2022-11-06, 12:45
Medlem
De höjer i nivå med USAs höjning, det är USA som styr västvärlden.
Citera
2022-11-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Gjorde detsamma men ångrar mig redan. Efter den 23/11 kommer reporäntan att höjas rejält vilket innebär att alla bundna sparkonton ger betydligt högre ränta. Skulle gissa att dina och mina 2,95 varit minst 4,0 om vi väntat en månad.

Säkert!

Men de kommande åren handlar det mest om att inte förlora så mkt realtillgångar som möjligt snarare än att få positiv avkastning.
Men säkert så att timingen inte var 100% rätt.

Vi får hoppas att ränteplaceringar/andra värdepapper genererar bättre avkastning nästa år!
Citera
2022-11-06, 12:50
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Frågan är väl då vad som menas med "monsterhöjning".

De kan ju inte höja räntan så mkt att medelklassen hamnar på gatan, så allt är relativt.

Allt handlar ju om prioriteringar.

Självklart kan medelklassen klara av en "monsterhöjning" om man slutar köpa alkohol, läsk, godis, chips och köpmat för 10-15 tusen i månaden, vilket skrämmande nog är ganska vanligt idag.

För övrigt så har folk återigen blivit grundlurade av den evige juden. De gillrade den mest uppenbara fällan någonsin och folk gick rakt in i den.
Senast redigerad av Zloth 2022-11-06 kl. 12:57.
Citera
2022-11-06, 12:53
Medlem
oresundsbroens avatar
Om man som jag är i 25 års åldern. Bor hemma. Har utbildning och rätt bra jobb i huvudstaden och vill flytta in i en egen lägenhet. När bör jag belåna mig och passa på? Har tyvärr ingen tjej så kommer inte kunna belåna flera miljoner. Men funderar på att ha morsan som medlåntagare och vi har redan en hel del pengar som vi kan använda som kontantinsats. Funderar på en 2a nånstans söder om söder.

Kommer även jobba i bank inom en snar framtid så jag kommer ha rabatt på räntan.

Vad anser ni? Jag har det ju ganska soft genom att bo hemma då jag sparar en hel del ekonomiskt på det. Men samtidigt känner man att man vill få mer space.

Jag är helt obelånad i nuläget.
Citera
2022-11-06, 13:01
Medlem
slemhogs avatar
Styrräntan kommer bli 4.5% i sommar och bostadspriserna sjunka 50% bara av det i storstäderna. Redan nu är vi ner 20-25% och på vissa enstaka villaobjekt -40% i Stockholm.

Det blir havregrynsgröt för alla som överbelånat sig sen 2015 under minusräntan och personlig KK för de som slösat och inte lagt undan under dessa goda tider. Ingen ska ha något stöd överhuvudtaget, alla är ansvariga för sina skulder och får ansöka skuldsanering om de gjort bort sig. Muslimerna köper upp svennenes konkursbo närmaste åren som alla medelklasssvennar velat ta emot. Svensken har gjort bort sig och är generellt en beta fjant som ausnahmemench.

Samtidigt glider slemhog i sin obelånade sportbil ner till Spanien med 12 mån betald tjänstledighet/semester till sin obelånade penthousevåning, med obelånad rolex runt armen. Slemhog har sparat, gnetat och inte satt sig i skuld. Kommer hem och köper villa med 50-60% rabatt sen. Rätt ska va rätt.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-06 kl. 13:10.
Citera
2022-11-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Styrräntan kommer bli 4.5% i sommar och bostadspriserna sjunka 50% bara av det i storstäderna. Redan nu är vi ner 20-25% och på vissa villaobjekt 45% i Stockholm.

Det blir havregrynsgröt för alla som överbelånat sig sen 2015 under minusräntan och personlig KK för de som slösat och inte lagt undan under dessa goda tider. Ingen ska ha något stöd överhuvudtaget, alla är ansvariga för sina skulder och får ansöka skuldsanering om de gjort bort sig.
Samtidigt glider slemhog i sin obelånade sportbil ner till Spanien med 12 mån betald tjänstledighet/semester till sin obelånade penthousevåning, med obelånad rolex runt armen. Slemhog har sparat, gnetat och inte satt sig i skuld. Rätt ska va rätt.

Nä fel. 20-30 procent ned. Max i Sthlm. Random håla utanför kan gå ner mer men det räknas inte direkt.
Citera
2022-11-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Om man som jag är i 25 års åldern. Bor hemma. Har utbildning och rätt bra jobb i huvudstaden och vill flytta in i en egen lägenhet. När bör jag belåna mig och passa på? Har tyvärr ingen tjej så kommer inte kunna belåna flera miljoner. Men funderar på att ha morsan som medlåntagare och vi har redan en hel del pengar som vi kan använda som kontantinsats. Funderar på en 2a nånstans söder om söder.

Kommer även jobba i bank inom en snar framtid så jag kommer ha rabatt på räntan.

Vad anser ni? Jag har det ju ganska soft genom att bo hemma då jag sparar en hel del ekonomiskt på det. Men samtidigt känner man att man vill få mer space.

Jag är helt obelånad i nuläget.

Svårt att säga vad som är rätt eller fel.
Det handlar snarare mest om vilken "filosofisk" inställning man har till skuld/kredit.

När jag var i början av "yrkeslivet" tänkte jag dramatiskt annorlunda än vad jag gör nu.
Jag är stöpt i formen av att skuld = mindre frihet.
Det genomsyrar mig som person till viss del. Men var tid skapar egna attityder till samhället så jag aktar mig för att ge några råd.

