2022-11-11, 18:15
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Förr var man ju ute hela tiden, nu sitter folk mest hemma vid datorn. Inte konstigt att ni inte ser lika mycket maskar och insekter.
Stämmer inte .
Själv fotar jag en hel del
Bla Macro foto
Påtar i jorden
Bor i en omgivning som mycket naturlig . vilda växter..
Jag har varit medveten om den sk insektsdöden i många år ..
Och minskningen bara forsätter för varje år med stora steg ..
Citera
2022-11-11, 18:16
Avslutad
Vet inte vart ni bor men där jag bor äter fåglar upp masken, om du jämför 90-talet och nu så har man flyttat sopnedkast till mindre källsorteringscentraler utomhus vilket lockat i alla fall där jag bor väldigt mycket fiskmås, kråkfåglar och duvor. Nu är det dessutom omöjligt att få en god natts sömn på grund av alla måsar på sommaren. Förr såg man kanske någon enstaka svartkråka och duva på taket nu sitter det för helvete upp mot 30-40, det är i alla fall min teori för hur sjutton kan en mask hamna på min fönsterbräda flera våningar upp, har de fått vingar/muterat??
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-11 kl. 18:21.
Citera
2022-11-11, 18:16
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rally-gunnar
Som född på senare delen av 80-talet minns jag det som att det dök upp en jävla massa daggmaskar på asfalterade vägar/gångar bara minuter efter att det regnat. Alltså en jävla massa fler maskar än vad jag upplever nu i vuxen ålder. Fruktansvärt många var dom.
Visst upplever en, eller minns, saker som större/längre etc. från barndomen. Det är sedan gammalt, men jag minns fan att vi fyllde hinkar med maskar när det regnade. Vad vi gjorde med dom minns jag inte men antagligen något omoraliskt.

Idag ser jag dom sällan. Bara ett par stycken på sin höjd. Upplever någon samma sak? Har daggmaskbeståndet minskat, eller hade dom bara prime time på 90-talet?
Intressant iakttagelse. Det var busenkelt att samla ihop maskar för att meta. Idag not so much.

Alla typer av maskar och insekter har minskat idag tyvärr.
Citera
2022-11-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2022/02/24/1082752634/the-insect-crisis-oliver-milman
https://www.youtube.com/watch?v=nMIifkRSs0I

Jag vet inte hur det ser ut på landet men jag gissar att många invasiva arter utrotar och sprider sjukdomar samt alla kemikalier som kommer ut i naturen.
Det kommer i princip inte längre ut några kemikalier i naturen...
Sverige har sällan varit så giftfritt som idag i modern tid.
På 50-, 60-, 70, och 80-talet var halterna av giftiga ämnen oändligt mycket högre än idag.
Det är även så att de ämnen som kommer ut i små mängder (jag vet ni tänker alla på jordbruket - och glyfosat) har väldigt låg allmäntoxicitet. Inte som förr där precis allt och alla inklusive människor - dog som flugor av bekämpningsmedel. Om ni bara visste hur illa det var...
Dessutom GYNNAS specifikt maskar av glyfosatanvändingen - som nu EU och alla miljömuppar vill förbjuda.
Varför gynnas maskarna - jo, jordbearbetning med plog minskar drastiskt. Och är det något som missgynnar maskarna så är det att man delar dem i småbitar med just en plog. Men glyfosat möjliggör att man kör plöjningsfritt - att man sår direkt i stubben utan att först vända ner svålen.
Ekologiskt jordbruk är av den anledningen en katastrof för maskarna eftersom det kräver extremt mycket mer jordbearbetning än konventionellt.
Så vill ni ser mer maskar - sluta köpa ekologiskt.
Senast redigerad av martinator 2022-11-11 kl. 18:24.
Citera
2022-11-11, 19:38
Medlem
Haha! Detta har jag tänkte på flera gånger. Är född i början på 90-talet och minns skräcken när det låg maskar precis överallt vid regn. Sker aldrig längre!
Citera
2022-11-11, 19:43
Medlem
jiZZeds avatar
Man saltar på ett helt annat sätt idag och har börjat använda det mot ogräs. Detta gör att asfalten får en saltmur i kanten och masken vill inte leta sig förbi. Gott om dom hemma i komposten så inte orolig.
Citera
2022-11-12, 05:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Maskarna kryper upp för att inte drunkna, men hela året har södra Sverige haft grundvattennivåer under eller långt under det normala, vilket även påverkar ytligare jordskikt.
Citera
2022-11-12, 09:16
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
På 50-, 60-, 70, och 80-talet var halterna av giftiga ämnen oändligt mycket högre än idag.
Det är även så att de ämnen som kommer ut i små mängder (jag vet ni tänker alla på jordbruket - och glyfosat) har väldigt låg allmäntoxicitet. Inte som förr där precis allt och alla inklusive människor - dog som flugor av bekämpningsmedel. Om ni bara visste hur illa det var...
Dessutom GYNNAS specifikt maskar av glyfosatanvändingen - som nu EU och alla miljömuppar vill förbjuda.
Varför gynnas maskarna - jo, jordbearbetning med plog minskar drastiskt. Och är det något som missgynnar maskarna så är det att man delar dem i småbitar med just en plog. Men glyfosat möjliggör att man kör plöjningsfritt - att man sår direkt i stubben utan att först vända ner svålen.
Ekologiskt jordbruk är av den anledningen en katastrof för maskarna eftersom det kräver extremt mycket mer jordbearbetning än konventionellt.

