Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Måste erkänna att du är en rätt kul typ ur ett filosofiskt perspektiv.
Tack!
Jag gör så gott jag kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
På något plan känns det som vi är mer överens än man kan tro.
Det tror jag också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Men du är ganska hemlig av dig när det gäller motsättningen.
Min motsättning bygger i princip på en tanke om att det är stor skillnad mellan
vad man vill ha och
vad man behöver. Något majoriteten fått lära sig redan som barn, men om så inte varit fallet uppskruvat ett par varv tenderar att dra viljan att ha till direkt absurda proportioner.
Visst har jag inga problem med att någon behöver mer och någon annan mindre, precis som jag inte ser några extrema problem med att folk skaffar lite mer än vad de behöver bara för att de vill; men det får ju finnas gränser över hur långt man låter girigheten styra sig.
Jag har ingen emot kapitalism som system för att bygga välstånd, men när det går över styr och "bara" handlar om att ha mer och mer ser jag det som direkt kontraproduktivt. Då går det över till att "bara" vara girighet och girighet är något jag inte ser som eftersträvansvärt över huvud taget. Snarare direkt osmakligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Du får gärna omdefiniera kapitalism för mig om du vill
I
kapitalismen är huvudfokus skapandet av kapital, ägandet av kapital och ägandet av produktionstillgångar för att ge välstånd åt kapitalisten/kapitalisterna.
Inom
marknadsekonomi är det centrala själva utbytet av kapital, varor och tjänster för att skapa välstånd. Välstånd vilket kommer till gang åt och gynnar den marknad systemet tillämpas i; vanligen samhället marknadsekonomin verkar i.
Marknadsekonomin styrs anligen styrs av efterfrågan och tillgångar.
Inom kapitalism (Som ballat ur så som det har i det västerländska konsumtionssamhället.) är det inte verklig efterfrågan som styr behovet av tillgångar utan i mångt och mycket en skapad efterfrågan. Skapad enbart för att generar mer och mer kapital till den eller de som skapar efterfrågan.
Om vi tar
Apples mobiltelefonkoncept
iPhone som exempel. Det finns egentligen inget reellt behov för någon att köpa en ny
iPhone varje år bara för att ha den nyaste modellen. Men då
Apple vill tjäna pengar skapar dessa en mental efterfrågan av detta från sina tilltänkta konsumenter genom att ganska enkelt spela på funktioner i det mänskliga psyket för sin egen vinning. Det kan vara sånt som att göra den nya lite större; lite snabbare; ha ny yta och så vidare. Ofta lyfts det "nya" fram som något helt nytt och unikt trots att det kan vara en funktion eller motsvarande som någon konkurrent haft i flera år. Men det är ju "nytt" för
iPhone. Att deras telefoner är skapade med en medveten begränsad och planerad livslängd gör det inte bättre. Tanken är att man inte ska kunna använda telefonen hur länge som helst då det riskerar att minimera den potentiella marknaden.
Det här leder till en skapad efterfrågan, inte en faktisk efterfrågan.
Att denna skapade efterfrågan sedan drabbar både konsumenterna och arbetarna i fabrikerna likväl som miljön ser jag som en av baksidorna med kapitalismen. Särskilt illa blir det när det "enda" som faktiskt driver detta är
Apples "vinstjakt" och strävan att växa och generera ännu mer monetära tillgångar till ägarna.
Jag hade väl inte brytt mig om detta inte var något som påverkade mig eller något man själv kunde få välja att vara en del av eller inte. Men så fungerar det ju inte på en globaliserad marknad där det inte är det västerländska kapitalistiska konsumtionssamhället som sätter agendan för invånarna och det inte går att ställa sig utanför om man inte vill ta det till sin spets och i stället sitta naken i en grotta och röka charas hela dagarna. På ett eller annat sätt påverkas vi alla på individnivå av kapitalismen oavsett om vi vill det eller inte.
För min del har jag inget som helst intresse av att tvinga folk att leva så som jag vill göra och jag tycker att det hade varit rätt trevligt om man kunde få samma respekt visad tillbaka. Varken mer eller mindre.