2022-11-19, 07:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej att något inte backas av något annat innebär inte att det är värdelöst. Guld backas ju t.ex. inte heller av något annat.
Bland det mest korkade jag läst i forumet hittills. Jag antar att man måste vara så här snurrig för att kunna resonera kring bitcoins värde som du gör.

Är det alltså inte värdefullt att något har riktiga tillämpningar i industrin (och tillverkning av smycken, mm)?
Citera
2022-11-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Bland det mest korkade jag läst i forumet hittills. Jag antar att man måste vara så här snurrig för att kunna resonera kring bitcoins värde som du gör.

Är det alltså inte värdefullt att något har riktiga tillämpningar i industrin (och tillverkning av smycken, mm)?

Den snurrige är du som tror att jag ens resonerade om bitcoins värde där, jag skrev inte ett ord om det.
Citera
2022-11-19, 07:53
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Dåliga journalister skriver att de "trycker" pengar men det är inte så det fungerar på riktigt. Innan jag skriver mer så får du gärna förklara hur du tror det går till när de "trycker" pengar.
Eliten trycker pengar med våldskapital och orättfärdiga krig genom nollränta
samtidigt som man konspirerar mot folket med virus och klimat.

Kryptovalutor som Bitcoin och Ethereum är demokratiska pengar i jämförelse.

FTX har blottat en korruptions skandal.
Citera
2022-11-19, 07:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Den snurrige är du som tror att jag ens resonerade om bitcoins värde där, jag skrev inte ett ord om det.
Hela diskussionen handlar ju om det.

Men din kommentar om guldets värde var ändå underhållande.
Citera
2022-11-19, 08:05
Medlem
Citat:
Hela diskussionen handlar ju om det.

Men din kommentar om guldets värde var ändå underhållande.

Jag tar ansvar för det jag skriver och inte för vad du läst från andra eller hur du har vantolkat det. Du saknar helt enkelt läsförståelse och går till angrepp mot dina egna tankar. Det är ett faktum att Guld inte backas av något annat men att det ändå har ett värde.
Citera
2022-11-19, 08:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag tar ansvar för det jag skriver och inte för vad du läst från andra eller hur du har vantolkat det. Du saknar helt enkelt läsförståelse och går till angrepp mot dina egna tankar. Det är ett faktum att Guld inte backas av något annat men att det ändå har ett värde.
Guld har ett värde oavsett dess pris. Detsamma gäller inte för bitcoin. Det är märkligt och förvirrat att prata om "backas upp" i sammanhanget.
Citera
2022-11-19, 08:13
Medlem
Citat:
Guld har ett värde oavsett dess pris.

Haha detta är komiskt!
Citera
2022-11-19, 08:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Haha detta är komiskt!
Är det? Om du kan köpa en guldtacka för 1 kr, är det mindre användbart i syfte att bygga elektroniska komponenter eller smycken, jämfört med om du köper det för en miljon?

Där har du skillnaden.
Citera
2022-11-19, 08:19
Medlem
Citat:
Guld har ett värde oavsett dess pris.

Citat:
Är det? Om du kan köpa en guldtacka för 1 kr, är det mindre användbart i syfte att bygga elektroniska komponenter eller smycken, jämfört med om du köper det för en miljon?

Där har du skillnaden.

Du blandar ihop värde och användning.
Men förnekar likheten mellan värde och pris.

Du är ytterst förvirrad.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-11-19 kl. 08:45.
Citera
2022-11-19, 09:02
Medlem
-
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-19 kl. 09:17. Anledning: Fel tråd
Citera
2022-11-19, 09:03
Medlem
Leastons avatar
Allt som är användbart och har en efterfrågan har ett värde.
Det gäller guld så väl som konst, fiat, fonder, konserver, verktyg och Bitcoin. Inga konstigheter.

Att folk blundar för Bitcoin överlägsna användbarhet som en digital helt decentraliserad, bearer asset, ger dem ingen poäng.
Det ligger förstås ett enormt värde i Bitcoins egenskaper som gör den otroligt användbar och därmed eftertraktad.

Pris (värdet) byggs som all…de flesta vet utav efterfrågan och tillgång.
Citera
2022-11-19, 10:06
Medlem
DroidBishops avatar
Det finns olika typer av värden. Själv vill jag dela in dom i fyra kategorier.

1) Livsnödvändigt värde(mat & husrum)
2) Produktionsvärde(råvaror, olja)
3) Kulturellt/sentimentalt värde (Konst etc)
4) Spekulativt värde (Bitcoin, guld, fiat)

Dom hänger alla ihop på olika sätt. Pengar är ju som bekant ett representativt medel och en konstruktion som ska göra transaktioner med de tre första mer handfasta kategorierna lättare. Det är en abstraktion och ett mänskligt påfund för att underlätta vår tillvaro. Det är ett mått på hur mycket vi värdesätter dom tre första kategorierna. Att Bitcoin är värt något beror fundamentalt på dess egenskaper. Och bitcoins struktur gör förflyttningen av det representiva värdet mellan olika händer väldigt smidigt, samt att det inte är knutet till en centralbank osv. Det är iallafall tanken, sen att det utnyttjas av bad actors och stater är en annan sak.

Och hur sätter man då värdet på nr4, som i sig självt inte har något egenvärde förutom att representera något? Tillgång och efterfrågan är ju givet. Men eftersom Bitcoin fortfarande handlas mot fiat, blir det ju knepigt att undgå fuffens och alla dom problem som finns med nuvarande system. Och det lär vi få dras med ända tills BTC används som global valuta på samma sätt som dollarn idag och kan stå på egna ben utan för mycket statlig inblandning. Inte direkt troligt att det kommer hända i närtid. Men drömma kan man ju. Det vore fantastiskt med ett helt decentraliserat system där aktörer kan sköta sina transaktioner på en äkta fri marknad.

Så ser jag på saken iallafall. Viktigt att definiera vilket värde man pratar om och varför det har ett värde
Senast redigerad av DroidBishop 2022-11-19 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in