2023-02-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Jag har ingen röd triangel på min bil. Kör a-traktorn i 30 så måste jag också göra det. Hoppas du inser problemet.

Nej, jag ser inte problemet. Utanför mororväg ska du inte köra snabbare än att du kan stanna på den del av vägen du kan överblicka. Oavsett om en bil kör 30 eller står stilla så ska du inte köra in i den.
Citera
2023-02-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, jag ser inte problemet. Utanför mororväg ska du inte köra snabbare än att du kan stanna på den del av vägen du kan överblicka. Oavsett om en bil kör 30 eller står stilla så ska du inte köra in i den.

Du kan skriva det istället till den som kör bakom mig nästa gång jag hamnar bakom någon som kör långsamt.
Citera
2023-02-27, 23:37
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
EU vill ha nytt körkort för A-traktor. – Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valean. B1 inom EU är behörighet att köra fyrhjulig motorcykel!
Samtidigt vill Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, höja åldersgränsen för körkortsbehörigheten AM från 15 år till 16 år. Det innebär också att åldersgränsen för mopedbil höjs till 16 år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-for-a-traktor

Känns ibland som vi upphört som nation, eu skulle vi slängt på soptippen för länge sen, våra trafikfrågor bör skötas av vårt styre, opåverkat av eu.

VTI vill höja åldern på AM till 16 år, det blir då samma ålder på moped klass 1 som på lätt motorcykel. Det riskerar nog mest att vi får fler 16åringar på lätt motorcykel med allvarligare skador som följd.

Många i dessa trådar vill se ett förbud mot A-traktorer, att förbjuda allt i sann sosse-anda är ett beteende jag hoppas vi i Sverige går ifrån med tiden.
Senast redigerad av Knegare 2023-02-27 kl. 23:40.
Citera
2023-02-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Självklart inte. A-traktorn är en oerhört viktig del av vår, på många plan, världsunika och starka motorkultur.

Litar på Jimmie här och att han förhoppningsvis har koll på att 97% av landets a-traktorägare sympatiserar med SD och att det vore politiskt självmord att medverka till att den här fordonstypen förbjöds.
Ja, A-traktorerna är även ett slags kulturellt fenomen. Det kan jag hålla med om. Så även kulturen kring raggarbilar, detta finns inte på samma sätt nere på kontinenten. Förbjuder EU A-traktorer så kommer motorintresserade ungdomar reagera ungefär på samma sätt som samerna hade reagerat om EU skulle förbjuda renskötseln.

Jag har tyckt att fördelar med EU varit tullfri handel, lättare att röra sig över gränser för t.ex. studenter och turister, och starkare gemenskap mellan länder = mindre risk för krig.
Men det här är ju inget annat än överförmynderi! Likadant som när de ville förbjuda snus eller diktera vilka mått det får vara på en jäkla jordgubbe...

Jag vet av en pensionär som inte längre kan köra bil (jag minns inte orsaken, men tror det hade med synen att göra) men en A-traktor som går 30 km/h får han lov att köra, och har således en gammal sådan att ta sig runt med.
Han bor ute i obygden och kommer bli helt isolerad om han inte får använda den. Den är hans livlina.
Citera
2023-02-28, 18:02
Medlem
Raggarspinns avatar
Ändrad körkortsbehörighet löser inte problemet med olagliga A-traktorer. De flesta A-traktorer ägs av personer med B-körkort.
Att höja åldersgränsen till 16 år och införa en begränsad B-behörighet enbart för A-traktor innebär färre A-traktorer på vägarna. Att höja åldersgränsen för AM till 16 år medför att ungdomar skaffar förarbevis för moped och kör trimmad moped klass 2 istället. Mopedbil kommer bli vanligare och fler olyckor med unga inblandade kommer att bli fler. Precis som EU-kommisionen vill!
Citera
2023-03-06, 09:37
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ändrad körkortsbehörighet löser inte problemet med olagliga A-traktorer. De flesta A-traktorer ägs av personer med B-körkort.
Att höja åldersgränsen till 16 år och införa en begränsad B-behörighet enbart för A-traktor innebär färre A-traktorer på vägarna. Att höja åldersgränsen för AM till 16 år medför att ungdomar skaffar förarbevis för moped och kör trimmad moped klass 2 istället. Mopedbil kommer bli vanligare och fler olyckor med unga inblandade kommer att bli fler. Precis som EU-kommisionen vill!

