2022-11-03, 09:42
Medlem
Atom-Egons avatar
Hej Flashback!

Jag har nyligen blivit erbjuden och tackat ja till ett nytt jobb med startdatum måndagen den 30 januari 2023. I min iver över att skriva på kontraktet så funderade jag inte särskilt mycket på startdatumet, utan skrev glatt på och skakade hand med min framtida arbetsgivare. Det var inte förrän min sambo ett par dagar senare frågade mig när exakt jag börjar på det nya jobbet som jag insåg att datumet är långt ifrån ultimat. Min sambo och jag har nämligen en USA-resa inbokad med hemresa den 31 januari - dvs. dagen efter det att jag ska påbörja mitt nya jobb. Vi ska gå på en av min sambos närmaste vänninors bröllop den 28 januari och har aktiviteter inplanerade den 29 och 30 januari - så med andra ord finns det inget utrymme för att tidigarelägga hemresan.

Jag känner mig så klart enormt korkad över att inte ens ha funderat över denna kommande USA-resa när jag skrev på kontraktet.

Så hur fan löser jag detta?

Kan jag fråga min kommande arbetsgivare om att skjuta på startdatumet, trots att avtalet redan är påskrivet? Eller är det bättre att be om förskottssemester de första dagarna?

Detta är ett jobb jag verkligen ser fram emot att börja på, så jag vill så klart sköta allting så snyggt som möjligt.

Tack på förhand!

/Egon
Senast redigerad av Atom-Egon 2022-11-03 kl. 10:09.
Citera
2022-11-03, 09:46
Medlem
yz44s avatar
Tala med din kommande arbetsgivare och be om obetald ledighet.

Lite pinsamt att börja ett nytt arbete med att ta ledigt men alternativet är ingen resa.
Citera
2022-11-03, 09:51
Medlem
säg att du din nuvarande arbetsgivare behöver dig måndagen den 30 januari 2023 för någonting, att du är sjukt viktig för företaget och behöver göra klart något/presentera något.
Citera
2022-11-03, 09:53
Medlem
TonyBergmans avatar
Det handlar om att börja typ 2-3 dagar senare?
Det är nästan 3 månader bort. Skulle förvåna mig extremt mycket om det är några som helst problem att skjuta några dagar.
Ring idag o förklara läget ärligt bara om er resa i hemresa och du skrev på lite fort med datumen.
Citera
2022-11-03, 09:54
Medlem
Håller med, låter som ett icke-problem.

Be om att få flytta startdatum.
Citera
2022-11-03, 10:01
Medlem
Förklara situationen utan lögner. Då kommer din nya arbetsgivare förstå dig.
Citera
2022-11-03, 10:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Förklara situationen utan lögner. Då kommer din nya arbetsgivare förstå dig.

Håller med, att börja dra någon vals kommer bara komma tillbaka med en riktig bajsmacka.
Till TS, var ärlig och säg som det är. Du missade datumet för din USA-resa och ber att få börja två dagar senare, antingen med obetald semester eller att du helt enkelt startar senare.
Citera
2022-11-03, 10:16
Medlem
Atom-Egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tala med din kommande arbetsgivare och be om obetald ledighet.

Lite pinsamt att börja ett nytt arbete med att ta ledigt men alternativet är ingen resa.
Jag ska även tillägga att min sambo är vansinng på mig för att jag satt mig själv i den här situationen och att det "inte finns en chans" att jag missar den här resan eftersom det är en av hennes närmaste vänninor som ska gifta sig.
Citat:
Ursprungligen postat av rappe25
säg att du din nuvarande arbetsgivare behöver dig måndagen den 30 januari 2023 för någonting, att du är sjukt viktig för företaget och behöver göra klart något/presentera något.
Ja, jag börjar fundera lite på om en bra lögn inte vore bättre. Nu finns det en risk att jag verkar slarvig om jag skrev på ett kontrakt utan att ens reflektera över startdatumet.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, att börja dra någon vals kommer bara komma tillbaka med en riktig bajsmacka.
Till TS, var ärlig och säg som det är. Du missade datumet för din USA-resa och ber att få börja två dagar senare, antingen med obetald semester eller att du helt enkelt startar senare.
Skulle det inte ge ett dåligt intryck att säga att man inte funderade närmare över startdatumet?
Citera
2022-11-03, 10:18
Medlem
Atom-Egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Det handlar om att börja typ 2-3 dagar senare?
Det är nästan 3 månader bort. Skulle förvåna mig extremt mycket om det är några som helst problem att skjuta några dagar.
Ring idag o förklara läget ärligt bara om er resa i hemresa och du skrev på lite fort med datumen.
Ja, jag skulle behöva skjuta på startdatumet åtminstone två dagar, kanske till och med tre dagar med tanke på att vi anländer ganska sent den 31 januari och att det kan bli jobbigt med tidsskillnaden. Men hur skulle jag be om ett uppskjutet datum rent konkret? Fråga om man bara kan dyka upp ett par dagar senare istället, eller komma med en formell semesteransökan?
Citera
2022-11-03, 10:22
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atom-Egon
Jag ska även tillägga att min sambo är vansinng på mig för att jag satt mig själv i den här situationen och att det "inte finns en chans" att jag missar den här resan eftersom det är en av hennes närmaste vänninor som ska gifta sig.

Ja, jag börjar fundera lite på om en bra lögn inte vore bättre. Nu finns det en risk att jag verkar slarvig om jag skrev på ett kontrakt utan att ens reflektera över startdatumet.

Skulle det inte ge ett dåligt intryck att säga att man inte funderade närmare över startdatumet?
De sämre intryck som "datummissen" ger är ingenting mot vad en lögn skulle ställa till med.
Alltid bäst att hålla sig till sanningen, eller i alla fall så nära den som möjligt.
Citera
2022-11-03, 10:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atom-Egon

Nej, vem som helst kan väl vara ivrig att skriva på och missa ett datum även om det är en viktig resa. Inget konstigt alls skulle jag säga så ring din framtida arbetsgivare och säg som det är. Ljug för guds skull inte.
Citera
2022-11-03, 10:25
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Jag skött fram mitt jobb jag har nu för jag skulle på min systers 18års dag. Var inga problem alls. Så det är bara att fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in