2022-11-01, 18:25
Medlem
Jag sökte ett jobb och fick komma på intervju Efter ca 4 dagar får jag ett Mail om att jag gått vidare i rekryteringsprocessen och att nästa steg är att jag ska utföra några tester.

Kanske bara jag som övertänker, men alla jobb jag sökt tidigare har det varit så att man får göra dessa tester innan man får komma på intervju. Varför väljer företaget att sätta dessa tester efter att man varit på intervju?
Citera
2022-11-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byme123
Jag sökte ett jobb och fick komma på intervju Efter ca 4 dagar får jag ett Mail om att jag gått vidare i rekryteringsprocessen och att nästa steg är att jag ska utföra några tester.

Kanske bara jag som övertänker, men alla jobb jag sökt tidigare har det varit så att man får göra dessa tester innan man får komma på intervju. Varför väljer företaget att sätta dessa tester efter att man varit på intervju?

Måste ju vara bättre att, så som du fick nu, testerna kommer efter första intervjun (förutsatt att den inte var med utomstående rekryteringskonsult...). Att bli ombedd att spendera tid på tester innan man fått prata med nån som kan ge en en bild om hur intressant jobbet är för en själv är ju ett mög.

Kan också vara så att de betalar dyrt för testerna och bara vill spendera det på intressanta kandidater.
Citera
2022-11-01, 21:08
Medlem
Dimpens avatar
Varför dessa tester överhuvud taget?
Citera
2022-11-01, 22:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Eftersom tester av olika slag har funnits med som ett inslag i en hel del rekryteringsprocesser under ganska många år nu, så upplever köparna av rekryteringstjänster uppenbarligen att de tillför något.
Citera
2022-11-02, 05:27
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Eftersom tester av olika slag har funnits med som ett inslag i en hel del rekryteringsprocesser under ganska många år nu, så upplever köparna av rekryteringstjänster uppenbarligen att de tillför något.
Eller så inbillar dom sig det....
Citera
2022-11-02, 05:33
Medlem
Dessa tester finns endast till för att skapa en sorts marknad för tester och är ett hittepå för att rekryterare och HR ska kunna kindpussas på konferenser och låtsas som att de överhuvudtaget gör någon nytta för ett bolag där de inte ens kan verksamheten och värdera om den rekryterade faktiskt kan bidra på rätt sätt. Jag väljer alltid bort dessa skojare.
Citera
2022-11-02, 11:09
Medlem
bogslayers avatar
Oftast är det bara slutkandidater man testar, alltså de som varit på intervju. Inget konstigt med det egentligen.

Ibland har man även tester för att sålla innan man ens gjort urvalet.

Är inget större fan av testerna och är rätt säker på att det finns en övertro på vad testerna kan bidra med. Sedan kan det ju vara nyttigt att ex skicka ut IQ-test ibland. Den som scorar 80 och den som scorar 120 har sannolikt olika förmågor att utföra kompliceradr arbetsuppgifter.

När jag rekryterade en avdelningschef runt 2010 fick hon dock typ 85, under medel alltså. Hon är dock en av de bästa cheferna jag sett i mitt arbetsliv. Så inte ens IQ-testerna är rättvisande alla gånger
Citera
2022-11-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Oftast är det bara slutkandidater man testar, alltså de som varit på intervju. Inget konstigt med det egentligen.

Ibland har man även tester för att sålla innan man ens gjort urvalet.

Är inget större fan av testerna och är rätt säker på att det finns en övertro på vad testerna kan bidra med. Sedan kan det ju vara nyttigt att ex skicka ut IQ-test ibland. Den som scorar 80 och den som scorar 120 har sannolikt olika förmågor att utföra kompliceradr arbetsuppgifter.

När jag rekryterade en avdelningschef runt 2010 fick hon dock typ 85, under medel alltså. Hon är dock en av de bästa cheferna jag sett i mitt arbetsliv. Så inte ens IQ-testerna är rättvisande alla gånger

Väger resultatet av testerna mer eller mindre beroende på när i processen man får göra de. Om det är innan man får komma på intervju eller om man får utföra de i slutet efter att man varit på intervju osv
Citera
2022-11-02, 12:02
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Väger resultatet av testerna mer eller mindre beroende på när i processen man får göra de. Om det är innan man får komma på intervju eller om man får utföra de i slutet efter att man varit på intervju osv

Ingen aning. Jag har aldrig varit med i någon rekrytering där vi tar tester innan intervju. Testerna efter intervjun blir bara ett komplement, så de är inte utslagsgivande. Får en kandidat toppresultat på testet men gör en bedrövlig intervju och har dåliga referenser blir det inget jobb.
Citera
2022-11-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Ingen aning. Jag har aldrig varit med i någon rekrytering där vi tar tester innan intervju. Testerna efter intervjun blir bara ett komplement, så de är inte utslagsgivande. Får en kandidat toppresultat på testet men gör en bedrövlig intervju och har dåliga referenser blir det inget jobb.

Jag var på intervju och allting gick jättebra. Blev bara lite orolig när jag fick veta att jag skulle göra tester efter det. Alltid när jag har sökt jobb så har jag fått göra testerna innan jag ens får komma på intervju.

Men då menar du att testerna efter en intervju inte är utslagsgivande? Vad är då syftet med de om det inte är för att solla ut de sista kandidaterna?
Senast redigerad av Byme123 2022-11-02 kl. 12:23.
Citera
2022-11-02, 12:54
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Jag var på intervju och allting gick jättebra. Blev bara lite orolig när jag fick veta att jag skulle göra tester efter det. Alltid när jag har sökt jobb så har jag fått göra testerna innan jag ens får komma på intervju.

Men då menar du att testerna efter en intervju inte är utslagsgivande? Vad är då syftet med de om det inte är för att solla ut de sista kandidaterna?

De är som sagt ett komplement i processen. Syftet är väl egentligen att ha ytterligare en parametar att ta hänsyn till i rekryteringen. Du får ännu en grej till som visar på kandidatens förmåga jämfört med en annan.
Citera
2022-11-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen

För rekryteringskonsulten: Ett sätt att motivera arvoden och debitering till företaget man rekryterar åt.

För rekryterande chef: En CYA ifall en rekrytering genomförs och visar sig vara kass. Istället för att behöva ta ansvar för att man gjort dåliga bedömningar och rekryteringar så kan man peka på en rekryteringsprocess och tester "som visade att kandidaten var bra..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in