Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Den modellen är känd för att ha otillräcklig uppvärmning, särskilt vid mindre mängder vatten. När jag brygger kaffe så kopplar jag på strömmen först, för att värma upp slingan. Sedan sätter jag i filter och vatten. Allt för att säkerställa hög temperatur på vattnet.
Min mocca master tyckte jag hade så dålig uppvärmning att jag ej använder den. Jag vet ej heller varför just moccamaster skulle vara bättre än andra billigare kaffekokare.
Då har du nog också förmodligen en defekt.
MM är i min mening i princip den enda bryggaren som håller perfekt bryggtemperatur över tid.
De billigare bryggarna är hyffsat bra en kortare tid, men inte perfekta sedan dalar bryggtempen såpass att allt kaffe blir beskt, har mätt bryggtempen på samtliga bryggare jag använt och de billigare ligger oftast några grader under 90, även om de är nya, och blir sämre med tiden, MM ligger fortfarande på mellan 94-96 grader och runt 85 grader i kannan.
Som vanligt är det värt påpeka att avkalkning och regelbunden rengöring är ett måste, annars fungerar inte värmeelementen som de ska.
Att MM utmärker sig mot andra bryggare är i stort, kvalitén på komponenterna, inget Kinaskit, materialval, handmonterad, grym garanti och att det lagts mycket energi just på bryggtempen