2022-10-31, 21:17
Medlem
jontebojs avatar
Funderade på detta lite tidigare idag och som rubriken lyder så har jag lite av en fråga:

Säg att jag skulle skriva ihop en falsk högskole examen om något som jag då påstår mig ha utbildat mig inom/gått på.

Eftersom jag då aldrig har gjort det och det inte finns en examen eller offentligt intyg eller dokument på att jag faktiskt har gjort det så att säga. Är det fortfarande urkundsförfalskning då? Det kan väl inte finnas någon urkund om det inte finns några offentliga betyg av mig osv?

Eller hur skulle jag isåfall kunna bli dömd för urkundsförfalskning, det kan väl inte finnas någon urkund i ett sådant här scenario?

Däremot om jag skulle förfalska mina gymnasiebetyg så blir det ju urkundsförfalskning. Men det kan det väl inte bli om jag förfalskar högskolebetyg jag aldrig fått?
Citera
2022-10-31, 21:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Funderade på detta lite tidigare idag och som rubriken lyder så har jag lite av en fråga:

Säg att jag skulle skriva ihop en falsk högskole examen om något som jag då påstår mig ha utbildat mig inom/gått på.

Eftersom jag då aldrig har gjort det och det inte finns en examen eller offentligt intyg eller dokument på att jag faktiskt har gjort det så att säga. Är det fortfarande urkundsförfalskning då? Det kan väl inte finnas någon urkund om det inte finns några offentliga betyg av mig osv?

Eller hur skulle jag isåfall kunna bli dömd för urkundsförfalskning, det kan väl inte finnas någon urkund i ett sådant här scenario?
Du har ju skapat ett dokument som du falskeligen påstår är en urkund, trots att dokumentet inte är det utan är en falsk urkund. Alltså urkundsförfalskning.
Citera
2022-10-31, 21:39
Medlem
Farbror Fazers avatar
Din frågeställning kan i princip jämföras med "det är väl inte olagligt att ljuga om sin identitet ifall man gör det med en påhittad sådan eftersom ingen drabbas?"

Jag tror inte det måste finnas varken äkta person eller dokument som "offer" för att urkundsförfalskning fortfarande kan gälla.
Citera
2022-10-31, 22:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj

Däremot om jag skulle förfalska mina gymnasiebetyg så blir det ju urkundsförfalskning. Men det kan det väl inte bli om jag förfalskar högskolebetyg jag aldrig fått?
"Den som obehörigen, genom att skriva eller på liknande sätt ange en annan persons namn eller på annat sätt, framställer en falsk urkund eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år." (fetstil tillagd)
(BrB 14:1)

D.v.s. det du föreslår är brottsligt.
Citera
2022-10-31, 22:19
Medlem
Jag är osäker på om jag förstår din fråga helt korrekt.

Om du skapar ett falskt intyg på att du har en examen du inte har så har du upprättat en falsk urkund, dvs urkundsförfalskning.

Om jag inte har ett körkort och skapar ett falskt körkort så är det urkundsförfalskning.

Det kan också vara urkundsförfalskning att ändra i en befintlig urkund, men alltså även om det är du som skapar den falska urkunden. En urkund är till exempel ett intyg, protokoll eller kontrakt som upprättats som bevis.

En annan sak är att den förfalskade urkunden måste vara bra gjord för att det ska vara straffbart. Den måste se trovärdig ut. Är det helt uppenbart att du klippt och klistrad ihop den på kammaren är det alltså inte straffbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in