Dock skulle jag i din sits sitta lite still i båten och spara så mkt du kan medans du bor hemma.
Om du köper bostad kommer du givetvis få låna pengar på banken annars blir det svårt att hitta något vettigt.

Som du ser i tråden finns det olika syn på vad som händer just nu
Det är hur som helst ingen bra tid att ha stora skulder...
Citera
2022-11-06, 13:14
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Knappast, jag vet folk som är arbetslösa och får a kassa och dom klarar 4% utan problem.
10% klarar vem fan som helst med ett jobb.

Sluta bränna pengarna på alkohol och kokain så ska det gå bra om den ens skulle höjas så pass vilket jag tvekar på

Hur mycket får de i A- kassa? Och hur mycket har de i lån? De personerna du känner? Och vad har de för övriga fasta utgifter?

10% skulle knäcka hela samhället…. Konsumtionen skulle stanna av.
Citera
2022-11-06, 13:14
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Svårt att säga vad som är rätt eller fel.
Det handlar snarare mest om vilken "filosofisk" inställning man har till skuld/kredit.

När jag var i början av "yrkeslivet" tänkte jag dramatiskt annorlunda än vad jag gör nu.
Jag är stöpt i formen av att skuld = mindre frihet.
Det genomsyrar mig som person till viss del. Men var tid skapar egna attityder till samhället så jag aktar mig för att ge några råd.

Dock skulle jag i din sits sitta lite still i båten och spara så mkt du kan medans du bor hemma.
Om du köper bostad kommer du givetvis få låna pengar på banken annars blir det svårt att hitta något vettigt.

Som du ser i tråden finns det olika syn på vad som händer just nu
Det är hur som helst ingen bra tid att ha stora skulder...
Ja. Jag tror nog att det är bättre att bo hemma och spara så mycket som möjligt. Är ju singel dessutom... Verkar vara väldigt svåra ekonomiska oförutsägbara tider framöver. Vi har det bra nu eftersom jag endast lägger typ 5000 till hushållet om månaden och resten av lönen kan jag leva med. Vi har under miljonen i skulder på vår lägenhet så vi slipper dessutom amorteringskravet. Samtidigt som morsan och farsan också lägger sina delar.

Föräldrarna är dessutom borta 4 månader om året utomlands så jag är trots allt hemma själv ganska ofta.
Citera
2022-11-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om inflationen drivs av bristande tillgångar så kommer inga räntehöjningar få bukt med den.

Jag kan inte förutse något, men man kan dra slutsatser utifrån logiskt tänkande. För att inflationen långvarigt ska stå på 10% så måste KPI öka med 10% i flera år. Detta skulle inte vara möjligt utan löneökningar.

Dessutom har bankerna sina långa räntor på runt 4%, vilket skvallrar lite kring vilken inflationsnivå vi har att förvänta oss på medellång sikt.

Bristande tillgång ligger ju delvis i ett konsumtionsmönster, som hämmas vid stigande räntor.
Så självklart kan en brist motas genom ökade räntor. Det är ju dock globalt det hela och Sverige löser ingen inflation på egen hand. Lyckligtvis verkar ju de allra flesta höja sina räntor, så förr eller senare möter ju bristen efterfrågan.
Citera
2022-11-06, 13:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och om din sparränta är 2,5% så är inflationen långt över 5%. Dvs dina 4 miljoner tappar 200 000 i värde på ett år. Du har alltså blivit 130000kr fattigare.

Mina 831 000 kr blir mer värda under inflationen, då det varit 20% deflation på bostadspriserna bara på ett halvår, således har mitt sparkapital blivit 20% mer värt. Utöver det får jag vid tidpunkten 16000 kr/år i sparränta, så 20.7% efter skatt mer värda har sparpengarna blivit på ett halvår. Nästa år lär det bli 35-45000 kr i sparränta som kommer utöka kontantinsatsen samtidigt som bopriserna sjunker ännu mer.

Så hur förlorar en sparare i hyresrätt på inflationen? Tror du man sparar såhär mycket pengar för köpa konsumentvaror? Det är ju självfallet till för bostadsinvesteringar.

Ni avundsjuka nyliberaler/moderater tänker inte längre än näsan räcker, som ifs är ganska lång då ni ljuger om allt
Senast redigerad av slemhog 2022-11-06 kl. 13:25.
Citera
2022-11-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Mina 831 000 kr blir mer värda under inflationen, då det varit 20% deflation på bostadspriserna bara på ett halvår, således har mitt sparkapital blivit 20% mer värt. Utöver det får jag vid tidpunkten 16000 kr/år i sparränta, så 20.7% efter skatt mer värda har sparpengarna blivit på ett halvår. Nästa år lär det bli 35-45000 kr i sparränta som kommer utöka kontantinsatsen samtidigt som bopriserna sjunker ännu mer.

Så hur förlorar en sparare i hyresrätt på inflationen? Tror du man sparar såhär mycket pengar för köpa konsumentvaror? Det är ju självfallet till för bostadsinvesteringar.

Ni avundsjuka nyliberaler/moderater tänker inte längre än näsan räcker, som ifs är ganska lång då ni ljuger om allt

Ska hjälpa dig lite med matematiken:

Du har angett 2% sparränta (16000 av 831000). Med dagens inflationstakt på 10% så har alltså ditt kapital blivit 8% mindre värt. Det innebär alltså att du har förlorat 66480kr på ett år.

Försök igen slemhög. 40 år och förstår inte ens detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in