• 1
  • 2
2022-11-01, 18:25
Medlem
Jag skte ett jobb och fick komma p intervju Efter ca 4 dagar fr jag ett Mail om att jag gtt vidare i rekryteringsprocessen och att nsta steg r att jag ska utfra ngra tester.

Kanske bara jag som vertnker, men alla jobb jag skt tidigare har det varit s att man fr gra dessa tester innan man fr komma p intervju. Varfr vljer fretaget att stta dessa tester efter att man varit p intervju?
Citera
2022-11-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byme123
Jag skte ett jobb och fick komma p intervju Efter ca 4 dagar fr jag ett Mail om att jag gtt vidare i rekryteringsprocessen och att nsta steg r att jag ska utfra ngra tester.

Kanske bara jag som vertnker, men alla jobb jag skt tidigare har det varit s att man fr gra dessa tester innan man fr komma p intervju. Varfr vljer fretaget att stta dessa tester efter att man varit p intervju?

Mste ju vara bttre att, s som du fick nu, testerna kommer efter frsta intervjun (frutsatt att den inte var med utomstende rekryteringskonsult...). Att bli ombedd att spendera tid p tester innan man ftt prata med nn som kan ge en en bild om hur intressant jobbet r fr en sjlv r ju ett mg.

Kan ocks vara s att de betalar dyrt fr testerna och bara vill spendera det p intressanta kandidater.
Citera
2022-11-01, 21:08
Medlem
Dimpens avatar
Varfr dessa tester verhuvud taget?
Citera
2022-11-01, 22:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Eftersom tester av olika slag har funnits med som ett inslag i en hel del rekryteringsprocesser under ganska mnga r nu, s upplever kparna av rekryteringstjnster uppenbarligen att de tillfr ngot.
Citera
2022-11-02, 05:27
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Eftersom tester av olika slag har funnits med som ett inslag i en hel del rekryteringsprocesser under ganska mnga r nu, s upplever kparna av rekryteringstjnster uppenbarligen att de tillfr ngot.
Eller s inbillar dom sig det....
Citera
2022-11-02, 05:33
Medlem
Dessa tester finns endast till fr att skapa en sorts marknad fr tester och r ett hittep fr att rekryterare och HR ska kunna kindpussas p konferenser och ltsas som att de verhuvudtaget gr ngon nytta fr ett bolag dr de inte ens kan verksamheten och vrdera om den rekryterade faktiskt kan bidra p rtt stt. Jag vljer alltid bort dessa skojare.
Citera
2022-11-02, 11:09
Medlem
bogslayers avatar
Oftast r det bara slutkandidater man testar, allts de som varit p intervju. Inget konstigt med det egentligen.

Ibland har man ven tester fr att slla innan man ens gjort urvalet.

r inget strre fan av testerna och r rtt sker p att det finns en vertro p vad testerna kan bidra med. Sedan kan det ju vara nyttigt att ex skicka ut IQ-test ibland. Den som scorar 80 och den som scorar 120 har sannolikt olika frmgor att utfra kompliceradr arbetsuppgifter.

Nr jag rekryterade en avdelningschef runt 2010 fick hon dock typ 85, under medel allts. Hon r dock en av de bsta cheferna jag sett i mitt arbetsliv. S inte ens IQ-testerna r rttvisande alla gnger
Citera
2022-11-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Oftast r det bara slutkandidater man testar, allts de som varit p intervju. Inget konstigt med det egentligen.

Ibland har man ven tester fr att slla innan man ens gjort urvalet.

r inget strre fan av testerna och r rtt sker p att det finns en vertro p vad testerna kan bidra med. Sedan kan det ju vara nyttigt att ex skicka ut IQ-test ibland. Den som scorar 80 och den som scorar 120 har sannolikt olika frmgor att utfra kompliceradr arbetsuppgifter.

Nr jag rekryterade en avdelningschef runt 2010 fick hon dock typ 85, under medel allts. Hon r dock en av de bsta cheferna jag sett i mitt arbetsliv. S inte ens IQ-testerna r rttvisande alla gnger

Vger resultatet av testerna mer eller mindre beroende p nr i processen man fr gra de. Om det r innan man fr komma p intervju eller om man fr utfra de i slutet efter att man varit p intervju osv
Citera
2022-11-02, 12:02
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Vger resultatet av testerna mer eller mindre beroende p nr i processen man fr gra de. Om det r innan man fr komma p intervju eller om man fr utfra de i slutet efter att man varit p intervju osv

Ingen aning. Jag har aldrig varit med i ngon rekrytering dr vi tar tester innan intervju. Testerna efter intervjun blir bara ett komplement, s de r inte utslagsgivande. Fr en kandidat toppresultat p testet men gr en bedrvlig intervju och har dliga referenser blir det inget jobb.
Citera
2022-11-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Ingen aning. Jag har aldrig varit med i ngon rekrytering dr vi tar tester innan intervju. Testerna efter intervjun blir bara ett komplement, s de r inte utslagsgivande. Fr en kandidat toppresultat p testet men gr en bedrvlig intervju och har dliga referenser blir det inget jobb.

Jag var p intervju och allting gick jttebra. Blev bara lite orolig nr jag fick veta att jag skulle gra tester efter det. Alltid nr jag har skt jobb s har jag ftt gra testerna innan jag ens fr komma p intervju.

Men d menar du att testerna efter en intervju inte r utslagsgivande? Vad r d syftet med de om det inte r fr att solla ut de sista kandidaterna?
Senast redigerad av Byme123 2022-11-02 kl. 12:23.
Citera
2022-11-02, 12:54
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Jag var p intervju och allting gick jttebra. Blev bara lite orolig nr jag fick veta att jag skulle gra tester efter det. Alltid nr jag har skt jobb s har jag ftt gra testerna innan jag ens fr komma p intervju.

Men d menar du att testerna efter en intervju inte r utslagsgivande? Vad r d syftet med de om det inte r fr att solla ut de sista kandidaterna?

De r som sagt ett komplement i processen. Syftet r vl egentligen att ha ytterligare en parametar att ta hnsyn till i rekryteringen. Du fr nnu en grej till som visar p kandidatens frmga jmfrt med en annan.
Citera
2022-11-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen

Fr rekryteringskonsulten: Ett stt att motivera arvoden och debitering till fretaget man rekryterar t.

Fr rekryterande chef: En CYA ifall en rekrytering genomfrs och visar sig vara kass. Istllet fr att behva ta ansvar fr att man gjort dliga bedmningar och rekryteringar s kan man peka p en rekryteringsprocess och tester "som visade att kandidaten var bra..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in