2022-11-05, 01:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Cyklisterna minskar å andra sidan antalet bilar på gatorna vilket gör att det blir mindre trafik = mindre förträngningar.

Samtidigt betyder fler cyklister fler olyckor i trafiken, vilken stoppar trafikflöden och ger mer tomgångskörning som i sin tur leder till mer utsläpp än om trafiken hade rullat på utan dessa olyckor.
Citera
2022-11-05, 05:12
Medlem
Citat:
Cyklisterna minskar å andra sidan antalet bilar på gatorna vilket gör att det blir mindre trafik = mindre förträngningar.
Tar man bara med halva ekvationen låter många saker bra.

De som inte åker bil ska ju cykla istället. Då har du förträngningar lik förbannat. Du får tänka dig att det inte är så få cyklister som idag i scenariot. Alla cykelvägar blir överfulla likt tour de France. Folk cyklar med olika tempo och förmåga. Som bilist får du sakta in och hålla avstånd i rondeller och smala ställen där man fortfarande delar vägbanan med cyklister.

Tar du bort en bil så får du mellan upp till fem långsamma, mörka, oskyddade, vingliga cyklister.
Citera
2022-11-06, 12:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Samtidigt betyder fler cyklister fler olyckor i trafiken, vilken stoppar trafikflöden och ger mer tomgångskörning som i sin tur leder till mer utsläpp än om trafiken hade rullat på utan dessa olyckor.

Gör det? Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Tar man bara med halva ekvationen låter många saker bra.

De som inte åker bil ska ju cykla istället. Då har du förträngningar lik förbannat. Du får tänka dig att det inte är så få cyklister som idag i scenariot. Alla cykelvägar blir överfulla likt tour de France. Folk cyklar med olika tempo och förmåga. Som bilist får du sakta in och hålla avstånd i rondeller och smala ställen där man fortfarande delar vägbanan med cyklister.

Tar du bort en bil så får du mellan upp till fem långsamma, mörka, oskyddade, vingliga cyklister.

Det är inte många bilar det sitter fem pers i, och varje cykel tar upp mindre plats än en bil i trafiken. Cyklar kommer dessutom fram på ställen där bilar inte gör det, så den trafiken fördelar sig annorlunda.
Citera
2022-11-06, 12:53
Medlem
Citat:
Gör det? Källa?
Du behöver inte tro mig. Du behöver bara förstå risk. Två trafikanter innebär ungefär dubbel risk för olyckor. Fler=mer risk. Allt annat lika.

Citat:
Det är inte många bilar det sitter fem pers i, och varje cykel tar upp mindre plats än en bil i trafiken. Cyklar kommer dessutom fram på ställen där bilar inte gör det, så den trafiken fördelar sig annorlunda.
Därför skrev jag upp till.

Om du älskar cyklar kan du cykla, min inte på vårdpersonalen, gamla och sjukas bekostnad. Du har inga bevis för att cyklar är bättre för dem eller gemene skattebetalare. Mycket tyder på motsatsen.

Kör samma skatt på cykelreparationer som bränsle så kan vi välja själva vad vi föredrar. Det är inte som att jag föreslår en straffskatt. Tvärt om. Vi ska välja själva vad som är bäst på lika villkor.

Edit: Här är en källa förresten: https://m.youtube.com/watch?v=wM8Xli...ature=youtu.be

Cyklism har 50ggr högre dödlighet per km än bilism. 3 min in i klippet.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-11-06 kl. 13:00.
Citera
2022-11-10, 09:57
Medlem
Värdelöst.

Men de måste väl få in degen på något sätt för att finansiera kungens höjda apanage.

När borgarna höjer skatten (ja, moms är en skatt) så drabbar det inte direkt de som redan har råd att köpa nytt…

Fritt fram för ett slit-och-släng-samhälle! Får du punktering så köp en ny skitcykel från Biltema!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in