2022-10-31, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Har inget emot att ungdomar har a-traktor eller mopedbil även om det kan vara riktigt irriterande när man ofrivilligt ligger bakom dem ibland. Men är lite förundrad över hur man kan få framföra ett så tungt fordon på AM-kort.
på 80yalet eller ngt tidigare körde ungarna ute med lasbilar med kran på..var tydligen lagligt då ett tag
Citera
2022-10-31, 04:14
Medlem
Conams avatar
Det var väl ett jävla ståhej! Det är ärthjärnorna som kör som är problemet! Ett hagelgevär eller en a-traktor kan ju näppeligen själva ställa till det!
Citera
2022-10-31, 04:21
Medlem
F.Hansens avatar
A traktorer borde totalförbjudas.
Att en 15-åring kör en tung lastbil är självklart fel. Det spelar ingen roll om det är den här killen. Slå ut det på 600 st så kommer allvarliga olyckor t ex backning som ett brev på posten.
Citera
2022-10-31, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Varför då? Man får ju köra en jordbrukstraktor som väger lika mycket?

Ja, bonden kan släppa iväg sin 10-åring i en traktor med släp på 20-30 ton o det är lagligt.
Anledningen till att antalet olyckor med A-traktorer har ökat är för att det är fler som kör dessa numera.

En del av olyckorna är dessutom orsakade av vanliga bilister.
Citera
2022-10-31, 05:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Förhoppningsvis tar han sitt intresse för lastbilen ett steg längre och lär sig meka med den, pluggar transport och tar ett riktigt lastbilskort mm.
Han har fått en unik chans att utveckla sin hobby till ett riktigt jobb som lastbilschaufför och får inte sumpa den genom att bara se den som en "show off" att skryta om. Om den bara ses som en "show off" är det bättre att han tas ifrån körkortet och han får en elcykel istället.
Citera
2022-10-31, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunkarochSprutar
NEJ!!! Det ska vara tillåtet att köra tunga A-traktorer på vägen, det är därför det heter A-traktor!

Ska det vara såå jävla svårt att fatta att alla har rätt att köra på vägen!
alla har inte rätt att köra på vägen. inte ens i afrika eller afghanistan har ALLA RÄTT att köra på vägen.
Citera
2022-10-31, 06:30
Medlem
Sjukt att det är tillåtet. Han är säkert en väldigt skötsam kille, men 15-åringar har inte färdigutvecklade hjärnor och besitter inte konsekvenstänket som krävs för att köra lastbil.

Det här med A-traktorer är verkligen ett kryphål i lagen som borde täppas igen.
Citera
2022-10-31, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Ja det stämmer, har nog aldrig tänkt på det då jag sällan ser de så långt utanför gårdar. Kanske fler istället ska ta sin jordbrukstraktor till skolan eller donken.
I Norge fungerar det där a-traktor inte existerar.
Citera
2022-10-31, 06:46
Moderator
Humbugs avatar
Olyckorna är fortfarande få i förhållande till antalet a-traktorer. Jag tvivlar inte en sekund på att kullen är mer än kapabel att framföra fordonet och har vänner som framfört traktorer på lantbruk ren i tioårsåldern utan problem.
Citera
2022-10-31, 07:24
Medlem
Haajibs avatar
Jag har inget emot killen i reportaget. Men jag är mycket kritisk till att småbarn får köra vad de vill bara för att den kör 30. Vad kommer sen? A-Stridsvagn eller a-artilleriplatform?
Citera
2022-10-31, 07:29
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunkarochSprutar
NEJ!!! Det ska vara tillåtet att köra tunga A-traktorer på vägen, det är därför det heter A-traktor!

Ska det vara såå jävla svårt att fatta att alla har rätt att köra på vägen!
Där har du fel, alla har inte rätt att köra på vägen.
Citera
2022-10-31, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Jag har inget emot killen i reportaget. Men jag är mycket kritisk till att småbarn får köra vad de vill bara för att den kör 30. Vad kommer sen? A-Stridsvagn eller a-artilleriplatform?

En stridsvagn hade varit något. Det säljs ju då och då, men med pluggade kanoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in