2022-10-27, 20:57
Medlem
Afghanerna gillar USA/NATO mer än de gillar Ryssland. Putins/Wagners idé om att hyra in 10 000 soldater från Afghanistan. Jag undrar om de verkligen kommer 10 000 st och om NATO pröjsar bättre så är ryssarnas plan körd. Dessutom så kan Ukraina släppa ner flygblad på afghanska att de får 500 dollar cash för varje skjuten ryss tex eller/och be dem "hoppa över" till Ukraina o få en belöning.

Vad tror ni? Kommer verkligen 10 000 st och kan NATO köpa in dem istället? Mina fördomar om Afghaner är att de är ganska usla krigare. Opålitliga och hashrökande plus opium i många fall. Ukraina får skaffa lite knark åt dem. USA och NATO kan kanske pressa tex Saudierna att pröjsa lite med, det är trots allt väst som skapat deras förmögenhet. Pengarna saudierna har kommer utifrån och mycket kommer från väst. Kundservice.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-10-27 kl. 20:59.
Citera
2022-10-27, 21:03
Medlem
HRTs avatar
Putin kan ju inte ens betala sina egna soldater, de protesterar ju ofta att de varken fått betalt eller mat.
Hur ska han då betala Afghaner som har ett genuint hat mot ryssland?
Dessutom är de verkligen inget special träffade dessa flera gånger när vi var på skjutbanan och de var verkligen inget att hänga i julgranen!
Citera
2022-10-27, 21:40
Medlem
Afghanska elitstyrkor?

Talibanerna med AK47or och sandaler, eller soldaterna som släppte sina vapen och sprang när talibanerna anföll efter USAs reträtt?
Citera
2022-10-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Källa?

https://www.expressen.se/nyheter/wagnergruppens-drag-forsoker-rekrytera-afghanska-elitsoldater/
Citera
2022-10-27, 22:26
Medlem
Niggwards avatar
Dessa ”elit soldater” förlorade till gubbar som springer runt med tofflor och trasor med en AK.

De får hemskt gärna ställa sig vid fronten så kan vi i väst fortsätta pröva våra vapen i riktig strid. Bra information att ha för framtida konflikter.
Citera
2022-10-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Afghanerna gillar USA/NATO mer än de gillar Ryssland. Putins/Wagners idé om att hyra in 10 000 soldater från Afghanistan. Jag undrar om de verkligen kommer 10 000 st och om NATO pröjsar bättre så är ryssarnas plan körd. Dessutom så kan Ukraina släppa ner flygblad på afghanska att de får 500 dollar cash för varje skjuten ryss tex eller/och be dem "hoppa över" till Ukraina o få en belöning.

Vad tror ni? Kommer verkligen 10 000 st och kan NATO köpa in dem istället? Mina fördomar om Afghaner är att de är ganska usla krigare. Opålitliga och hashrökande plus opium i många fall. Ukraina får skaffa lite knark åt dem. USA och NATO kan kanske pressa tex Saudierna att pröjsa lite med, det är trots allt väst som skapat deras förmögenhet. Pengarna saudierna har kommer utifrån och mycket kommer från väst. Kundservice.
Tror inte att NATO bryr sig om Ryssland får 10k sandfolk på sin sida, eller bryr sig jo, men mer prisvärt att träna soldater än att försöka buda över Ryssland för kanonmat.
Citera
2022-10-28, 02:44
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

10.000 är ingenting, no game changer. Det är pretty much som denna snubben säger:https://youtu.be/Bw84nOmGLcw EU är inte redo för krig och alla sitter och väntar USA och som vanligt är det pappa USA som bestämmer i EU. Skulle det bli deklarerat krig då skickas alla in i krig. Ryssland har invånare runt 144 miljoner och 25 miljoner män som har åtminstone 1 år av militär erfarenhet och är redo att skickas in direkt till försvar och runt 1 miljon vältränad active personnel. Vad har EU?

De enda inom Nato som kan anses som ett hot för ryssarna är USA och turkarna ihop men turkarna kommer aldrig att delta i ett krig mot Ryssland, de är inte så dumma att riskera sitt folk och land för Ukraina och USA's Business interest.

