2022-11-07, 10:50
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Frågan är alltså hur man kan ha en så konstruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2022-11-07 kl. 11:19.
Citera
2022-11-07, 11:01
  #2
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågan är alltså hur man kan ha en så kontruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?
Inte låta sig provoceras av äckliga troll, utan bara ignorera dessa trådsabotörer och rövhål.
Citera
2022-11-07, 11:05
  #3
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Inte låta sig provoceras av äckliga troll, utan bara ignorera dessa trådsabotörer och rövhål.
Att kalla användare för troll och rövhål är inte så konstruktivt.
Citera
2022-11-07, 11:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Inte låta sig provoceras av äckliga troll, utan bara ignorera dessa trådsabotörer och rövhål.

Uppenbarligen är det svårt att förstå andemeningen ibland. Det är inte lätt.
Citera
2022-11-07, 11:09
  #5
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Att kalla användare för troll och rövhål är inte så konstruktivt.
Ok, du får gärna diskutera saker med notoriska provokatörer, själv avlägsnar jag mig oftast från dessa.
Citera
2022-11-07, 11:11
  #6
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Uppenbarligen är det svårt att förstå andemeningen ibland. Det är inte lätt.
Mm, tex fjantig ironi kan vara ganska enerverande..
Citera
2022-11-07, 11:24
  #7
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågan är alltså hur man kan ha en så kontruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?
Vad jag tänker på om jag är ute efter det som mål för ett ämne är:
  • Forumval
    I somliga delforum är det omöjligt att få till en konstruktiv diskussion, då kan man försöka hitta en annan vinkel som ämnet kan diskuteras, i ett delforum med mer vuxen publik.
  • Rapportera inlägg
    Ignorera trams och ot, då ett svar blir lika ot. I ställer rapportera till mod som finns till för att styra upp detta till oss.
  • Välja rätt strider
    Att inte gå i polemik med inlägg där skribenten kan antas ha en destruktiv agenda. Även om det kliar i fingrarna att inte låta det bli obesvarat, så måste man låta bli om det är en konstruktiv debatt som är målet man är ute efter.

Eller strunta i att försöka.
Om man skriver ett svar i en tråd på Flashback som förklarar hur allting ligger till, och sätter punkt på oklarheter som tidigare fattats, så fortsätter tråden ändå som innan, då sista inlägget i en tråd är det enda ungefär som alla läser.
Inga nya regler i världen eller skrivkonster kan ändra på hur människor gör av sin natur, vilket man får leva med.
__________________
Senast redigerad av Psykonaut- 2022-11-07 kl. 11:28.
Citera
2022-11-07, 11:35
  #8
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vad jag tänker på om jag är ute efter det som mål för ett ämne är:
  • Forumval
    I somliga delforum är det omöjligt att få till en konstruktiv diskussion, då kan man försöka hitta en annan vinkel som ämnet kan diskuteras, i ett delforum med mer vuxen publik.
  • Rapportera inlägg
    Ignorera trams och ot, då ett svar blir lika ot. I ställer rapportera till mod som finns till för att styra upp detta till oss.
  • Välja rätt strider
    Att inte gå i polemik med inlägg där skribenten kan antas ha en destruktiv agenda. Även om det kliar i fingrarna att inte låta det bli obesvarat, så måste man låta bli om det är en konstruktiv debatt som är målet man är ute efter.

Eller strunta i att försöka.
Om man skriver ett svar i en tråd på Flashback som förklarar hur allting ligger till, och sätter punkt på oklarheter som tidigare fattats, så fortsätter tråden ändå som innan, då sista inlägget i en tråd är det enda ungefär som alla läser.
Inga nya regler i världen eller skrivkonster kan ändra på hur människor gör av sin natur, vilket man får leva med.
Jättekloka synpunkter!
Citera
2022-11-07, 12:29
  #9
Medlem
Zwerchstands avatar
Grices samarbetsprincip för kommunikation mellan >1 part: ~ Utforma ditt inlägg som det sig bör, i det stadium & rimligen antagna syfte samtalet har. Därmed kommer polarisering neutraliseras (d.v.s. även fullständiga meningsmotståndare kommer samarbeta om än inte topiskt överens), misstag förstås & läras av, trådupprepningar & härskarteknik förekommas, troll gå upp i rök = modereringsbehov minimeras. Lite välvillighetsprincip, argumentationsanalys & avslappning så är det mesta i hamn.
Citera
2022-11-08, 12:16
  #10
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågan är alltså hur man kan ha en så konstruktiv diskussion som möjligt.

