• 1
  • 2
2025-07-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Skellefteå Kraft ägs av Skellefteå kommun, kanske inte så förvånande då att sossestyret i sagda kommun tvingar ett kommunalägt bolag att satsa pengar i den gröna pengaslukaren.

Inte för att jag försvarar S men läs på lite historia innan du börjar svamla. Det fanns inte ens allmän rösträtt när Skellefteå Stad startade kraftverket år 1906. Skulle tro att det var dåvarande, nationalistiska, högern som drog igång det hela precis som högern förstatligade LKAB.

Det fanns strömningar för 30 år sedan att sälja ut Skellefteå Kraft men inget politiskt parti i Skellefteå tar de orden i sin mun mera.

https://www.skekraft.se/om-oss/foretaget/historia/

Skellefteå Kraft har satsat på riktigt grön energi, d.v.s kärnkraft, under många tidigare år.
Citera
2025-07-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte för att jag försvarar S men läs på lite historia innan du börjar svamla. Det fanns inte ens allmän rösträtt när Skellefteå Stad startade kraftverket år 1906. Skulle tro att det var dåvarande, nationalistiska, högern som drog igång det hela precis som högern förstatligade LKAB.

Det fanns strömningar för 30 år sedan att sälja ut Skellefteå Kraft men inget politiskt parti i Skellefteå tar de orden i sin mun mera.

https://www.skekraft.se/om-oss/foretaget/historia/

Skellefteå Kraft har satsat på riktigt grön energi, d.v.s kärnkraft, under många tidigare år.
1. Skellefteå styrs av S och S och Mp i regeringsställning har tvingat fram skiten med Northvolt, så du kan ta dina historiska exempel och stoppa dem någonstans. Den som styr kommunen har också inflytande över bolagen.

2. "Vd och ledningen har upprepade gånger sagt att de inte har någon ambition att bygga eller investera i ny kärnkraft, utan prioriterar förnybara kraftslag som vatten- och vindkraft."

och nej, Skellefteå Kraft har inte på eget bevåg investerat i kärnkraft, däremot äger de en andel i MKA, Mellansvensk Kraftgrupp som I SIN TUR valde att utgöra ett delägarbolag i Forsmark. Genom detta så äger Skellefteå Kraft ca 2% i FKG AB.
Citera
2025-07-01, 17:52
Medlem
Citat:
1. Skellefteå styrs av S och S och Mp i regeringsställning har tvingat fram skiten med Northvolt, så du kan ta dina historiska exempel och stoppa dem någonstans. Den som styr kommunen har också inflytande över bolagen.

2. "Vd och ledningen har upprepade gånger sagt att de inte har någon ambition att bygga eller investera i ny kärnkraft, utan prioriterar förnybara kraftslag som vatten- och vindkraft."

och nej, Skellefteå Kraft har inte på eget bevåg investerat i kärnkraft, däremot äger de en andel i MKA, Mellansvensk Kraftgrupp som I SIN TUR valde att utgöra ett delägarbolag i Forsmark. Genom detta så äger Skellefteå Kraft ca 2% i FKG AB.

Då återstår frågan. Du vill således att Regeringen ska tvinga Skellefteå Kraft att satsa på kärnkraft?

Jag tror mig börja förstå agendan....
Citera
2025-07-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Då återstår frågan. Du vill således att Regeringen ska tvinga Skellefteå Kraft att satsa på kärnkraft?

Jag tror mig börja förstå agendan....
Jag skiter i S-styrda Skellefteå och dess kommunala bolag. De får göra vilka satsningar DE vill med sina pengar, men jag skulle inte satsa på vindkraft för bolaget har ju skrivit av två miljarder i förluster på vindkraften. Kvar återstår en miljard i värde utav satsade 3 miljarder. Det är helt enkelt "bad business". Det är ju synd för både kommuninvånare och pensionärer som har medel i AP-fonderna när efterblivna tards satsar medlen på icke lönsamma kraftslag.
Citera
2025-07-01, 19:19
Medlem
Citat:
Jag skiter i S-styrda Skellefteå och dess kommunala bolag.

Tack, då slipper vi höra på det mer!

Jag misstänker att min herre/dam är kvar i Bottniska handelstvångets tidevarv. Nåja, bekymra dig inte.Vi normala klarar oss mer än väl. Rikta problemformulering i.st till hur det ser ut i bl.a Sthlm. Kanske det just nu känns lättare att, såsom den Argentinska juntan 1982, rikta blickarna åt ett annat håll när det krisar sig inrikes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in