Utöver Turkiet vem är ens villig att riskera det man har för Ukraina? Om Nato anfaller Ryssland då kommer de göra allt för att försvara sig och även använda kärnvapen om de måste och risken är att du också blir drabbad... Och åter igen för vad, för Ukraina?

När jag tänker på det varför är Ukraina så viktigt ens? Jag hörde ingen hysteri eller behov av att skicka military aid till Georgia, Moldavien eller Chechnya när Ryssen invaderade... Men Ukraina?

Ofta får man argumentet "Ukraina är nära oss"

Ja, men dessa länderna är minst lika nära så vad är så speciellt med Ukraina och LPR & DPR som Ryssen vill befria från Zelensky?
Senast redigerad av EmMEw0w93 2022-10-28 kl. 02:57.
Citera
2022-10-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
10.000 är ingenting, no game changer. Det är pretty much som denna snubben säger:https://youtu.be/Bw84nOmGLcw EU är inte redo för krig och alla sitter och väntar USA och som vanligt är det pappa USA som bestämmer i EU. Skulle det bli deklarerat krig då skickas alla in i krig. Ryssland har invånare runt 144 miljoner och 25 miljoner män som har åtminstone 1 år av militär erfarenhet och är redo att skickas in direkt till försvar och runt 1 miljon vältränad active personnel. Vad har EU?

De enda inom Nato som kan anses som ett hot för ryssarna är USA och turkarna ihop men turkarna kommer aldrig att delta i ett krig mot Ryssland, de är inte så dumma att riskera sitt folk och land för Ukraina och USA's Business interest.

Utöver Turkiet vem är ens villig att riskera det man har för Ukraina? Om Nato anfaller Ryssland då kommer de göra allt för att försvara sig och även använda kärnvapen om de måste och risken är att du också blir drabbad... Och åter igen för vad, för Ukraina?

När jag tänker på det varför är Ukraina så viktigt ens? Jag hörde ingen hysteri eller behov av att skicka military aid till Georgia, Moldavien eller Chechnya när Ryssen invaderade... Men Ukraina?

Ja, men dessa länderna är minst lika nära så vad är så speciellt med Ukraina och LPR & DPR som Ryssen vill befria från Zelensky?
EU har väl NATOs övriga styrkor åtminstone? Och även utan Turkiet och USA är det en bra bit över 1 miljon aktiva styrkor. Innan vi börjar rusta upp…

Bara EU har 3x Rysslands population. Det finns gott om utbildad personal som inte är aktiv idag. Bara Finland har väl 900.000 reservister?

Dessutom samlat kring en mycket mindre front än Ryssland måste hålla. De KAN inte sätta in allt här, för då kommer Kina och knackar på bakdörren…

Ukraina är inte viktigt i sig, men det är viktigt att Ryssland åker på däng så de fattar läget och sätter sig i sitt hörn och håller käften de närmsta 50 åren. Fattar du nu?

Och INGEN är intresserad av att invadera Ryssland. De är ett U-land som inget har att erbjuda utom gas och olja.

Befolkningen är det synd om, de som tagit sig från det där skithålet är ofta vettiga människor när de fått några år på sig att vänja sig vid en omgivning som inte ljuger för dem hela tiden och tycker de ska dö ensam på en åker i kylan nånstans.

Det enda Ryssland behöver göra är att sluta. Om de lämnar Ukrainskt territorium kommer ingen följa efter dem in på sitt område. Ge upp bara. Och väx upp.
Citera
2022-10-28, 10:01
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Ukraina är en så kallad ”röd linje” Fascisten Putin kunde svina i Georgien och Tjetjenien utan mothugg, han fattade inte att det fanns en outtalad röd linje! Som alla diktatorer och despoter så kör de på tills de bränner fingrarna! Med facit i hand så är det klart att Ukrainas ”tredagars specialoperation” bara var början, på tur stod Moldavien och diverse -Stanländer! Och med tanke på diktatorns utspel mot icke allierade 🇫🇮 och 🇸🇪 så är det inte otänkbart att det i sinom tid skulle stått ryska trashanks krigare på vår mark också?

