• 2
  • 3
2022-11-10, 23:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2022-11-11, 01:46
Medlem
Vänd dig till soc, eller direkt till öppenvården.
Man behöver inte blanda in soc.
Kan även vända dig till din vårdcentral.
Har inte någon vidare koll på vart man vänder sig när det handlar om steroider dock.
Drugsmart.se kan guida dig kanske eller ring beroendecentrum.

Du ska nog inte låsa dig vid ett ”missbruk”, det hör ihop oftast. Man söker kickarna, sen om det är att pumpa på gym eller dra in storvinsten så grundar det sig i någon form av ”kick”.
Finns bra folk att prata med bara du tar steget och tar kontakt.

Hopps det löser sig!
Citera
2022-11-11, 09:20
Medlem
nonameds avatar
sexmissbruket är väl ändå värre. Då du skadar och sårar andra. Bara en fundering. Finns nog telefonlinje som ett första steg med något av dina beroende.
Citera
2022-11-11, 09:50
Medlem
vadsadusadus avatar
Det finns lite olika vägar att gå. EDu kan boka tid på VC för samtal, och där går de vidare med vad som är lämpligt för just din problematik. Nackdelen med att gå via vården är att du "stämplas" som missbruklare, dvs du får ditt beroende registrerat i journal och det kan även påverka vård i framtiden (svårare att få smärtstillande osv).

Det går också att ringa direkt till Socialtjänsten i din kommun. Ring växeln och berätta vad det gäller så kopplar de dig vidare till rätt personer. De får inte lov att registrera dig i nåt "missbruksregister", men kan om du är en fara behöva tvångsanmäla och LVMa dig. De har dig i sitt interna register under tiden du är under vård/kontakt med dem, men det är inget so mregistreras för framtiden.

Vill du helt anonymt ta tag i problem så finns tex AA/NA. Där är det bara privatpersoner som samlas och tar tag i sitt missbruk tillsammans genom olika steg osv. Det är helt anonymt och är alltså inget som kommer påverka dig i framtiden, vid tex jobbansökning, läkarvård osv.

Jag själv gick direkt till Soc och gjorde en orosanmälan på mig själv, och genom soc har jag fått behandling i öppenvården i socialtjänstens regi, samt 8 veckor på behandlingshem. Då får man kontakpersoner och vårdplaner osv utefter vad som behövs för just dig.
Citera
2022-11-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beastylele
Du har inte varit spelmissbrukare som länkar spelpaus här, tyvärr. Det skulle snarare heta bankidpaus.se ifall det skulle vara seriöst, staten tjänar pengar på spelpaus.

att gå till mina föräldrar skulle dock lösa spelpaus delen i en tid framöver, och jag skulle inte kunna spela, för dem skulle ta mitt bankid (och ja jag skulle gett dem det) men jag skäms över att berätta för dem att jag är i min situation.. även om jag inte måste erkänna alla missbruk jag har, men dem kanske jag kan ta med någon annan, tex KBT som någon länka, ingen aning om vad det är, men får väl kolla upp

Omöjligt att spela utan BANKID, så vitt jag vet.. lägga bankID hos min mor, skulle dessutom inte finnas en chans för att fucka upp i spelberoendet, alltså sätta över små veckotillgångar till mitt bankkort, varje vecka åka dit och sätta över.. bor nära min familj, det hade löst spelberoendet.. och det är nog det som kommer hända.. men tar gärna emot tips angående mina andra missbruk. kbt i guess.. det kan jag säkert ta upp i samband med mina föräldrar, sen vad jag säger på KBT mötena är något helt annat! men då är jag inte ärlig mot mina föräldrar, men det måste man väl inte vara som vuxen man om allting, eller? testo, sex, etc

förlåt, skrev att det hade löst spelberoendet, det stämmer ju såklart inte, men det skulle häva det för stunden.. och jag får tid att åtminstoende må bra.. så jag kommer nog börja så (ljuger säkert för mig själv nu när jag skrev det här haha.. för hela meningen med tråden är för jag inte vågar ERKÄNNA mitt missbruk) .. och kolla upp KBT....

Förlåt, jag hängde inte med på huruvida spelpaus hjälper dig eller inte. Det var ett tips, som jag tror tillfälligt kan hjälpa dig att bli utstängd från spel. Det blockerar väl ditt personnummer så att du inte kan spela på de bolag som finns i Sverige?

Huruvida jag haft spelmissbruk eller inte är mindre relevant, jag är avstängd kan jag kort och gott säga.

Det är väl lite problematiskt att du har diverse missbruk och spelandet som du upplever som den största boven bör du försöka göra dig av med, vilket du också har insikt om. Pinsamt eller ej, ibland får man lägga sig platt på marken och förklara hur det ligger till.

