• 1
  • 2
2022-11-06, 14:38
Medlem
Har du bytt kaffefilter?
Citera
2022-11-06, 14:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Misstänkte postcovid,men lite långsökt.
Han kanske har Covid just nu. Det var så min brorsa fattade att han hade Covid. Han var på en vinprovning & alla andra öste beröm över vinernas mustighet, själv kände han inte ett skit.
Citera
2022-11-06, 14:45
Medlem
Jag köpte två paket Gevalia Mellanrost Brygg och kaffet smakade huggorm. Löfbergs bryggkaffe Mellanrost smakade också huggorm.

Jag hittade en påse råbönor i skafferiet och slängde in en näve i ugnen på en plåt. Kaffet smakade sedan perfekt i bryggaren.

Vad kan man dra för slutsats av detta?
Citera
2022-11-06, 14:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilock
Har en MoccaMaste

Den modellen är känd för att ha otillräcklig uppvärmning, särskilt vid mindre mängder vatten. När jag brygger kaffe så kopplar jag på strömmen först, för att värma upp slingan. Sedan sätter jag i filter och vatten. Allt för att säkerställa hög temperatur på vattnet.

Min mocca master tyckte jag hade så dålig uppvärmning att jag ej använder den. Jag vet ej heller varför just moccamaster skulle vara bättre än andra billigare kaffekokare.
Citera
2022-11-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den modellen är känd för att ha otillräcklig uppvärmning, särskilt vid mindre mängder vatten. När jag brygger kaffe så kopplar jag på strömmen först, för att värma upp slingan. Sedan sätter jag i filter och vatten. Allt för att säkerställa hög temperatur på vattnet.

Min mocca master tyckte jag hade så dålig uppvärmning att jag ej använder den. Jag vet ej heller varför just moccamaster skulle vara bättre än andra billigare kaffekokare.

Då har du nog också förmodligen en defekt.

MM är i min mening i princip den enda bryggaren som håller perfekt bryggtemperatur över tid.

De billigare bryggarna är hyffsat bra en kortare tid, men inte perfekta sedan dalar bryggtempen såpass att allt kaffe blir beskt, har mätt bryggtempen på samtliga bryggare jag använt och de billigare ligger oftast några grader under 90, även om de är nya, och blir sämre med tiden, MM ligger fortfarande på mellan 94-96 grader och runt 85 grader i kannan.

Som vanligt är det värt påpeka att avkalkning och regelbunden rengöring är ett måste, annars fungerar inte värmeelementen som de ska.

Att MM utmärker sig mot andra bryggare är i stort, kvalitén på komponenterna, inget Kinaskit, materialval, handmonterad, grym garanti och att det lagts mycket energi just på bryggtempen
Senast redigerad av peckapecan 2022-11-06 kl. 17:34.
Citera
2022-11-06, 19:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilock
Tjabba.

Har en MoccaMaster eller vad den heter som brukade göra nästintill perfekt kaffe varje gång. Senaste tiden smakar kaffet inget alls oavsett mängden pulver/vatten jag har i . Har gjort rent bryggaren, testat olika kaffesorter, ingen skillnad.

Vad har hänt? Trött på skiten, vill ha riktigt kaffe.

Pröva med tex supporten men i engelsk form

https://support.moccamaster.com/hc/e...eak-or-bitter-

https://support.moccamaster.com/hc/e...ee-grind-size-

Lycka till

och ... återkom med felsökningen och lösningen gärna :-)
Citera
2022-11-06, 20:55
Medlem
devilocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Det låter som att värmeelementet på din eventuellt krånglar, att temperaturen kanske är lite för låg vid bryggning. Antingen det eller så kanske den är så igenkalkad att vattnet inte går igenom som det ska och det kanske påverkar temperaturen.

Har du avkalkat den? Rekommenderar Pri Röd för avkalkning:

https://rojoprodukter.se/produkt/pri-rod-avkalkning/

Det är ett alternativ, ska testa om inget annat funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
De sa på reklamen att man kan ha salt i kaffet så blir det gott. Testa några nya grepp och kom tillbaka.

Ska prova med lite salt.

Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln

OnT: Brygger du väldigt få koppar i taget kanske? Vattnet rinner igenom kaffet lite för snabbt i en sådan situation vilket leder till svagt kaffe. Min bryggare har en knapp för ett läge med lägre hastighet anpassat för bryggning av enstaka koppar.

Hm, ja oftast bara 1-2 koppar. Ska undersöka lite olika konfigureringar.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Som ovan sagts, säkerliigen något som är trasigt i MM, men garantin gäller väl i minst 10 år tror jag om det nu inte var 15.

Jag har haft de flesta bryggarna och MM är i särklass bäst.

Får du vattning kaffe kan det bero på en del saker som tex,för grovmalet kaffe, vattnet rinner igenom för snabbt, gammalt kaffe, skitig bryggare, eller för mycket alternativt för mjukt vatten.

Ett tips är att också låta kaffet få blomma ut ordentligt, brygg som vanligt, men efter 1/3 av bryggtiden, slå av bryggaren några minuter, efter det fortsätt som vanligt.

Kan också rekommendera ett guldfilter, då släpper filtret igenom kaffeoljorna som gör kaffet aromatiskt, i ett pappersfilter stannar de flesta oljorna kvar i filtret.

Använder du pappersfilter ska du skölja ur detta innan du tillsätter kaffet.

Nu när jag tänker efter känns det rimligt att det kan vara vattnet som rinner igenom för snabbt. Ska testa din bryggmetod och skölja filtret.

Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Felsök.

Har du problem med lukten? Kan du känna andra smaker och dofter.

Provat ett annat kaffemärke?

Har du kommit åt nån inställning på maskinen, filterhållaren?

Nej, allt annat smakar som det ska (aldrig haft covid vad jag vet). Brukar variera mellan olika Arvid Nordquist, funkar inget annat provar jag med nåt annat märke.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Pröva med tex supporten men i engelsk form

https://support.moccamaster.com/hc/e...eak-or-bitter-

https://support.moccamaster.com/hc/e...ee-grind-size-

Lycka till

och ... återkom med felsökningen och lösningen gärna :-)

Tänkte inte ens på det

Tack för alla svar! Återkommer när jag hittat lösningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in