2022-11-10, 18:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Vattenfall kan bygga eller Fortum.
Citera
2022-11-10, 18:04
Medlem
otellos avatar
Så går det när små aktivistpartier (MP) ständigt hotar med att lägga ner framtida kärnkraft. Ge garantier att kärnkraftverken kommer få stå kvar i åtminstone 5 decennier.
Citera
2022-11-10, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Mycket märklig rubrik på den här tråden.

Det tyska företaget Uniper meddelar alltså att de inte ska bygga någon ny kärnkraft i Sverige, men det är väl allt?

För det första är frågan om redan existerande reaktorer, som helt eller delvis ägs av Uniper, räknas som "ny kärnkraft" och för det andra hur tyska staten kom in i det hela? Det är förvisso riktigt att tyska staten är delägare i Uniper men Fortum äger en större del.

En mer rättvisande rubrik skulle väl vara "Tyska Uniper säger nej till ny kärnkraft i Sverige"?

Ja, och som varande ett tyskt (nu statsägt) bolag så bygger de naturligtvis hellre ev kärnkraft i Tyskland för att de tyska skattebetalarna skall få valuta för sina skattepengar. Precis som svenska Vattenfall borde göra i Sverige för de skattebetalarnas räkning. Allt annat är ologiskt.
Citera
2022-11-10, 18:18
Medlem
Jag funderar på hur lagstiftningen fungerar med tanke på den Tyska statens nationalisering. Det är endast Ringhals som i huvudsak ägs av Svenska staten. Jag misstänker att man tvingades till detta på grund av anti-monopol lagarna. Man har ägt en hel del generation på kontinenten.

Vid en snabb koll så ser man att Tyskarna utökade sin vindkraft och tvärvände och förbjöd kärnkraft. Svenska staten attackerade också vattenfall med kärnkraftsskatten.

Eon och Uniper = same shit different name. Så Eon kan sitta och snacka om "grön el" till puckon i Sverige.

Jag är ganska osugen på att ha Tyska staten i sin nuvarande tappning, någonstans i närheten av någonting då allt de tar i verkar bli till bajs.
Citera
2022-11-10, 18:18
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vem fan vågar bygga kärnkraft i Sverige? Nästa regering kanske förbjuder det (om Miljöpartiet ska ingå).
Ingen vågar göra så stora investeringar när svenska regeringar är så labila med denna frågan.
Skriv avtal med skyhöga avtalsviten vid frånträdande av avtalet så kommer nästa regering inte kunna frånträda avtalen utan att skjuta ekonomin i sänk, vilket de ironiskt nog gör även om det inte fanns några såna viten eftersom energiförsörjningen är helt avgörande för svensk industri och ekonomi.
Citera
2022-11-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det svenska elkraftnätet är förfallet och klarar inte att skicka el från norr till söder och vice versa. Det har Svenska kraftnät aviserat att de vill förändra fram till 2035. Det krävs dock att den elproduktion som drivs har tillräcklig kraft med generatorkapacitet och det har exempelvis inte vindkraft. Vattenkraft eller kärnkraft är det som återstår, eftersom fossilt är uteslutet, och i söder blir det svårt att bygga vattenkraft. Kvarstår gör fjärde generationens kärnkraft och kommer man igång med tillståndsprocesserna inom ett år bör det ligga rätt i tiden med Svenska kraftnäts ambition.

Så vi kan inte skicka från norr till söder men exportera ut i Europa går bra?
Citera
2022-11-10, 18:20
Medlem
Musik.mannens avatar
Varför bygger inte kommunerna i södra delarna av Sverige kärnkraft?
Om det nu är så angeläget.
Citera
2022-11-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Det är södras elproduktion som exporteras och därför måste norr "exportera" till söder.
Citera
2022-11-10, 18:22
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito

Det har jag också undrat över. Den elen som ska exporteras till Tyskland måste ju passera södra Sverige.
Citera
2022-11-10, 18:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jag funderar på hur lagstiftningen fungerar med tanke på den Tyska statens nationalisering. Det är endast Ringhals som i huvudsak ägs av Svenska staten. Jag misstänker att man tvingades till detta på grund av anti-monopol lagarna. Man har ägt en hel del generation på kontinenten.

Vid en snabb koll så ser man att Tyskarna utökade sin vindkraft och tvärvände och förbjöd kärnkraft. Svenska staten attackerade också vattenfall med kärnkraftsskatten.

Eon och Uniper = same shit different name. Så Eon kan sitta och snacka om "grön el" till puckon i Sverige.

Jag är ganska osugen på att ha Tyska staten i sin nuvarande tappning, någonstans i närheten av någonting då allt de tar i verkar bli till bajs.

De tvärvände vid Fukushima, om jag minns rätt.
Barsebäck ägdes av Sydkraft. Sydkraft var flera skånska kommuner som ägde. Sydkraft såldes till Eon.
Citera
2022-11-10, 18:25
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja OK. Nu har ju dessutom elpriserna gått ner så behovet av ny kärnkraft är kanske inte så stort?

Tur att det finns folk som kan se förbi sin egen näsa. Man bygger för framtiden, elbehovet kommer bara öka. Se alla industrisatsningar i norrland som inte kommer nånstans pga bristen.
Citera
2022-11-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyMantle
Tur att det finns folk som kan se förbi sin egen näsa. Man bygger för framtiden, elbehovet kommer bara öka. Se alla industrisatsningar i norrland som inte kommer nånstans pga bristen.
Nja men Svenskarna har varit bra på att spara på el. Kärnkraft får vi inte på plats på många år hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in