2022-10-30, 21:02
Medlem
Har haft ont i ryggen till o från mycket de senaste åren men idag slog det mig att kanske kan jag haft och har nu påverkan på njurarna ? Alltså orolig för UVI eller njurbäckeninflamation..

Jag hade för 2 veckor sen lätt förhöjd snabbsänka, och järnbrist förlängd apt tid(?) Och varit sjukt trött sista veckan nu.
Kissar alltid ofta. Ca 5 gånger / natt och ofta på dagen oxå.
Nu gjorde jag ett urinprov med sticka som visar:
Nitrit neg
Leukocyter 2+
Hemoglobin 1+

För övrigt var stickan normal.
Ingen feber. Svider inte när jag kissar,
MEN har värk i ryggen straxt ovanför midjan på både vä. Och höger sida som gör ont när jag rör mig eller andas.. oroar mig vad det kan vara.
Någon kunnig inom området som kan ge råd? Vad kan det vara?
Citera
2022-10-30, 21:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phee
Har haft ont i ryggen till o från mycket de senaste åren men idag slog det mig att kanske kan jag haft och har nu påverkan på njurarna ? Alltså orolig för UVI eller njurbäckeninflamation..

Jag hade för 2 veckor sen lätt förhöjd snabbsänka, och järnbrist förlängd apt tid(?) Och varit sjukt trött sista veckan nu.
Nitrit neg
Leukocyter 2+
Hemoglobin 1+

MEN har värk i ryggen straxt ovanför midjan på både vä. Och höger sida som gör ont när jag rör mig eller andas.. oroar mig vad det kan vara.
Njurfunktionen kollar du enkelt med ett blodprov. Beställ tid på vårdcentralen.

Kolla även här för tips om hur du själv kan se: https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/njursvikt/
Lätt njursvikt
Du får oftast inga symtom om njurarnas funktion bara är lite nedsatt. Däremot kan du märka vissa saker, till exempel det här:

Det finns blod i urinen när du kissar.
Urinen skummar när du kissar.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-30 kl. 21:13.
Citera
2022-10-30, 21:14
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phee

Nitrit neg
Leukocyter 2+
Hemoglobin 1+

Berätta mer om dig själv. Ålder, kön, tidigare sjukdomar. Hur länge har du haft ont?

Njurbäckeninflammation är inget som kommer och går och gör ont lite ibland. Sen måste man i princip ha feber. Och att du skulle ha något kroniskt njurfel skulle jag inte tro, dels eftersom det inte brukar ge smärta eller ökade urinmängder som symptom, och dels eftersom njurarna då nästan alltid brukar läcka protein.

Sover du dåligt? Trött dagtid? Snarkar mycket? Svullna ben? Om något stämmer, säg till.
Citera
2022-10-30, 21:14
Medlem
Låter som njursten. Kan vara typ 2 diabetes eller pre diabetes.
Hba1c och c-peptid prov.

Att minska kolhydrater kommer hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in