2022-11-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Så med kvalificerad whataboutism har Erling, du, pe11e, och ett antal EU-med borgare bevisat att bilbesiktning är onödig?

Nej bilprovningen fyller ju en viss funktion. Fast kanske mest för urbansiserad medelklass som är för fattiga för att köpa ny bil och saknar intresse och kunskap att hålla koll på bilen själva och inte så jätte mycket för gubbar som Erling.

Fast nu var det inte det jag vände mig emot så det är väl mest du som ägnar dig åt whataboutism.

Du skrev så här:

Citat:
Nåja, kör han en bil som skulle ha besiktigats senast i februari, är han en trafikfara, sin f för borde din och min skull ska plockas av vägarna.

Man kan inte dra slutsatsen, som du gör, att han ÄR en trafikfara enbart grundat på att bilen skulle ha besiktigats i februari. På samma vis som det skulle vara lika dumt att säga att han INTE är en trafikfara om bilen hade gått igenom besiktningen. Det är ett alldeles för trubbigt mått.
Citera
2022-11-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Åkte förbi honom idag och då satt han med ett munspel och truddiluttade. Stannade till och gav honom två paket kakor från affären och det tackade han gott för och tog emot! Erling om du läser detta så är det jag med kakorna i den röda rs audin

Jävlar vad grymt, det här var kul att läsa.

Berätta mer

Satt han uppkopplad mot Internet?

Pratade ni länge?

Fick du några visdomsord till livs?
Citera
2022-11-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nej bilprovningen fyller ju en viss funktion. Fast kanske mest för urbansiserad medelklass som är för fattiga för att köpa ny bil och saknar intresse och kunskap att hålla koll på bilen själva och inte så jätte mycket för gubbar som Erling.

Fast nu var det inte det jag vände mig emot så det är väl mest du som ägnar dig åt whataboutism.

Du skrev så här:

Man kan inte dra slutsatsen, som du gör, att han ÄR en trafikfara enbart grundat på att bilen skulle ha besiktigats i februari. På samma vis som det skulle vara lika dumt att säga att han INTE är en trafikfara om bilen hade gått igenom besiktningen. Det är ett alldeles för trubbigt mått.

Åker han yrkesmässigt runt i en bil kan inte (vågat?) besiktiga i ett år, kan vi nog på rött goda grunder anta att den är trafikfarlig.

Fast det är klart, jag har ju bara mina medelklassiga stockholmsmanér.

Självklart tänker En grinig gubbe på landsorten annorlunda. Varför ska jag besiktiga bilen, när jag vet att den funkar bra?

Och nu får vi veta att han kan spela munspel också. Det blir bara bättre.
Senast redigerad av 25cm-slak 2022-11-05 kl. 14:34.
Citera
2022-11-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Hur kan polisen ligga bakom en bil som dom försöker få stopp på på E45:an utan att köra om?

Jag är en bra bit yngre än Erling och inte var det något prat om växlande rött/blått
i utbildningen när jag tog körkort.
Men jag kan sätta rätt mycket på att du fick lära dig att du har en skyldighet att hålla koll på nya lagar och lagar som utgår... Med din härliga logik skulle han även kunnat köra vänstertrafik för det var ingen som sa något om högertrafik när han tog körkort. Fan vad folk är korkade rent generellt.
Citera
2022-11-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men jag kan sätta rätt mycket på att du fick lära dig att du har en skyldighet att hålla koll på nya lagar och lagar som utgår... Med din härliga logik skulle han även kunnat köra vänstertrafik för det var ingen som sa något om högertrafik när han tog körkort. Fan vad folk är korkade rent generellt.

Född -47, så nog finns det chans att Erling fick prova på vänstertrafik i Sverige.
Citera
2022-11-05, 14:39
Medlem
Citat:
Verdens Gang rapporterar att Erling is still going strong utanför Gubbensbytorp nu på lördagsförmiddagen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...te-dag-paa-rad

Erling lyckas även leverera ytterligare en one-liner:

– Om dagen leser jeg litt aviser. Det går bra å sitte her. Det er verre å sitte hjemme og ikke ha noe å gjøre.

Jag hörde en annan bra "Jag är van vid att ha tråkigt så det bekommer mig inte så mycket"

Frågan är om man kan hjälpa till att få ännu mer spridning på det här i media utanför Sverige.