KBT kan hjälpa, det finns även präster och diakoner man kan prata med om man tror man blir hjälpt av att få lätta på hjärtat, inte nödvändigt att man är kristen eller troende på något vis. Ingen kan säga vad du ska göra, men att ta in tips och gå på det man tycker är lämpligast är väl rimligt. Är det lättare att åka direkt till föräldrarna och lägga korten på bordet så gör det. Och var noga med att du bestämt dig för att bli kvitt de dåliga vanorna. Finns inte den mentala viljan så uteblir motivationen att kämpa.

Hoppas inte du ser det som att jag försöker tillrättavisa på något sätt, vill bara tala om vilka alternativ jag ser. Blir du inte hjälpt av det så finns det många andra kloka människor här inne.
Citera
2022-11-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beastylele
Hej FB! Hur erkänner man ett missbruk? vart ska man vända sig? jag har flera missbruk som för varje dag jag blir äldre blir värre och värre. Ett stort missbruk jag har är anabola steroider, jag själv skulle kalla det ett missbruk då jag legat on i flera år. och jag märker att kroppen (bollarna) fungerar sämre, eller dem fungerar nog inte alls faktiskt Sexlust finns det endå ganska ofta, men ja jag märker väl negativa saker där i helhet iallafall, jag brinner dock för träningen, tar den seriöst och har det som min största hobby, ifall någon undrar.. Men ja iallafall klassar jag det som ett missbruk..

samtidigt i detta missbruk skulle jag även klassa mig som sexmissbrukare, porrmissbrukare, spelberoende, och ett mindre missbruk i cannabis!

Jag mår fruktansvärt dåligt inombords egentligen, mestadels över mitt spelberoende, just för stunden iallafall, det som orsaker mest kaos i mitt huvud.. Dock har jag pengar att lösa dessa spelproblem, har tagit lite lån och grejer.. inga stora grejer, (50k) ! men som jag sa så har jag pengarna, tillgångar, låsta hos mina föräldrar för min egna skull, men det är endå spelproblemet som jag ser som störst fucked up, svårast att komma ur just nu, för jag måste erkänna det för min familj, och jag skäms över det så fucking mycket (varit i spelproblem förut en gång) alltså jag är ju en VUXEN man, men jag mår så jävla dåligt över att behöva göra mina föräldrar och folk i min närhet besvikna, så överväger nästan att ta tag i problemet själv.. men jag vet innerst inne att det kommer inte bli någon skillnad. jag måste ta tag i alla problem samtidigt, vart börjar man? hur får man hjälp? jag har ALDRIG haft något problem förut med mina missbruk, skulle nog säga att det är spelmissbruket som är största boven i att jag mår fruktansvärt dåligt just nu. fast jag egentligen har massa missbruk... vissa mer vissa mindre, vissa mer huvudvärk än andra..

Någon som vill hjälpa en medelålders man som tappat det helt? eller vart ska jag vända mig

Edit: värt att notera kanske är väl att jag andå inte är så deprimerad över det att jag skulle få självmordstankar eller liknande, men jag skulle nog kunna tro att fortsätter man i samma veva som nu så kan det säkert bildas. sen kanske jag ska säga att jag har aldrig någonsin varit i problem tidigare, inte ens varit på akuten, är aldrig sjuk, helt prickfritt register. så inte varit med om så mycket.

Och sen vet jag nog att ni kommer skriva gå till dina föräldrar.. och ja det lär jag väl göra men kanske vill visa att jag vill ha hjälp först.. vart vänder man sig? såklart har jag googlat lite och så.. men ja tänkte väl det kunde vara skönt att skriva av sig lite här.

Det första och viktigaste är att man erkänner för sig själv att man är missbrukare. Om man inte har den självinsikten så kan man inte komma någonstans. Du vill sluta och du vill få hjälp.
Du skulle må bättre om du vågar erkänna för din familj, även om det känns jobbigt. Man väljer inte att hamna i missbruk. Och din ålder spelar ingen roll, det kan drabba vem som helst. Du har inte valt att bli beroende. Du är inte missbruket.

Det är en otroligt bra början, för att du är medveten om dina problem och du vill förändras. Finns hjälp att få, spelmissbruk är inte ovanligt. Sök hjälp så snabbt du kan! Så slipper du huvudvärken.
Citera
2022-11-11, 13:50
Medlem
nu verkar du ha flera missbruk, jag tror det är bra att satsa på börja avveckla några av dom först.

först bör du lägga av med steroider, du blir psykiskt beroende av steroider, på så sätt att du kommer må skit när du sluter med dom och ser musklerna försvinna fastän du tränar lika hårt, det är jävligt jobbigt men så värt det.

spelmissbruket bör du också få kontroll över, innan det förstör din ekonomi, kan du inte lägga det på dina föräldrar som du själv är inne på (bankid)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in