2022-11-04, 11:11
Medlem
Vi vet att fotgängare har företräde framför bilar på ett övergångställe för fotgängare och att bilar ska stanna för dem. Cyklister har samma företräde på cykelövergångställe. Ibland cyklar cyklister på övergångställe för fotgängare hur ska de då behandlas? Jag tror inte det är defierat.

Jag syftar på situationen när cyklisten sitter på cykeln och inte leder den för om cyklisten leder cykeln så är den fotgängare
Citera
2022-11-04, 11:20
Medlem
majsan2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vi vet att fotgängare har företräde framför bilar på ett övergångställe för fotgängare och att bilar ska stanna för dem. Cyklister har samma företräde på cykelövergångställe. Ibland cyklar cyklister på övergångställe för fotgängare hur ska de då behandlas? Jag tror inte det är defierat.

Jag syftar på situationen när cyklisten sitter på cykeln och inte leder den för om cyklisten leder cykeln så är den fotgängare

Då ska den vänta, den ska bete sig som ett fordon om det inte finns cykelbana. Alltså ska den köra på vägen om det inte finns. Så den ska inte ens vara på trottoaren och OM den är det ska den lämna företräde för alla och inte cykla fort.
Citera
2022-11-04, 11:20
Medlem
Jordgubbes avatar
De får inte cykla på övergångsställe.
Citera
2022-11-04, 11:32
Avslutad
Det finns inget som heter cykelövergångsställe. Däremot finns det både cykelöverfart och cykelpassage, och de har olika regler.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
De får inte cykla på övergångsställe.
Det får man visst
Citera
2022-11-04, 11:38
Medlem
tegelpanna123s avatar
Cykeln ska ledas! Vad som är mer intressant är regelverket för dem olika typer av cykelöverfarter som finns..
Citera
2022-11-04, 11:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det får man visst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, det får de.
När ändrades det? Regeln var tydlig förr. Då ska jag börja med det. Fram och tillbaka. // Edit. Transportstyrelsen är tydlig, så vad är egentligen trådfrågan: "Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen".
Senast redigerad av Jordgubbe 2022-11-04 kl. 11:44.
Citera
2022-11-04, 11:44
Avslutad
Citat:
När ändrades det? Regeln var tydlig förr. Då ska jag börja med det. Fram och tillbaka.
Det har aldrig varit förbjudet.
Citera
2022-11-04, 11:45
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag har en damcykel. Jag kliver av den på 1 sekund. Vad föredrar ni? Att jag kliver av och går över eller att ni stannar innan jag hinner kliva och att jag då kan blåsa på rakt över, vilket också förkortar er tid som stillastående?

Edit: jag försöker stanna för allt som vill över när jag kör bil. Gående, cyklar, elsparkar etc. Jag tror det är säkrast.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2022-11-04 kl. 11:49.
Citera
2022-11-04, 11:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det har aldrig varit förbjudet.
Det är däremot inte sant, hittar fler på nätet som undrar när regeländringen skedde.
Citera
2022-11-04, 11:47
Avslutad
Citat:
Det är däremot inte sant.
Källa?
Citat:
hittar fler på nätet som undrar när regeländringen skedde.
Det finns många som tror på gud. Det betyder inte att gud finns.

Om du nu känner dig säker på att det var så förr i tiden, kan du säga ett årtal då du är bergsäker på att det var förbjudet?
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-11-04 kl. 11:56.
Citera
2022-11-04, 11:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Zebralagen för gångtrafik och nu även cykeltrafik där det finns cykelöverfart är helt vansinnig regel och skulle gärna se att den försvann genast.
Människor som promenerar har noll koll på trafiken och anser att de kan göra en tvärsväng till vänster för att sen traska över gatan utan att behöva bry sig om bilarna då de ska stanna. Oftast ser de inte ens upp från sin telefon som sitter som fastgjuten i handen. Många gånger har de också en barnvagn framför sig som de först skickar ut i gatan.

Även om man har bromsberedskap vid dessa tillfällen så är det fan omöjligt att se alla människor och även veta vad de tänker göra i nästa sekund.
Citera
2022-11-04, 11:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Vad föredrar ni ... att jag då kan blåsa på rakt över, vilket också förkortar er tid
Varför inte fortsätta argumenteringen med att "alla bilar borde åka dubbelt så fort överallt så hinner inga olyckor hända".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in