Jag hade gärna sett någon internationell mediabevakning legat och hovrat med hellikoter över Erling dygnet runt hela November och December fram till att någon akademiker från Karlstads kommun tvingades få slut på uppståndelsen genom motvilligt levera en pall nya däck.

Jag tror inte Erling backar i första taget. Tvärtom verkar han ta varje chans till strid. I en intervju sa han tex att inget auktoriserat bärgnings eller däckföretag erbjudit sig att hjälpa till. Att han underströk "auktoriserat" kan man ju tolka som att han fått erbjudande om hjälp men benhårt avböjt den eftersom han är helt inriktad på att det är samhället och inte enskilda medborgare som ska ställa detta till rätta.
Citera
2022-11-05, 14:44
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Gubbfan är ju åkare, det säger ju allt, en mer efterbliven karl får man ju leta efter.
Citera
2022-11-05, 14:48
Medlem
Citat:
Fast det är klart, jag har ju bara mina medelklassiga stockholmsmanér.

Där har du nog den största förklaringen till din övertro på att resultatet av bilbesiktingen är helt avgörande för hur trafikfarlig någon är.

Folk som kan lite om bilar och som jobbar med yrkestrafik kör mer efter vad bil och material faktiskt klarar av för stunden och inte så mycket efter vad någon annan, ofta ganska godtyckligt, skrivit ner på något papper för kanske flera tusen mil sedan.
Citera
2022-11-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
kommer man körandes från vänster där högerregeln råder,ja då får man vänta sig att bli torpederad,för då gör man uppenbarligen fel,vad är det DU inte förstår?
sluta köra bil,åk buss..gode gud

Om någon kör bil dåligt och missar personen från höger kan ju inte denna ”torpedera” den andra bilen med flit för att denne ”har rätt”. Du bevisar ju min poäng och man blir mörkrädd av att det finns sådana som du i trafiken
Citera
2022-11-05, 15:03
Medlem
Citat:
Där har du nog den största förklaringen till din övertro på att resultatet av bilbesiktingen är helt avgörande för hur trafikfarlig någon är.

Folk som kan lite om bilar och som jobbar med yrkestrafik kör mer efter vad bil och material faktiskt klarar av för stunden och inte så mycket efter vad någon annan, ofta ganska godtyckligt, skrivit ner på något papper för kanske flera tusen mil sedan.

Mina stockholmsmanér säger också att det mesta funkar bättre, om man har en någorlunda smidig relation till lagens långa arm.

Man minskar risken till och med risken att bli stående med trasiga däck utanför Gubbensbytorp.
Citera
2022-11-05, 15:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag hörde en annan bra "Jag är van vid att ha tråkigt så det bekommer mig inte så mycket"

Frågan är om man kan hjälpa till att få ännu mer spridning på det här i media utanför Sverige.

Jag hade gärna sett någon internationell mediabevakning legat och hovrat med hellikoter över Erling dygnet runt hela November och December fram till att någon akademiker från Karlstads kommun tvingades få slut på uppståndelsen genom motvilligt levera en pall nya däck.

Jag tror inte Erling backar i första taget. Tvärtom verkar han ta varje chans till strid. I en intervju sa han tex att inget auktoriserat bärgnings eller däckföretag erbjudit sig att hjälpa till. Att han underströk "auktoriserat" kan man ju tolka som att han fått erbjudande om hjälp men benhårt avböjt den eftersom han är helt inriktad på att det är samhället och inte enskilda medborgare som ska ställa detta till rätta.
Erling backar nog inte. Så här sysselsatt har han nog inte varit på länge. Sen sina 15 minuter i rampljuset så här på ålderns höst sitter nog inte fel. Nu har han blivit kändis.

Frågan är om inte polisen och kommunen har befogenhet till tvångsåtgärd tillslut och forslar bort fordonet till en uppställningsplats, där Erling senare får lösa ut den mot ersättning, eller hur funkar det?

Har han inte fått någon #hashtag än?
Citera
2022-11-05, 15:11
Medlem
Citat:

Folk som jobbar med yrkestrafik och struntar i regler och förordningar, exempelvis att en bil ska vara skattad, försäkrad och besiktad, lär inte bli kvar i yrket särskilt länge. Reglerna är, tvärtemot vad du skriver, till för att få bort godtycke och självutnämnda experters åsikter om hur säkert ett fordon är att framföra på allmänna vägar. Ska du leva efter dina egna normer får du se dig om efter ett annat land som ger dig det handlingsutrymmet. Börja med att utesluta samtliga någorlunda utvecklade stater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in