Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Självklart inte. A-traktorn är en oerhört viktig del av vår, på många plan, världsunika och starka motorkultur.
Litar på Jimmie här och att han förhoppningsvis har koll på att 97% av landets a-traktorägare sympatiserar med SD och att det vore politiskt självmord att medverka till att den här fordonstypen förbjöds.
Ja, A-traktorerna är även ett slags kulturellt fenomen. Det kan jag hålla med om. Så även kulturen kring raggarbilar, detta finns inte på samma sätt nere på kontinenten. Förbjuder EU A-traktorer så kommer motorintresserade ungdomar reagera ungefär på samma sätt som samerna hade reagerat om EU skulle förbjuda renskötseln.
Jag har tyckt att fördelar med EU varit tullfri handel, lättare att röra sig över gränser för t.ex. studenter och turister, och starkare gemenskap mellan länder = mindre risk för krig.
Men det här är ju inget annat än överförmynderi! Likadant som när de ville förbjuda snus eller diktera vilka mått det får vara på en jäkla jordgubbe...
Jag vet av en pensionär som inte längre kan köra bil (jag minns inte orsaken, men tror det hade med synen att göra) men en A-traktor som går 30 km/h får han lov att köra, och har således en gammal sådan att ta sig runt med.
Han bor ute i obygden och kommer bli helt isolerad om han inte får använda den. Den är hans livlina.