Maskar äter biologiskt material i jorden. Om du dödar allt ogräs och plockar upp växterna som växer där, får maskarna ingen mat över huvud taget. Hur menar du att maskarna gynnas när de svälter ihjäl? Konventionellt jordbruk är förödande för jordlivet. Vill man ha mycket mask skall man tillföra biologiskt material till jorden. Täckodling är bevisat framgångsrikt för att bygga upp en jordfauna, om man täcker med exempelvis halm eller gräsklipp.

Man kan odla ekologiskt utan att plöja sönder jorden. Kolla upp conservation agriculture och regenerative agriculture. Har en bekant som jobbat en del med det i Afrika, med stor framgång.
Citera
2022-11-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Maskar äter biologiskt material i jorden. Om du dödar allt ogräs och plockar upp växterna som växer där, får maskarna ingen mat över huvud taget. Hur menar du att maskarna gynnas när de svälter ihjäl? Konventionellt jordbruk är förödande för jordlivet. Vill man ha mycket mask skall man tillföra biologiskt material till jorden. Täckodling är bevisat framgångsrikt för att bygga upp en jordfauna, om man täcker med exempelvis halm eller gräsklipp.

Man kan odla ekologiskt utan att plöja sönder jorden. Kolla upp conservation agriculture och regenerative agriculture. Har en bekant som jobbat en del med det i Afrika, med stor framgång.
Jodå - detta är alltså inget som man hittat på utan detta har studerats vid SLU...
Citera
2022-11-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Man saltar på ett helt annat sätt idag och har börjat använda det mot ogräs. Detta gör att asfalten får en saltmur i kanten och masken vill inte leta sig förbi. Gott om dom hemma i komposten så inte orolig.

Det här var precis min kommentar i ett tidigare inlägg och saltet längs med vägarna blir ju starkare för varje år som går.
Citera
2022-11-12, 10:34
Medlem
Biggedys avatar
Blev fan ett mos av maskar när man kom cyklandes på 90-talet. Tack för lite nostalgi.
Citera
2022-11-12, 10:45
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej nu hittar du på, det är rätt illa ställt idag med. Vi är extremt långt från något slags giftfritt paradis. Det kommer fortfarande ut stora mängder PFAS som till sist hittar sig ner i grundvatten till exempel, den har varit uppe både rätten och på tapeten ganska nyligen senast.
Citat:
- Det mest absurda är att det fortfarande är tillåtet att sälja produkter med PFAS i Sverige år 2022, trots hälso- och miljöriskerna, säger Pär Dalhielm, Svenskt Vattens vd. Vi har sedan länge krävt ett gruppförbud av dessa ämnen på EU-nivå - men ännu inte nått i mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in