2022-11-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
1) Livsnödvändigt värde(mat & husrum)
2) Produktionsvärde(råvaror, olja)
3) Kulturellt/sentimentalt värde (Konst etc)
4) Spekulativt värde (Bitcoin, guld, fiat)
Både Bitcoin (enklare att förstå via ETH) och guld går in under 2), produktionsvärde. Med ETH och guld är det en så uppenbar förankring att den i sig ger upphov till 4), spekulativt värde.
Citera
2022-11-19, 10:41
Medlem
Citat:
Det finns olika typer av värden. Själv vill jag dela in dom i fyra kategorier.

1) Livsnödvändigt värde(mat & husrum)
2) Produktionsvärde(råvaror, olja)
3) Kulturellt/sentimentalt värde (Konst etc)
4) Spekulativt värde (Bitcoin, guld, fiat)

Nu befinner vi oss i forumet ekonomi och då bör vi hålla oss till ekonomiska definitioner:
Inom nutida nationalekonomi är den mest spridda uppfattningen att värde beror av subjektiv nytta på marginalen; med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den, kundvärdet. Detta kallas marginalnytteteori.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rde_(ekonomi)
Citat:
Men eftersom Bitcoin fortfarande handlas mot fiat, blir det ju knepigt att undgå fuffens och alla dom problem som finns med nuvarande system.

Detta är rätt lustigt och jag har hört denna missuppfattning tidigare. En tro att bitcoin smittas av problem i fiat eftersom man kan köpa bitcoin för fiat. Det är ett lika dumt påstående som att fiat smittas av problem med bitcoin eftersom man även kan köpa fiat för bitcoin.

Någon annan skrev tidigare i en annan tråd att man fortfarande var exponerad mot SEK om man köpte bitcoin för SEK. Detta tankesätt innebär alltså att en person som köper bitcoin för USD är exponerad mot USD och en person som gör köpet med SEK är exponerad mot SEK. Detta trots att båda nu äger bitcoin och inte SEK eller USD. Detta är ett feltänk.
Citera
2022-11-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Att folk blundar för Bitcoin överlägsna användbarhet som en digital helt decentraliserad, bearer asset, ger dem ingen poäng.
Det ligger förstås ett enormt värde i Bitcoins egenskaper som gör den otroligt användbar och därmed eftertraktad.

Bitcoin har ett teoretiskt maximum på 7 transaktioner per sekund (tps), och har praktiskt legat i intervallet 2-5 tps de senaste sju åren. För hela nätverket då.

Som jämförelse föds det ca 4 personer per sekund i dagsläget. Dvs, högt räknat har du två skicka-transaktioner och två mottagar-transaktioer i din livstid om alla transaktioner görs i bitcoin.

Hur i h-vete är detta "otroligt användbar"?

Det ska dock sägas att man kan tjäna pengar på att spekulera i bitcoin, och det har jag inga problem med, men att tro att det ligger någon form av egenvärde i ett transaktionssystem som inte kan användas tycker jag är lite galet. Med en penningteoretisk begreppsflora är bitcoin ungefär så fiat det kan bli.
Citera
2022-11-19, 12:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Bitcoin har ett teoretiskt maximum på 7 transaktioner per sekund (tps), och har praktiskt legat i intervallet 2-5 tps de senaste sju åren. För hela nätverket då.

Som jämförelse föds det ca 4 personer per sekund i dagsläget. Dvs, högt räknat har du två skicka-transaktioner och två mottagar-transaktioer i din livstid om alla transaktioner görs i bitcoin.

Hur i h-vete är detta "otroligt användbar"?

Det ska dock sägas att man kan tjäna pengar på att spekulera i bitcoin, och det har jag inga problem med, men att tro att det ligger någon form av egenvärde i ett transaktionssystem som inte kan användas tycker jag är lite galet. Med en penningteoretisk begreppsflora är bitcoin ungefär så fiat det kan bli.
Oj, tror du att du kommit på något som var helt okänt för alla andra? Att Bitcoin inte går att skala i första lagret?
Vad känner du till om Lightning lagret?

En myt som verkar svårdödad är att Bitcoins primära uppgift är att medium of exchange. Så är inte fallet. Bitcoin är det digtala guldet, store of value.
Om Bitcoin ÄVEN kan fungera som basen för "pengar" och transaktioner på layer 2, så ger detta Bitcoin ytterligare värde. Men detta behövs inte lösas för att Bitcoin ändå skall kunna 200x:a i värde som "store of value".
Senast redigerad av Leaston 2022-11-19 kl. 12:09.
Citera
2022-11-19, 12:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Oj, tror du att du kommit på något som var helt okänt för alla andra? Att Bitcoin inte går att skala i första lagret?
Vad känner du till om Lightning lagret?

