• 2
  • 3
2022-11-08, 16:36
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Så du menar att kritik mot vad USA sysslat med i hundra år är… whataboutism?
Ja, om det tas upp i samma veva som en tråd handlar om Rysslands övergrepp så är det det. Om det tas upp i en tråd som handlar om USA:s handlingar, nej, då är det helt i sin ordning och då förväntar jag mig inte heller inlägg som "ja, men Ryssland då, i Mariupol...".
Citera
2022-11-08, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, om det tas upp i samma veva som en tråd handlar om Rysslands övergrepp så är det det. Om det tas upp i en tråd som handlar om USA:s handlingar, nej, då är det helt i sin ordning och då förväntar jag mig inte heller inlägg som "ja, men Ryssland då, i Mariupol...".
Men är det inte intressant att det just är amerikanska assets som gråter mest över att alla andra kan misstänkas planera det som USA själva gör vanemässigt? Exempelvis invaderar länder helt random eftersom man ”misstänker att landet förfogar över massförstörelsevapen”. Och det kommer från skurkstaten som själva kärnvapenbombat civilia - två gånger. När sedan några massförstörelsevapen inte hittas passar man på att ta med sig det invaderade landets olja istället, lite sådär i förbifarten.

USA är en skurkstat. Bara för att det råkar vara den starkaste skurkstaten innebär det inte att den inte får kritiseras. Framförallt inte när man använder andra länders civilbefolkningar som bondeoffer för sina egna sunkiga ändamål.
Citera
2022-11-08, 16:54
Medlem
EnCartes avatar
Problemet med whataboutismen när det gäller kriget i Ukraina, blir att det legitimerar allt USA har gjort.
Om man menar att Ryssland får göra det de gör, för att USA har gjort något liknande, betyder det på samma sätt att det USA har gjort är ok, om det Ryssland gör är ok. D.v.s. Whatabout Ryssland.

Så valet som blir kvar, är att både Ryssland och USA gjort fel, eller att båda har gjort rätt, om man ska vara konsekvent.
Vilket man inte är.
Citera
2022-11-08, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så valet som blir kvar, är att både Ryssland och USA gjort fel, eller att båda har gjort rätt, om man ska vara konsekvent.
Vilket man inte är.
Båda har gjort fel, men vi inför sanktioner mot Ryssland och skickar vapen till Ukraina samtidigt som vi går i militärallians med ett USA som aldrig behövt lida några internationella konsekvenser för sina handlingar. Samma med Israel som också är en sån där teflonstat som alltid kommer undan.
Citera
2022-11-09, 05:05
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ditt motargument "Ska vi böja oss för Ryssland? Då kan vi lika gärna Ryssland Polen, Rumänien , Finland när vi ändå håller på.

Det skrev jag aldrig, och jag förstår inte vad stycket betyder?

"Då kan vi lika gärna land A, land B, land C, land D". Vad betyder det?

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Dela upp kaoslandet Ukraina eller ha ett evigt jävla krig där med hundratusentals döda europeer.
Multietniska stater fungerar inte. Kolla Kosovo bara

Så, är inte det bästa att dela upp det multietniska kaoslandet Ryssland?

VÄSTVÄRLDEN BORDE STYCKA UPP RYSSLAND I MÅNGA SMÅSTATER
.
Citera
2022-11-09, 10:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
VÄSTVÄRLDEN BORDE STYCKA UPP RYSSLAND I MÅNGA SMÅSTATER[/b].
Efter det att vi delat upp USA, Belgien, Schweiz, Sverige osv då, antar jag?
Citera
2022-11-09, 12:58
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Efter det att vi delat upp USA, Belgien, Schweiz, Sverige osv då, antar jag?

Inget man gör mot sig själv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in