2022-11-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Reallönen tar hänsyn till inflationen (KPI). Från 1980 till 2021 så har reallönen ökat 169% (dvs med hänsyn till inflationen).

Medellönen har ökat från 12500 till 36500. Alltså knappt 300%. KPI har ökat 380%. Det är en minskning. KPI har ökat med drygt 80% mer än lönerna under samma period.
Citera
2022-11-08, 15:25
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
LO:s krav på 4,4% löneökning, är det per år eller sett över en 3-års period?

Avtalen brukar gälla 3 år?
LO vill ha ett avtal som gäller 1 år den här gången. Känns rimligt från båda parterna att sikta på ett kort avtal denna sväng, däremot blir det nog inga 4,4%
Citera
2022-11-08, 15:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Reallönen tar hänsyn till inflationen (KPI). Från 1980 till 2021 så har reallönen ökat 169% (dvs med hänsyn till inflationen).

Inte enligt expertgnällarna här på Flashback! Enligt dem så har tvärt om reallönerna minskat kraftigt sedan 1980, folk har det rent allmänt sämre nu än då! På dessa dårar biter inte fakta! Vi som varit med hela vägen vet dock att reallönerna är väsentligt högre idag än förr!
Citera
2022-11-08, 15:36
Medlem
ProfessionalOnlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skulle tippa på att huspriserna kommer att rasa som en sten givet den här utvecklingen, vilket är mumma för alla som har ett par miljoner eller så på banken. Det skulle inte förvåna mig om hus som i den uppblåsta fastighetsmarknaden kostat 4-5 miljoner kommer att säljas till halva priset, eller ännu mindre.

Jovisst. Det realistiska värdet är säkert halva priset, kanske ännu lägre. Det är där en vanlig svensson kunde köpa sig en bostad en gång i tiden utan att blinka. Priserna är så uppblåsta att det innebär att du aldrig kommer betala av dina lån under en livstid. Så var inte läget förr. Jag bodde i en BRF där en fyrarummare kostade 25000 tidigt på 80-talet, idag ligger de på 8,5 millar. Det är inte realistiskt.
Citera
2022-11-08, 15:46
Har precis löst men med uppgivna förhållanden, amorteringsunderlag mm kollat med ett antal stora banker om bindning av större bolån. Min vanliga bank som man haft i väldigt många år ger ca 0.4-0.45 i rabatt. Men sa när de märkte att vi funderar byta att det gick nog göra mer. Har högsta kreditbetyg, är lågriskkund. De andra bankerna: Danske bank o SBAB, fasta räntor, Swedbank inget mer än möjligen Max 0.2 från första uppgivna räntor, annan storbank osäker men inte så attraktiva första uppgivna räntor.
Så det är inte lånarens marknad. En superduktig bolånare får vara nöjd med några futtiga tiondelar. Möjligen om jag uppger vad jag blivit erbjuden konkret bättre nåt händer.
Senast redigerad av lone star 2022-11-08 kl. 15:50.
Citera
2022-11-08, 16:06
Medlem
När kommer höjningen?
Citera
2022-11-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
När kommer höjningen?
23 november.

Jag gissar på 1.25 punkters höjning. Ingves har tidigare uttalat sig om 0.75 punkter, men det var innan elbidraget var klart. Han har tydligt förklarat att bidraget försvårar inflationsmålet och att räntan i så fall kommer att behöva höjas mer.
Citera
2022-11-08, 17:07
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inflation trollar inte bort några låneskulder, det gör högre löneökningar som matchar inflationen. Något sådana krav finns inte hos facken, som nyktrat till sen 70-talet.
Den nya lönemodellen sen 90-talet med stigande reallöner enligt industrimärket och 2% inflation, ska värnas.
Om man fått reallöneökningar på 40-50% under 25 år, så får löntagarna acceptera dippar reallöner ibland.
Riksbanken ska och kommer göra allt de kan för att få ner inflationen med stora räntehöjningar, det har de förbundit sig till.
Om bostadsmarknaden inte klarar av höga räntor och kollapsar, så är det en obalans i den som måste rättas till, ett missfoster, som växt till pga av en felaktig finanspolitik, värdelösa politiker som inte tagit ansvar. I slutändan är det bostadsköparen och låntagarens, som har ett personligt ansvar över vilka affärer dom gör.

Har du köpt en fastighet än eller väntar du på 95% nedgång? Du har skrivit samma rappakalja i över tio år på det här forumet känns det som.
Citera
2022-11-08, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inte alls.
Ekonomin var genomrutten hela 80-talet och underskotten var därefter.
Långt innan balkankrisens inträde.

Upphävade Luciabeslutet och vi tog emot en värdelösa kosvoalbaner gjorde att ekonomi krisen blev värre.
Citera
2022-11-08, 18:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessionalOnly
Jovisst. Det realistiska värdet är säkert halva priset, kanske ännu lägre. Det är där en vanlig svensson kunde köpa sig en bostad en gång i tiden utan att blinka. Priserna är så uppblåsta att det innebär att du aldrig kommer betala av dina lån under en livstid. Så var inte läget förr. Jag bodde i en BRF där en fyrarummare kostade 25000 tidigt på 80-talet, idag ligger de på 8,5 millar. Det är inte realistiskt.

Helt riktigt. Många verkar antingen så lurade av de senaste 10 årens prisutveckling, alternativt så unga, att de tror att de senaste 2-3 åren är något slags naturlag och normaltillstånd.
Citera
2022-11-08, 19:23
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessionalOnly
Andra faktorer påverkar idag. Dessutom kostar bara material för att bygga en villa idag minst 700tkr. Arbetskostnad lika mycket. Så folk här som drömmer om nybyggda villor för 1 miljon kan drömma vidare.
Citera
2022-11-08, 21:27
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Andra faktorer påverkar idag. Dessutom kostar bara material för att bygga en villa idag minst 700tkr. Arbetskostnad lika mycket. Så folk här som drömmer om nybyggda villor för 1 miljon kan drömma vidare.

Lägg till kostnad för tomt, platta, anslutningsavgifter samt skatter och bygglov etc så kan du lätt lägga på 500k till (minst).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in