Citat:
Ursprungligen postat av
oresundsbroen
Om man som jag är i 25 års åldern. Bor hemma. Har utbildning och rätt bra jobb i huvudstaden och vill flytta in i en egen lägenhet. När bör jag belåna mig och passa på? Har tyvärr ingen tjej så kommer inte kunna belåna flera miljoner. Men funderar på att ha morsan som medlåntagare och vi har redan en hel del pengar som vi kan använda som kontantinsats. Funderar på en 2a nånstans söder om söder.
Kommer även jobba i bank inom en snar framtid så jag kommer ha rabatt på räntan.
Vad anser ni? Jag har det ju ganska soft genom att bo hemma då jag sparar en hel del ekonomiskt på det. Men samtidigt känner man att man vill få mer space.
Jag är helt obelånad i nuläget.
Svårt att säga vad som är rätt eller fel.
Det handlar snarare mest om vilken "filosofisk" inställning man har till skuld/kredit.
När jag var i början av "yrkeslivet" tänkte jag dramatiskt annorlunda än vad jag gör nu.
Jag är stöpt i formen av att skuld = mindre frihet.
Det genomsyrar mig som person till viss del. Men var tid skapar egna attityder till samhället så jag aktar mig för att ge några råd.
Dock skulle jag i din sits sitta lite still i båten och spara så mkt du kan medans du bor hemma.
Om du köper bostad kommer du givetvis få låna pengar på banken annars blir det svårt att hitta något vettigt.
Som du ser i tråden finns det olika syn på vad som händer just nu
Det är hur som helst ingen bra tid att ha stora skulder...