2022-10-31, 21:59
Medlem
Finns detta kvar idag? Var?
"Tunnelkomplexet vid Adelgatan och Sankt Petrikyrkan från 1300-talet är de äldsta bevarade byggnaderna i Malmö. Därefter kommer en del 1400- och 1500-talshus i centrum. Malmöhus slott byggdes under denna period. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6#1300-tal
Citera
2022-11-06, 15:37
Medlem
swebarbs avatar
Tveksam om själva tunneln finns kvar men den gamla milstenen finns kvar vid hörnet på adelgatan mot stortorget, hittade lite om tunneln,

I slutet av 1500-talet lyckades Jacob Fechtil återsamla byggnaderna i Tunnelkomplexet under en ägare och han inleder värdshusverksamhet i källaren under de gamla valven.
Idag heter Tunneln Mayfair Hotel.

går att läsa mer här men nån konkret info om tunneln finns inte
http://hotpot.se/malmoe_historia.htm
Citera
2022-11-07, 11:54
Medlem
Ambelains avatar
Är det inte tunneln mellan slottet och ... "nånstans" som TS tänker på ?

Det skulle tydligen ha funnits en hemlig tunnel som gick under murarna där, och den överlevde kanske rätt så lång tid.
Jag har för mig att jag läst något om det i nån gammal Malmö-tidning, förmodligen "Arbetet."

Fast ...
Med tanke på att berggrunden under Malmö väl är krita eller så, så bordet det väl finnas en del naturliga grottor och hålrum, som kanske medeltidsfolket hade grävt sig ner till?
Är de tinte i Nottingham som det är likadant, att i gamla stadsdelen har flera av de gamla husen djupa trappnedgångar ner till stora grottkomplex under marken.

Borde det inte bildas slukhål då också?

Enligt vissa gamla sägner så bildades "Odensjön" vid Skäralid som ett slags slukhål.
Där alltså marken sjönk ner i djupet, i en fin helt rund cirkel.
Precis som ett slukhål om du frågar mig.

Dvs en så pass dramatisk händelse borde ju faktiskt kunna överleva genom generationerna, i hundratals år om inte längre. Även om den med tiden fått extra bihang som bara är gammalt vidskepligt folks fantasifulla tolkningar (som att Oden blev straffad för sitt högfärd, och därför slukade marken honom och hans hus med hull och hår, i ett slukhål.
Men själva det centrala - slukhålet - har ju inte med några vidskepligheter att göra, utan är ju praktiskt möjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in