Jämför med Hitlers övertagande av Sudettyskland i Tjeckien, han fick lite bannor och fördömande, men inte tillräckligt för att skulle avstå från att gå in i Polen! Slutade med andra världskriget som bekant!
Citera
2022-10-28, 11:36
Medlem
Citat:

Ryssland har inte 1 miljon man som är i närheten av aktiva eller välutbildade och utrustade. Som jämförelse har Finland 350 000 man i aktiv reserv och 800 000 man i mobiliseringsreserven. Frankrike och England har 400 000 man aktivt tjänstgörande.

Räknar vi som ryssen räknar borde till och med vi komma upp i runt 200 000 möjliga vpl om inte mer.
Citera
2022-10-28, 13:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Ryssland har invånare runt 144 miljoner och 25 miljoner män som har åtminstone 1 år av militär erfarenhet och är redo att skickas in direkt till försvar och runt 1 miljon vältränad active personnel. Vad har EU?
Så varför har de då såna enorma problem med att få fram de här 300.000 inkallade reservisterna till mobiliseringen nu för över en månad sen - när hundratusentals ryska män genast började fly landet för att slippa mobiliseringen?

Hur många soldater har man fått ihop hittills - med fullgod utrustning och framförallt vinterutrustning? Och bara futtiga 300.000 man? Det borde man ju kunna runkat ihop på ett ögonblick? Eller? Var det inte riktigt så lätt?
Citera
2022-10-28, 13:54
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
EU har väl NATOs övriga styrkor åtminstone? Och även utan Turkiet och USA är det en bra bit över 1 miljon aktiva styrkor. Innan vi börjar rusta upp…

Bara EU har 3x Rysslands population. Det finns gott om utbildad personal som inte är aktiv idag. Bara Finland har väl 900.000 reservister?

Dessutom samlat kring en mycket mindre front än Ryssland måste hålla. De KAN inte sätta in allt här, för då kommer Kina och knackar på bakdörren…

Ukraina är inte viktigt i sig, men det är viktigt att Ryssland åker på däng så de fattar läget och sätter sig i sitt hörn och håller käften de närmsta 50 åren. Fattar du nu?

Och INGEN är intresserad av att invadera Ryssland. De är ett U-land som inget har att erbjuda utom gas och olja.

Befolkningen är det synd om, de som tagit sig från det där skithålet är ofta vettiga människor när de fått några år på sig att vänja sig vid en omgivning som inte ljuger för dem hela tiden och tycker de ska dö ensam på en åker i kylan nånstans.

Det enda Ryssland behöver göra är att sluta. Om de lämnar Ukrainskt territorium kommer ingen följa efter dem in på sitt område. Ge upp bara. Och väx upp.

"Ukraina är inte viktigt i sig, men det är viktigt att Ryssland åker på däng så de fattar läget och sätter sig i sitt hörn och håller käften de närmsta 50 åren. Fattar du nu?"

Vad är det som är viktigt? Så vitt jag vet var det ingen som störde USA när de invaderade mellanöstern, de skötte sin business om man ska så kalla det. Utöver Ukraina så har Ryssland inget intresse av att anfalla EU och har heller inte korsat någon röd linje, konflikten i Ukraina har pågått sen 2014 och sen dess har Russian separatists och UKR krigat varje dag men då var det ingen som brydde sig. Det som händer i Ukraina är mellan det ukrainska folket och Rysstalande medborgare och jag tycker de får lösa sina problem själva, om Ryssland och Ukraina har olösta affärer då får de lösa det ensamma och inte blanda in 30+ länder.

Jag personligen skiter i deras problem och jag vill inte riskera mitt land, min familj och mitt liv över Ukraina. Dessa problem som händer i Ukraina kunde lösas vid ett bord men istället väljer man att trigga igång en katastrof. Bara om minskavtalet hade kunnat hållas så hade ingenting hänt idag, men USA ville pusha ut Ukraina från avtalet och här är vi nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in