2022-11-05, 12:17
Medlem
pyro860s avatar
För ett antal år sedan startade Ogden traditionen med att skicka julkort till en viss utvald person som efter omröstning behövt lite extra värme. Detta rann 2016 ut i sanden där motiveringen var att intresset för det hela svalnat. Detta är några år sedan nu och det känns som att folk blivit lite pigga på att skicka fysiska julkort igen. Sen var själva idén att glädja någon utvald med julkort en väldigt fin idé som verkar ha uppskattats av mottagarna

Motivationen var som sagt att färre röstade, men vad spelar det för roll om 200 eller 300 var med i omröstningen? Hur många kort en person får spelar ju heller ingen roll - det är ju det fina i tanken som betyder något här. Vilket gör att det känns som att det kanske låg annat bakom beslutet

Så, vad säger ni? Är det på tiden att vi drar igång denna tradition igen? Dvs, är det okej att vi drar igång det hela eller är detta ett no-no numera?
Citera
2022-11-05, 12:30
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
För ett antal år sedan startade Ogden traditionen med att skicka julkort till en viss utvald person som efter omröstning behövt lite extra värme. Detta rann 2016 ut i sanden där motiveringen var att intresset för det hela svalnat. Detta är några år sedan nu och det känns som att folk blivit lite pigga på att skicka fysiska julkort igen. Sen var själva idén att glädja någon utvald med julkort en väldigt fin idé som verkar ha uppskattats av mottagarna

Motivationen var som sagt att färre röstade, men vad spelar det för roll om 200 eller 300 var med i omröstningen? Hur många kort en person får spelar ju heller ingen roll - det är ju det fina i tanken som betyder något här. Vilket gör att det känns som att det kanske låg annat bakom beslutet

Så, vad säger ni? Är det på tiden att vi drar igång denna tradition igen? Dvs, är det okej att vi drar igång det hela eller är detta ett no-no numera?
Japp det skall verkligen dras igång det är hög tid för detta
Citera
2022-11-05, 12:45
Avslutad
Varför starta en omröstning när man kan skicka ett (personligt) julkort till sin idol själv. Om din idol inte vinner så får ju denne inget julkort. Jag förstår inte poängen med konceptet.
Citera
2022-11-05, 12:51
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Varför starta en omröstning när man kan skicka ett (personligt) julkort till sin idol själv. Om din idol inte vinner så får ju denne inget julkort. Jag förstår inte poängen med konceptet.

Tanken är väl att en speciell person som blivit extra utsatt ska få väldigt mycket värme. Exempelvis vann 88-åriga rånoffret Vivan 2011 som motivering på kandidat:
Citat:
88-åriga Vivan blev misshandlad och rånad i sitt hem på bland annat sin vigselring, av flera män. Det var dagen efter hennes makes begravning. Vivan fick en hjärtinfarkt och har mardrömmar efter händelsen. Hennes adress kan bli svårare att hitta, men någon duktig grävare kanske kan?

Denna tråden är dock inte tänkt för nomineringar, endast en fråga om det är okej för administratörer och moderatorer att starta igång det hela igen
Citera
2022-11-05, 12:58
Medlem
Amazon-mannens avatar
Låter som en helkul idé. Kör på ( inte den nominerade då, då blir det trafikbrott..).
Citera
2022-11-05, 13:50
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Så, vad säger ni? Är det på tiden att vi drar igång denna tradition igen?

Absolut. Jag saknar denna tradition, jag skickade julkort i många år. Dessutom var det en fin positiv tradition på det annars ganska negativa Flashback, som visade att både djävulskap och omtanke rymdes inom forumets virtuella väggar. Det var dessutom sällan något från djävulsskapssidan som vann, dvs, det var aldrig nån som dömts för att ha heilat eller nåt sånt utan vanliga mänskliga saker.
Citera
2022-11-05, 15:14
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
En bra tradition,

Jag tänker på kvinnan som jobbade på konstfack som påpekade att kalla en sal för "vita havet" inte är rasistiskt utan att det är för att rummet hade vita väggar. Varpå hon frystes ut av sina medarbetare, hon kanske kan behöva lite extra ljus i vintermörkret.
Citera
2022-11-05, 15:59
Medlem
needAlifes avatar
Absolut en superbra idé, jag är helt på! Kommer också ihåg de gamla trådarna men hade helt glömt av det sedan många år. En fin tradition som bringar lite värme till någon som verkligen förtjänar det.
Citera
2022-11-05, 18:05
Medlem
Zwerchstands avatar
Om ingen förändring skett sedan 2016 ska även en uttalat inofficiellt försök stoppas. Märk dock att (FB) Användarnas Julkort 2017, sprid julefrid inte stoppades, men då ock att omröstningen där sköttes “manuellt” d.v.s. utan anspråk på moderators verktyg. Kanske ett nytt försök vill -koras klumpigare.
Senast redigerad av Zwerchstand 2022-11-05 kl. 18:33. Anledning: “kommer” → “ska” [… stoppas]”.
Citera
2022-11-05, 19:03
Medlem
najass avatar
Det kan nog vara ok, i så fall antar jag i regi av FB:are själva och inte officiellt från forumet. Ska lyfta det internt.

Obs, denna tråd är INTE till för att nominera folk eller diskutera kandidater.

/mod
Citera
2022-11-05, 19:31
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det kan nog vara ok, i så fall antar jag i regi av FB:are själva och inte officiellt från forumet. Ska lyfta det internt.

Obs, denna tråd är INTE till för att nominera folk eller diskutera kandidater.

/mod

Kommer det komma någon återkoppling, och isåfall vart? Startas det ny tråd eller kommer det svar i denna tråd?
Citera
2022-11-05, 19:53
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Kommer det komma någon återkoppling, och isåfall vart? Startas det ny tråd eller kommer det svar i denna tråd?

Japp, det kommer återkoppling senast i morgon. Förmodligen kommer nomineringstråd mm att föreslås hållas i (FB) Ämnen som inga andra forum handlar om men som sagt avvakta ett litet tag till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in