2023-01-06, 23:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Återigen: den allmänna pensionen är inte ett "tack", det är inte skattepengar. Det är personens egna intjänade pengar, som han får tillbaka på gamla dagar. Hur skulle vi ha råd med alla pensioner, om alla skulle ha pension från vanliga skattemedel?

Det är je detta som pensionärerna känner sig lurade på, man gick på vad de folkvalda sa om att detta skulle räcka till, men det gör det inte, hela pensionssystemet kraschade.
Då är det fan mej inte mer än rätt att de kan kräva att de kompenseras av skattepengar, som fanns men slösades bort på det mest vidriga sättet, dom gavs bort.
Citera
2023-01-07, 00:15
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzo
Värt att jobba tycker ni?

"En pensionär med slutlön på 30 000 som föddes 1950 och som jobbat i 40 år, får över en tusenlapp mindre i pensionsutbetalning än en garantipensionär. Även de som tjänade 35 000 i slutlön får det knapert i jämförelse.

30 000 kronor i slutlön = 1 419 kronor lägre pension än garantin
35 000 kronor i slutlön = 707 kronor lägre pension än garantin
40 000 kronor i slutlön = 954 kronor högre pension än garantin
Källa: SPF Pensionärerna"

EDIT: Alltså för er som inte vet så är garantipensionen inflationsjusterad till typ 100%, så om vi har 10% inflation ökar garantipensionen med samma % medans inkomstpensionen inte ökar med samma mängd så dina pengar du arbetat in förlorar i värde i takt med inflationen.
Från artikeln:
"Garantipensionen stiger med 8,7 procent från och med den 1 januari. Det motsvarar 850 kronor och är den högsta höjningen någonsin. Inkomstpensionen stiger en dryg tredjedel så mycket: endast tre procent. Det innebär i praktiken en negativ pensionsutveckling eftersom inflationen är rekordhög. Detta eftersom inkomstpensionen följer löneutvecklingen istället."

https://www.dagensps.se/privatekonom...40-ars-arbete/
Ja det är förjävligt! Men sent skall sossarna valboskap vakna!
Citera
2023-01-07, 07:29
Medlem
Szalenstwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tyvärr stämmer detta, och tyvärr har det inte gått ut offentligt att detta är enda sättet att klara av sin framtida pension.
Visserligen har alarmister sett detta och varnat för framtiden, men Staten har varit dålig på att få folket att ta till sig, inse och gör nåt åt det.

Det är oroväckande. Min förhoppning är att jag ska ha mig en avbetald, eller näst intill avbetald bostadsrätt samt en större summa pengar investerat tills dess.

Har över 30 år på mig, förhoppningsvis så lyckas man, eller så blir man en av alla fattigpensionärer trots sina försök, tiden får utvisa det.
Citera
2023-01-07, 08:36
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Ja det är förjävligt! Men sent skall sossarna valboskap vakna!

Fast den som "har en tusenlapp mindre" i exemplet ovan har ju också rätt till bostadstillägg och tjänar då mer än den som "aldrig arbetat"

Det är en ganska märklig klipp-och-klistra redovisning de gjort som saknar en viktig komponent mämligen verkligheten.

Det är som sagt långt långt ifrån alla garantipensionärer som får 7290 kr i månaden i bostadstillägg vilker de räknar med att alla har i exemplet.
Citera
2023-01-08, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast den som "har en tusenlapp mindre" i exemplet ovan har ju också rätt till bostadstillägg och tjänar då mer än den som "aldrig arbetat"

Det är en ganska märklig klipp-och-klistra redovisning de gjort som saknar en viktig komponent mämligen verkligheten.

Det är som sagt långt långt ifrån alla garantipensionärer som får 7290 kr i månaden i bostadstillägg vilker de räknar med att alla har i exemplet.

Som med så mycket annat i vårt samhälle så belönas dom som missköter sig Det är dyrt att göra rätt för sig. Inte så märkligt att det går åt helvete för Sverige när ungdomarna som växer upp gör bort sig tidigt och inser att det lönar sig. Råna pensionärer är en genväg till egen lägenhet och bidrag. Istället för att jobba hårt spara och stå i kö.
Citera
2023-01-08, 11:05
Medlem
Pension (och akassa) bör vara lika för alla. Du är inte mer produktiv eller unik än någon annan då du inte arbetar. Det lönar sig att arbeta under åren du arbetar, för du fick väl ändå lön under de åren? Så det är bara skitsnack att det inte lönar sig att arbeta. Det är sjukt att vi tillochmed har klasskillnader då vi är arbetslösa.
Citera
2023-01-08, 11:20
Medlem
Naturligtsvis skall den som jobbat tex som jag i 50 år full tid ca 1800 tim året ha en skyhög pension..börjar du jobba vid 30 å mycket frånvaro skall du ha en låg pension...respektavståndet nu är alldeles för lågt.
Citera
2023-01-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Naturligtsvis skall den som jobbat tex som jag i 50 år full tid ca 1800 tim året ha en skyhög pension..börjar du jobba vid 30 å mycket frånvaro skall du ha en låg pension...respektavståndet nu är alldeles för lågt.

Så du tjänade inga pengar under de åren du arbetade? Du jobbade bara för pensionen? Självklart så ska de inte vara några klasskillnader när vi inte arbetar.
Citera
2024-10-28, 11:28
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ar-som-far-det

Betalartikel. Skulle någon kunna kopiera in eller sammanfatta lite? *ber snällt*
Citera
2024-10-28, 11:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Om vi ska sammanfatta detta:
Lita inte på att staten fixar din pension. Du måste ha en egen plan. Och tro inte att det löser sig annars.
Citera
2024-10-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag är nybliven pensionär....du får det som du betalt in...
FEL. För politikerna gjorde ett "kedjebrev" och lovade yngre generationer något helt annat än vad vi fick.
Efter att de, som gjorde systemet, hade fått själva MER än de hade betalat in, kom politikerna på att pengarna i ATP-systemet inte skulle räcka för min generation och yngre så riksdagen STAL en massa år, som jag hade betalat in ( =de år då jag hade många anställda innan jag sålde) och räknar bara mina sista år, vilka var mina sämsta!
Citera
2024-10-28, 12:36
Ja har man knytit näven I fickan hela livet och stoltserar sig med det jag då får plånboken lida i efterhand (pension)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in