2022-11-08, 22:45
Medlem
bithaxs avatar
Har fått äran att jobba lite med detta.
Eftersom jag inte har någon lång bakgrund inom javascript och vår arkitekt valde Apollo server för detta så blev det en ganska brant inlärningskurva för mig. Fick börja med grunderna i typescript.

Jag kan ju tycka att ett REST eller JSON-RPC api hade gått betydligt fortare att knåpa ihop. Och iom att det ska vara klart om en månad som vanligt så är det ju ett bekymmer.

Resolvers är ju också brainfuck att skriva, och connections med pagination osv.

Men jag gillar också vissa saker. Det är ingen frontendare som kommer komma och be mig att ändra mina endpoints för att hand SPA ska slippa göra 5 requests i en flik. Han har ju allt där och kan hämta så lite eller så mycket som behövs.

Vi har också som mål att bygga en front mot ett antal olika apier i denhär lösningen. Och då passar ju graphql ganska bra.

Har ni använt graphql och vad tycker ni?
För och nackdelar?
Citera
2022-11-08, 23:08
Medlem
Det är snyggt men det blir ju mer jobb. Det passat inte till allt. Mer om man har ett API man levererar utåt som en tjänst och det finns många entiteter och fält att välja på. Å andra sidan kanske man också måste stödja vanlig REST då, alla hanterar nog inte GraphQL så bra ännu.

Jag tycker många överdriver i sina arkitekturer och vill gärna ta in det senaste och coolaste för att det är kul och imponerande, men att ständigt tänka så riskerar att bli mycket dyrare till ingen större nytta. Det är också en styrka att känna till det senaste men aktivt välja bort det ibland.
Citera
2022-11-08, 23:48
Medlem
Rimligt i större projekt där man har (eller kommer att ha) ett antal olika fristående klienter/appar. Föga förvånande att det utvecklats på Facebook. Men är man inte Facebook så får man tänka till om det är värt det extra arbetet.
Citera
2022-11-09, 18:05
Medlem
PissBusss avatar
Om det verkligen är omöjligt att förutsäga hur ens data kommer att användas av klienter kan det säkert vara motiverat att använda men de organisationer som befinner sig i den situationen är försvinnande få.
Citera
2023-06-16, 09:43
Medlem
Jag såg inga fördelar med det. Massa merjobb, resolvers var som du sa ett helvete, inga tydliga fördelar för oss då vi bara hade en frontend. Vi hade node i typescript på serversidan och hittade då (2 - 3 år sen) inga verktyg som på ett tillfreställande sätt kunde generera typer från ena språket till andra. Det luktar cargo culting lång väg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in