Givetvis bör man följa regelverket. Det kan också vara bra att undvika personangrepp och liknande. Sen kan man ha en ödmjuk inställning och inse att inte alla är lika. Om någon har en bra idé kan man ge positiv feedback och visa uppskattning. Vad mer finns att tänka på?

*Undvik ironi, det är lika bra att inte ge utrymme för feltolkning, hur uppenbart du än tycker det är.

*Kalla inte folk för idioter/mongon/troll/nazist/kommunist, säg inte "kan du inte läsa?" och andra känslohöjande begrepp som kan få folk att bli defensiva vilket ofta leder till att man inte vill föra diskussionen framåt, utan hellre försvara sitt ego till varje pris med samma medel.

*Tänk på när du lägger ut tråden. Märker att vid vissa tidpunkter kryllar det av folk som verkar intagit diverse substanser mer än vanligt som gärna slänger sig över alla "Nya ämnen" med sin eh "input".

*Kolla om din meningsmotståndares posthistorik, misstänker du det är ett troll så kan det synas väldigt tydligt där. Engagera inte vidare med människan. Har märkt det är otroligt vanligt i även större trådar att TS har konstruerat sitt inlägg för maximalt ögonpetande. TS behöver inte ens svara på tråden för det ska generera 50 svar där alla på sitt sätt säger hen är ett nöt. TS svar brukar även vara extremt specifikt och orealistiskt när hen får förslag på lösningar som inte funkar för hen. Troligen för att generar fler svar som slösar allas tid på ingenting.

*Skriv utförligt men uppdelat i stycken. Väggar med text är oläsliga. Försök ha med dom mest uppenbara svaren i trådstarten så du slipper standardmallen av svar som du säkert redan är medveten om.

Citat:
*Använd gärna formatering för öka läsbarheten som även bryter upp monotonin.

*Engagera dig i tråden du skapat. Släng inte fram den på fredag strax innan du går på helg och börjar kolla svar på måndag först.

*Var beredd på länka till saker som styrker dina påståenden. Be för allt i världen inte andra användare att googla skiten du redan vet om bara för "det är så lätt att hitta allt om detta".

*Citera den du svarar för helvete!
Citera
2022-11-08, 22:13
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
Ett bra tips kanske kan vara att försöka se en annan människa framför sig när man svarar på ett inlägg. Uttrycker man sig på ett vis man inte hade gjort i det "verkliga livet" kan man fundera en gång till om man inte borde formulera sig lite annorlunda då det trots allt är en "vanlig människa" man pratar med.
Citera
2022-11-08, 22:26
  #12
Moderator
Ancistruss avatar
Något jag märkt är att trådstarten ofta sätter tonen i en tråd. Ett bra tips är att undvika att posta väldigt vinklade trådstarter. En tråd med en rubrik som typ "Djärva Putin-idiot-bögen är dum i huvudet" kommer aldrig generera en vettig diskussion.

Likaså att det oftast blir bäst diskussioner ifall den övriga texten i trådstarten är neutral och bara definierar vad som skall diskuteras och inte vad man själv tycker om det. För det har man istället en hel tråd på sig att förklara. Många startar tyvärr trådar inte i syfte att diskutera något, utan istället att berätta vad de tycker.

Ytterligare ett tips är att bara ta upp det som är relevant i trådstarten, tar man upp annat kommer folk också svara på det. Vidare är det viktigt att tydligt avgränsa exakt vad man vill diskutera, och eventuellt även förtydliga att vissa saker inte ingår ifall man redan på förhand anar att några kommer vilja diskutera något annat.

Allt detta är viktigt eftersom annars spårar trådar ofta lätt ur, med följd att de också lätt blir bråkiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in