En myt som verkar svårdödad är att Bitcoins primära uppgift är att medium of exchange. Så är inte fallet. Bitcoin är det digtala guldet, store of value.
Om Bitcoin ÄVEN kan fungera som basen för "pengar" och transaktioner på layer 2, så ger detta Bitcoin ytterligare värde. Men detta behövs inte lösas för att Bitcoin ändå skall kunna 200x:a i värde som "store of value".
Inte ens som något "lager 1" kan det fungera om man endast kan göra någon enstaka transaktion på den nivån under sin livstid. Jag presenterade väl en uträkning på hur lång tid det skulle ta att onboarda en majoritet av världens befolkning till lightning-nätverket? Kortfattat: det går inte.
Citera
2022-11-19, 12:43
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Haha jävla myttoman

Inget mytande alls här, pengarna är redan utplockade och hälften gick till strandfastigheter. Vill du se bilder?
Citera
2022-11-19, 14:07
Medlem
profundersams avatar
Citat:

Kan man hitta denna definition i Satoshi's beskrivning eller från annan tidig källa?

Frågar seriöst, eftersom jag mest hoppade in i detta just för att btc skulle vara en global valuta.
En romantisk idé om att människor skickar betalningar till varandra utanför den etablerade "finansvärlden".

Men är btc ungefär som konst, instoppad i ett valv, där enda intresset är att konsten ska gå upp i värde och inte tittas på.
Ja, då sitter jag på fel tåg, så att säga.
Citera
2022-11-19, 14:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Kan man hitta denna definition i Satoshi's beskrivning eller från annan tidig källa?

Frågar seriöst, eftersom jag mest hoppade in i detta just för att btc skulle vara en global valuta.
En romantisk idé om att människor skickar betalningar till varandra utanför den etablerade "finansvärlden".

Men är btc ungefär som konst, instoppad i ett valv, där enda intresset är att konsten ska gå upp i värde och inte tittas på.
Ja, då sitter jag på fel tåg, så att säga.

Satoshi skriver att det är en Peer to Peer payment system.
* Bitcoin (BTC) är det i baslagret, och om man behöver skala det så är Bitcoin det med hjälp av tex Lightning.
* Bitcoin Satoshi Vision (BSV) är exepmpel på en krypto som ville skala i baslagret

Marknaden valde BTC och då spelar det ingen roll hur man försöker bända på vad det står i Whitpaper. Bitcoin är det som marknaden gör Bitcoin till.
Ok?

Ge mig en Lightning invoice så skickar jag lite Bitcoin till dig, peer to peer, blixtsnabbt, decentraliserat och "gratis".

*edit*
Sorry för OT. Eventuellt svar bör flyttas till lämpligare tråd.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-19 kl. 14:16.
Citera
2022-11-19, 14:16
Medlem
Let’s take a look at the white paper that started it all: “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System” by Satoshi Nakamoto.

https://www.gobankingrates.com/investing/crypto/bitcoin-whitepaper/
Citera
2022-11-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej att något inte backas av något annat innebär inte att det är värdelöst. Guld backas ju t.ex. inte heller av något annat.

Problemet uppstår snarast när en valuta kontrolleras av en enskild part som kan trycka mer pengar och därmed konfiskera dina tillgångar.

Guld är guld. Vet inte ens om du fått för dig att Bitcoin har något värde eller ej. Vet du vad "trycka pengar" innebär konkret?
Citera
2022-11-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Guld är guld.

Smart, jäklar vad skarp du är!

Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Vet inte ens om du fått för dig att Bitcoin har något värde eller ej. Vet du vad "trycka pengar" innebär konkret?

Klart bitcoin har ett värde, hur kan du inte förstå det?
Citera
2022-11-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Eliten trycker pengar med våldskapital och orättfärdiga krig genom nollränta
samtidigt som man konspirerar mot folket med virus och klimat.

Kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum är demokratiska pengar i jämförelse.

FTX har blottat en korruptions skandal.

Fiat är bajs, kan jag hålla med om. MEN krypto är ingenting. Noll, nada, hittepå. Det är absolut inga valutor. Its a big nothing burger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in