Du har helt rätt.

Ett förbud mot A-traktorer, (även en höjd åldersgräns görs med syfte att ta bort dem), flyttar bara ungdomarna till ett annat fordon.
Att sitta på en moped på en landsväg när medelsvensson blåser förbi i 90km/h på nära håll är minst sagt både farligt och obehaglig.
Ni som cyklar på landsväg vet vad jag talar om.
Jag är positivt inställd till a-traktorn som fordon, jag kör väldigt mycket bil och lider inte av a-traktorer i trafiken.
De minuter jag blivit "försenad" av att ligga bakom a-traktorer den senaste månaden kan jag räkna på ena handens fingrar.

Tyvärr tror jag att Kristersson med anhängare böjer sig fram och tar eu-s rekommendation rakt upp i stolsgången.
Citera
2023-03-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Eftersom svenska myndigheter inte verkar kunna fara rimliga beslut så hoppas jag du gör det och förbjuder skiten.

Förut tyckte jag att det var bra för de som bor på landet med hyfsat säkra transporter.
Nu är det hur många som helst och är en jättepropp. Det är mest idioter i svindyra strypta bilar tydligen.
Gissar att en av 20 håller åt sig, övriga ligger helst och slickar mittlinjen på jävelskap.

Måste de bli en idiot för att köra a-traktor?
Inte bara en Idiot, ett Idiot
Borde bara tillåtas inom kommuner i avlägsna Län, Verkligen inte i Uppsala Län eller Stockholms Län, eller områden där det byggs. I min bransch då transport, Lastbilar och allt byggmaterial över huvud taget är allt för ett projekt, kan på riktigt bli jävla mycket dyrare när logistiken fördröjs av A-Traktorer, EPA-Traktor.
Citera
2023-03-06, 20:57
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kluddarn
Inte bara en Idiot, ett Idiot
Borde bara tillåtas inom kommuner i avlägsna Län, Verkligen inte i Uppsala Län eller Stockholms Län, eller områden där det byggs. I min bransch då transport, Lastbilar och allt byggmaterial över huvud taget är allt för ett projekt, kan på riktigt bli jävla mycket dyrare när logistiken fördröjs av A-Traktorer, EPA-Traktor.
Stockholm med omnejd är avlägsna Län. Dessutom kör stockholmare så jävla illa att kanal 5 har gjort en TV-serie om olyckorna. Och det handlar mycket sällan om a-traktorer. Men det är klart att någonstans i sverige rullade en a-traktor som självklart är orsaken till att stockholmarna krockar.
Citera
2023-03-07, 20:41
Medlem
Citat:
Stockholm med omnejd är avlägsna Län. Dessutom kör stockholmare så jävla illa att kanal 5 har gjort en TV-serie om olyckorna. Och det handlar mycket sällan om a-traktorer. Men det är klart att någonstans i sverige rullade en a-traktor som självklart är orsaken till att stockholmarna krockar.
Klart relevant! Vad är kanal 5 för dårskap då egentligen?
Citera
2023-03-07, 20:47
Medlem
Running_mans avatar
Lycka till. EU ville ju förbjuda snus och surströmming också men hur gick det med det?

Citera
2023-03-07, 20:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kluddarn
Ett alternativ är ju att begränsa bilarna till vissa tider och platser. Säg förbud för bilarna på hårt trafikerade leder 07-09 och 15-17 eller när nu rusningstiden är. Likaså på 40-vägar med många korsningar där det blir svårt att göra en säker omkörning.
Citera
2023-03-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ett alternativ är ju att begränsa bilarna till vissa tider och platser. Säg förbud för bilarna på hårt trafikerade leder 07-09 och 15-17 eller när nu rusningstiden är. Likaså på 40-vägar med många korsningar där det blir svårt att göra en säker omkörning.
Bra! så ser det i regel ut vid skolor under rusningstrafik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in