2022-10-28, 11:10
Medlem
Tänkte kolla med er som vet. När man handlar aktier och det står ”Handlas idag utan rätt till utdelning”. Visst gäller det då att man inte får någon utdelning kommande gång. Exempelvis om jag köper aktier i en månadsutdelare. Då får jag inte ta del av utdelningen som kommer, men sen efterföljande månad får jag utdelning på dom aktier jag köpt? Eller är det så att jag aldrig får utdelning på dom aktier jag köpt denna dag?
Senast redigerad av koppen85 2022-10-28 kl. 11:13.
Citera
2022-10-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Tänkte kolla med er som vet. När man handlar aktier och det står ”Handlas idag utan rätt till utdelning”. Visst gäller det då att man inte får någon utdelning kommande gång. Exempelvis om jag köper aktier i en månadsutdelare. Då får jag inte ta del av utdelningen som kommer, men sen efterföljande månad får jag utdelning på dom aktier jag köpt? Eller är det så att jag aldrig får utdelning på dom aktier jag köpt denna dag?
Gäller naturligtvis bara nästa utdelning.
Citera
2022-10-28, 11:55
Medlem
Tänk på att reglerna kan vara annorlunda i olika länder. I usa måste du haft aktien ett par månader innan x-dag för att få utdelning. Det är en soppa med olika regler, titta även igenom reglerna för pantsättning.
Citera
2022-10-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
I usa måste du haft aktien ett par månader innan x-dag för att få utdelning.
Huh? Nu blandar du nog i ihop x-dag med utbetalningsdagen eller något.

Rent tekniskt måste man vara registrerad som ägare på avstämningsdatumet (eng. record date) för att få utdelning men den brukar infalla en handelsdag efter x-dagen eftersom likviddagen är T+2 dagar nu. D.v.s. köper man aktien handelsdagen före x-dagen får man utdelning. Se t.ex. J&J's utdelnningshistorik där de listar både ex-date och record date för resp. utdelning https://johnsonandjohnson.gcs-web.com/stock-information/dividends-splits/
Citera
2022-10-28, 14:01
Medlem
Jag tänkte på den tyska cum-ex skandalen. Men det kanske inte vad du tänkte på.
Citera
2022-10-28, 14:17
Medlem
DrVonAnkas avatar
Hur hade det fungerat om du aldrig får framtida utdelningar om du missar X-dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in