• 5
  • 6
2025-01-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DatBastard
Yoshis Island är nog det snyggaste. Tror många avfärdar det pga att de inte tycker om stilen på den.
Men jag tycker oavsett om man gillar stilen eller inte så är det ett snyggt spel.

Man skulle kunna påstå att det spelet inte räknas pga Super FX2 chippet.
Så allt hanterades i kasetten och baskonsollen användes i princip endast för att skicka vidare bilden till TVn.

Den största begränsningen för SuperFX2 chippet var hastigheten den hade att skicka informationen till konsollen.
Den kunde enast skicka i ca 2.7MB/s (ca 48k per frame) medans upplösningen på Snes är 256*224 (ca 57k pixlar) eller 3.3MB/s
Så det var tekniskt sett omöjligt att uppdatera bilden en gång per frame. Och då har jag inte räknat med ljud och kontroller datan.

Om man ska snacka spel som inte använder "fusk-chip" så ligger nog Super Metroid på topp.
Axelay är också värd att nämna.

Personligen tycker jag inte att Donkey Kong spelen ligger så högt upp. Grafiken där känns för "påklistrad" vilket ofta ger känslan av att det inte riktigt passar in.

Yoshis Island kom ut 1995 dvs 30 år sedan och generellt sätt hade SNES spel släppta efter 1995 bättre grafik. Många hade under 1995 insett att det är snart dags att sadla om till 3D spel.
Citera
2025-01-13, 12:44
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Yoshis Island kom ut 1995 dvs 30 år sedan och generellt sätt hade SNES spel släppta efter 1995 bättre grafik. Många hade under 1995 insett att det är snart dags att sadla om till 3D spel.

Många av de snyggaste spelen där på slutet hade extra chipp i kassetterna som gjorde att de grafiskt kunde prestera utöver konsolens tekniska kapacitet. Detsamma gällde under slutet av NES tid som med Super Mario Bros 3. Nintendo 64 hade Expansion Pack för spel som The Legend of Zelda: Majora's Mask.

Det var väl tänkt att Nintendo 64 skulle släppas tidigare än när den kom 1996, varpå många blev besvikna över att den konsolen kom så sent. Innan Donkey Kong Country kom ut 1994 trodde man att det skulle vara ett spel till nästa generationens 3D-konsol och inte till Super Nintendo.
Senast redigerad av Pust 2025-01-13 kl. 12:48.
Citera
2025-01-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Många av de snyggaste spelen där på slutet hade extra chipp i kassetterna som gjorde att de grafiskt kunde prestera utöver konsolens tekniska kapacitet. Detsamma gällde under slutet av NES tid som med Super Mario Bros 3. Nintendo 64 hade Expansion Pack för spel som The Legend of Zelda: Majora's Mask.

Det var väl tänkt att Nintendo 64 skulle släppas tidigare än när den kom 1996, varpå många blev besvikna över att den konsolen kom så sent. Innan Donkey Kong Country kom ut 1994 trodde man att det skulle vara ett spel till nästa generationens 3D-konsol och inte till Super Nintendo.

Tror också det tog fram till 1999 innan Donkey Kong 64 kom och det spelet var skräp gentemot banjo kazooie.
Citera
2025-01-17, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDoo2
Får säga att det känns som Super Metroid utmanade hårdvaran på sin tid. Men jag är inte jättebra insatt, jag tycker bara spelet ser grymt bra ut för eran.

Det gör det verkligen. Super Metroid sticker verkligen ut på alla sätt, framförallt grafikmässigt. Minns att jag var hemma hos en kompis på andra delen av 90-talet då han säger: "Super Metroid ser så galet bra ut - man kan nästan tro att det är ett Playstation 1 spel", varav min kompis som precis hade köpt Playstation 1 kände sig lite förnedrad och sa "I så fall är det ett riktigt fult och dåligt Playstation 1 spel!"

=P...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in