms lån ska du aldrig ta

påminnelseavgift brukar va 60kr och typ inkasso 180kr. Är det 4 olika fakturor är det dyrt.

om du inte kan låna av någon så kanske man kan kolla efter ett kreditkort med låg avgift och som är kompatibelt med betalo. krediten är avgiftsfri i upp till 30 dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in