2022-11-10, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jo.
Dataintrång är det helt klart.

[K4]9 c § Den som olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.

[Den som olovligen] - Helt klart eftersom ICA inte gett samtycke till att skärmen används för allmän surf.
[Ändrar] - Killen har ändrat uppgiften om vilken hemsida som ska visas i touchskärmens webbläsare.

Dessutom, har killen genom åtgärden stört/hindrat användningen av en sådan uppgift, eftersom killen genom att surfa bort från menyn, hindrat att skärmen använts för sitt avsedda bruk.

Det är t.om. dataintrång att använda en dator som det står "Endast personal" på, även om den inte är lösenordsskyddad, och även om det enda du gör är att gå in på säg butikens hemsida och söker efter en produkt.

Men du har rätt i att det skulle bli ett sådant milt dataintrång att det skulle bli bötersstraff (dagsböter), detta då skärmen varit till för offentligt bruk, och att skadan som vållats är minimal, det är ju inte direkt så att denne fått tillgång till känslig företagsinformation eller att denne påverkat kassasystem, priser eller liknande.
Nej. "Den som olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling" - på vilket sätt är porr en "automatiserad behandling"? Eller "Beredelse till uppgift"?

I nästa inlägg skriver du väl att Nationella Insatsstyrkan kommer spränga sig in i MGM bostad? Eller rapellera ner från helikopter och sparka in fönstren och tömma sina MP5.
Citera
2022-11-10, 21:45
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
porr en "automatiserad behandling"

Det är inte porren som är en automatiserad behandling, utan hela funktionen hos pekskärmen, med menyn och liknande, är en form av automatiserad behandling.

Och sedan har han inte berett sig tillgång till något, men han har olovligen ÄNDRAT i skärmen, dvs ändrat vilken hemsida som ska visas.

Tänk såhär: Om du hackar en hemsida, så är du väl helt med på att det är dataintrång eller?
Detta är samma sak, enda skillnaden är att hackningen görs på en fysisk plats istället för över nätet.
Citera
2022-11-10, 22:02
Medlem
21512s avatar
Citat:
Och sedan har han inte berett sig tillgång till något, men han har olovligen ÄNDRAT i skärmen, dvs ändrat vilken hemsida som ska visas.
Nu förutsätter du lite väl mycket tycker jag. Dels att det är en han, och dels att hen har ändrat website. Du vet väl inget av dom två?

Citat:
Tänk såhär: Om du hackar en hemsida, så är du väl helt med på att det är dataintrång eller?
Detta är samma sak, enda skillnaden är att hackningen görs på en fysisk plats istället för över nätet.
Jag tror inte så många skulle kalla ett eventuellt byte av website för "hacking", men meningarna går kanske isär där.
Citera
2022-11-10, 22:17
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Hur kränkt kan bli när man 28 år? Många starka ord och känslor för ett skämt. Gissar nån skitunge tryckt in ett USB-minne med porr i den där skärmen.

Hon borde bara skratta åt det. Och butikschefen blir skraj som fan när media kommer så han tar i från fotknölarna med starka ord han också.

”Polisanmälan görs as we speak”.. men snälla.

Jag håller med. Mer tramsigt att detta blir hypat än att det verkligen händer.
Citera
vhes avatar

Moderatormeddelande

Postat av vhe 2022-11-10, 22:17
Moderator
Tråden ligger i forumdelen IT-säkerhet, och får sålunda handla om de tekniska aspekterna av händelsen.
Sofias/medias reaktion, eller vad man tycker om porr får diskuteras någon annan stans.

/Moderator
Senast redigerad av vhe 2022-11-11 kl. 07:39.
2022-11-10, 22:25
Medlem
Nej, dataintrång lär någon åklagare knappast ta till i detta fallet, av skäl som redan angetts.

En åklagare skulle med allra största sannolikhet i första hand åtala för egenmäktigt förfarande i detta fall, och i andra hand skadegörelse.

Förmodligen har det inte funnits någon säkerhet alls här. TV har kört en film från ett minneskort/USB-minne och någon har bytt ut det och startat en annan film.
Citera
2022-11-10, 22:31
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Vore kul om det visade sig vara maken som gjort det här

Såg nåt klipp på YouTube med någon som visade att man kunde sätta in USB i datorerna på ICA. Så det borde vara ganska enkelt att fixa detta på dom flesta ICA skulle jag tro
Citera
2022-11-10, 22:36
Medlem
mikaelss avatar
Dataintrång kan vara lite allt möjligt, en åklagare tyckte det var att olovligen installera program på sin jobbdator. Han förlorade i hovrätten, men jag vet inte hur det gick med överklagandet.
https://www.idg.se/2.1085/1.605230/a...-pa-jobbdatorn
Citat:
Ett fall som kan få enorma konsekvenser för både arbetsgivare och anställda drivs just nu av en kammaråklagare i Stockholm. Det handlar om vad vi får göra med våra jobbdatorer.

Åklagarens linje, på ren lekmannasvenska: Om du installerar ett program i en dator utan tillstånd, oavsett vad det är för program, så ska du fällas för dataintrång.
Citera
2022-11-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Vore kul om det visade sig vara maken som gjort det här

Såg nåt klipp på YouTube med någon som visade att man kunde sätta in USB i datorerna på ICA. Så det borde vara ganska enkelt att fixa detta på dom flesta ICA skulle jag tro
Varför skulle karln smyga iväg till ICA för att generera sin brud?

Flashbackare 💯 Ett skämt från trollen här.

Men då, topic som mod skrev. Varför är det så lätt för allt och alla att ta sig in överallt? Såg på TVn en gång hur en IT-expert påtalade att Sverige är i framkant med all digitalisering och synnerligen med extremt låg säkerhet över hela samhället. Tycker det syns tydligt överallt.
Citera
2022-11-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dataintrång kan vara lite allt möjligt

Nej, det kan inte vara lite allt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
, en åklagare tyckte det var att olovligen installera program på sin jobbdator. Han förlorade i hovrätten, men jag vet inte hur det gick med överklagandet.
https://www.idg.se/2.1085/1.605230/a...-pa-jobbdatorn

Till exempel kan det inte vara att man installerar program på sin jobbdator, som du själv just gav exempel på.

På samma vis lär det knappast heller vara att installera en porrfilm på en offentligt tillgänglig skärm.
Citera
2022-11-10, 23:13
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Varför skulle karln smyga iväg till ICA för att generera sin brud?

Hur kan du inte se det komiska i det där?
Citera
2022-11-10, 23:17
Jag gjorde samma sak på en tågstation en gång. De hade en dator för att bläddra på deras intranät, och webläsaren hade inget adressfält. Jag lyckades hitta någon "sök på sidan" vilket gjorde att jag fick upp google, och sedan var det en enkel match att få fram lite porr och fnissande gå därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in