2022-10-27, 18:40
Medlem
https://www.nrk.no/osloogviken/flere-blir-syke-og-dor-_-lege-slar-alarm-1.16153563

Mange sykehus varsler nå om en økende strøm av pasienter, som ikke er koronasmittet. Samtidig øker dødeligheten i Norge og Europa.

– Ikke covidsyke
– Vi har aldri færre enn 100 pasienter hver dag. Det er godt voksne mennesker med alle mulige lidelser. Vi forstår ikke hvorfor, sier Rasmussen.

Han har vært i kontakt med flere andre akuttmottak i landet.
Alle rapporterer om en mystisk økning i antall pasienter.

Flere dør
Samtidig øker også dødstallene. I Norge er det registrert en økt dødelighet på mer enn 10 prosent hittil i år.
– Dette er mer enn vi hadde ventet. Tallene er delvis uforklarlige, sier demograf Anders Sønstebø ved Statistisk sentralbyrå.

Likevel er overdødeligheten så høy at den får statistikerne til å heve øyenbrynene.
Og Norge er ikke i en særstilling. Tall fra Eurostat, som er Europas statistiske byrå, viser at dødeligheten har økt kraftig i flere land.

Överdödligheten i norge är 10% och mycket högre i vissa andra länder (se kartan på siten). Som ni ser så har man ingen aaaaaning om vad det kan bero på.

Vad tror ni det beror på?
Ufon?
Aids?
Ebola?
Onda andar?

Kan det finnas någon annan anledning till dessa dödsfall och sjukdomsfall?
Finns det någon röd tråd här?
Kan alla dom här människorna gjort någonting dumt?
Citera
2022-10-27, 18:43
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Röda tråden är att annan vård har skjutits upp under pandemin.
Citera
2022-10-27, 18:47
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan

Precis så enkelt är det.
Nästan 3år av uppskjutna operatioer, inställda läkarbesök, inställda cancerscreeningar et.c et.c kostar
Citera
2022-10-27, 18:52
Medlem
Mardolls avatar
Har för mig att det dog färre än normalt i Norge under pandemiåren. Uppbarligen skjöt man bara upp det.
Citera
2022-10-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan

Varför drar inte berörda läkare, sköterskor m.m den slutsatsen då?

"Alle rapporterer om en mystisk økning i antall pasienter."

Vad är det som är så "mystiskt" med ökningen? De är väl de första som ser ifall folk som stått i kö till operation m.m avlider.
Citera
2022-10-27, 19:43
Moderator
Maviels avatar
Handlar inte om Covid

coronaviruset och covid-19 --> Medicin och hälsa

/moderator
Citera
2022-10-27, 19:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag har svårt att tänka mig att ökningen som är stor även i åldersgruppen 0-29 år kan förklaras med uppdämt vårdbehov pga coronarelaterade undanträngningseffekter.
Vi får nog fortsätta spekulera ett tag till. Kan det ha med klimathotet att göra?
Citera
2022-10-27, 19:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har svårt att tänka mig att ökningen som är stor även i åldersgruppen 0-29 år kan förklaras med uppdämt vårdbehov pga coronarelaterade undanträngningseffekter.
Vi får nog fortsätta spekulera ett tag till. Kan det ha med klimathotet att göra?

Utarmningen av vården? Det blir allt svårare att bemanna avdelningar och vårdinrättningar. Och allt svårare att sköta uppdraget att vårda de som behöver vårdas.
Citera
2022-10-27, 19:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Utarmningen av vården? Det blir allt svårare att bemanna avdelningar och vårdinrättningar. Och allt svårare att sköta uppdraget att vårda de som behöver vårdas.
Det kan nog vara en delförklaring, men trenden ser kanske inte riktigt ut att kunna förklaras enbart så.
Citera
2022-10-27, 19:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det kan nog vara en delförklaring, men trenden ser kanske inte riktigt ut att kunna förklaras enbart så.

Många av dödsfallen bland de äldre handlar om isolering även om det inte går att mäta. Tänker tanken att hemmavistelse - brist på träning för immunförsvaret - möjlig d vitaminbrist - ohälsosamt leverne - kan förklara en del?
Citera
2022-10-27, 20:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Många av dödsfallen bland de äldre handlar om isolering även om det inte går att mäta. Tänker tanken att hemmavistelse - brist på träning för immunförsvaret - möjlig d vitaminbrist - ohälsosamt leverne - kan förklara en del?
Jag avstår från att presentera några teorier, men om trenden håller i sig så lär detta behöva undersökas.
Vissa europeiska länder har en stadigt stigande överdödlighet som nu ligger på ~35%. Det är rätt mycket.
Citera
2022-10-27, 20:03
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag avstår från att presentera några teorier, men om trenden håller i sig så lär detta behöva undersökas.
Vissa europeiska länder har en stadigt stigande överdödlighet som nu ligger på ~35%. Det är rätt mycket.

Ja. Det finns siffror som är alarmerande. Man har på regional nivå börjat agera och börjar titta om det finns något förebyggande att göra åt detta. Hälsosamtal och screeningar har börjats införas. Det kommer ju att bli ett problem att de som vårdar inte kommer att räcka till för de som vårdas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in