Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Tala med din kommande arbetsgivare och be om obetald ledighet.
Lite pinsamt att börja ett nytt arbete med att ta ledigt men alternativet är ingen resa.
Jag ska även tillägga att min sambo är vansinng på mig för att jag satt mig själv i den här situationen och att det "inte finns en chans" att jag missar den här resan eftersom det är en av hennes närmaste vänninor som ska gifta sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
rappe25
säg att du din nuvarande arbetsgivare behöver dig måndagen den 30 januari 2023 för någonting, att du är sjukt viktig för företaget och behöver göra klart något/presentera något.
Ja, jag börjar fundera lite på om en bra lögn inte vore bättre. Nu finns det en risk att jag verkar slarvig om jag skrev på ett kontrakt utan att ens reflektera över startdatumet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Håller med, att börja dra någon vals kommer bara komma tillbaka med en riktig bajsmacka.
Till TS, var ärlig och säg som det är. Du missade datumet för din USA-resa och ber att få börja två dagar senare, antingen med obetald semester eller att du helt enkelt startar senare.
Skulle det inte ge ett dåligt intryck att säga att man inte funderade närmare över startdatumet?