• 1
  • 2
2022-11-26, 18:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag håller med Platon.
"Att lära sig men aldrig praktisera är som att plöja men aldrig så."
Kunskap har bara ett instrumentellt värde och saknar intrinsikalt värde.
Att lära sig saker man inte kommer använda är bortslösad tid.
Platon? Vad har du då för användbar nytta av att kunna något om antika filosofer för mer än 2000 år sen?
Citera
2022-11-27, 00:28
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Platon? Vad har du då för användbar nytta av att kunna något om antika filosofer för mer än 2000 år sen?

Det bevarades också i över 2000 år, vilket innebär att folk under alla dessa år ansett denna kunskap värd att bevara.
Citera
2022-11-27, 07:09
Medlem
Viralas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Kan man vara en fri människa utan förståelse för hur världen fungerar eller hur den har formats?

Förståelse? Jag tror mer på Yuval Noah Hararis teori om att för varje bubbla i Matrix vi lyckats peta hål på och få en förståelse för, enbart leder till att vi slussas till ytterligare än bubbla och att det inte går att få en full förståelse om man inte har att kunna avsätta obegränsat med obetald arbetstid för att nå den.
Citera
2022-11-27, 09:25
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag tror att det som Platon sa löser problem som vi undrar oss om idag. De antika filosoferna verkar formulerat sig på ett mer övertygande sätt, bättre än vad jag själv nog skulle kunna göra. Jag kanske vinner intresse från omgivningen när jag relaterar till filosofer istället för att bara säga vad jag själv tänkt ut.

Att samla på sig kunskap är att samla på sig lösningar till problemen om ovetande, man lär sig saker i hopp om att man kommer kunna känna till eller förstå något. Min sätt att se det är alltså att kunskap är, i botten, instrumentell.

Å andra sidan...
Den kunskapen som det är värt att dö för, den kunskapen kan nog hävdas ha intrinsikalt värde.
För vissa har livet ingen mening men läser på om saker ändå, för dem måste kunskaps värde vara intrinsikalt (tror jag). För mig dock så har det inget intrinsikalt värde. Jag lär mig för nyttan.
Citera
2022-12-01, 10:42
Medlem
GatlingGunnars avatar
Utan kunskap om kunskaps avsaknad av egenvärde har kunskap en avsaknad av egenvärde och då avsaknad av kunskap om kunskaps egenvärde innebär att kunskap ej har något värde kan ett icke-värde ej tillskrivas kunskap, sålunda kräver att kunskap ej skulle ha ett egenvärde att kunskap har ett egenvärde vilket betyder att kunskap har ett egenvärde.

Man kan också säga att definitioner skapar tillstånd och så vidare, kännedom om en definition är kunskap.
Citera
2022-12-01, 14:03
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Utilitaristens argument är att kunskap saknar värde om den inte kan nyttjas i positiv mening. Till sådan nyttig kunskap räknas även sådan som ger personlig tillfredsställelse, det vill säga ett bildningsideal av kunskap för kunskapens skull snarare än kunskap för det professionella värvet.

Exempelvis har de flesta ingen praktisk nytta av kunskaper i latin eller nederländska, men det öppnar nya världar för den egna personen, som därmed kan nå en högre grad av tillfredsställelse. Fömågan att kunna läsa Konfucius och Homeros i original bidrar till att stärka den egna individen.

Kunskap kan också föreligga latent i nedtecknad form under lång tid utan att ha någon som helst nytta, för att i ett senare skede komma till användning i tillämpningar. Det finns en omfattande materia matematiska landvinningar som helt saknar praktisk tillämpning, men vi vet erfarenhetsmässigt att sådan småningom kan få betydelse i fysik och andra discipliner, så som tidigare har skett med abstrakt algebra.

Så kallad skadlig kunskap, exempelvis hur man dödar människor, kan alltid vändas till nyttig, till exempel i hur man försvarar ett folk mot en angripare. Det är inte kunskapen om vapen som är skadlig, utan det felaktiga nyttjandet givet något moralsystem (som i nihilistens optik ändå alltid är godtyckligt). Kunskapen bara är, och den är neutral.
Finns det nåt enligt dig som har ett egenvärde? Eller är allt neutralt?
Citera
2022-12-13, 03:08
Medlem
Bertil85s avatar
Eget värde jepp. Vete tusan om egenvärde. Egenvärde har allt som existerar.
Hur det värdet sedan tilldelas beror helt omständigheter och vad det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in