Med fönster åt alla håll vill jag ha öppet på skuggsidor när det börjar hetta till, men vad gör man med fönster bara åt söder, hålla stängt och fläkt på utan AC?
Håll fönstren stängda på dagen och öppna på kvällen när det börjar bli svalt, sen stänger du fönstren på fm dagen efter så borde det hålla sig relativt svalt och skönt hela dagen om du inte har stora panoramafönster mot syd/väst.
Nu såg jag att du bara hade fönster mot syd..håll stängt och dra för gardiner eller dylikt på dagen, öppet på natten=svalt och skönt dygnet runt.
Jag har fönster åt alla håll men det är bara dom mot norr som är lättillgänliga och som står öppna jämt. Ändå är det några grader varmare i hela huset även om man stänger dörren stiger temperaturen i rummet. Däremot brukar det bli svalt och skönt på natten och det blir faktiskt en stabil och bra temperatur hela sommaren oberoende på väder och yttertemperatur.
När solen ligger på är det värmestrålning som värmer upp inomhusmiljön, inte varmluft som kommer in. För att hålla värmen ute ska du alltså stoppa värmestrålningen innan den når fönstrena. Gammaldags fönsterluckor är grymmers för detta ändamål, markiser funkar också hyfsat. Har du inte möjlighet att installera något på fasaden så är tjocka gardiner, gärna flera lager, innanför fönstrena det som gäller. Har du stoppat värmestrålningen effektivt kan du gott ha fönstren öppna för att få lite cirkulation på frisk luft utan att det blir varmare. För ett par tusen kan du få en billig AC på typ Rusta eller Biltema.