2022-10-26, 19:11
Medlem
KirkLazaruss avatar
Hallå där alla kämpar!

Hade ett samtal med min läkare för ett tag sedan där jag lade alla korten på bordet om hur jag struntat ta min ordinarie medicin - tog bort 200mg Lamotrigin helt och 75mg Sertraline för ca 6 veckor sedan och har mått rätt så jävla risigt sen dess, och har nu endast 25mg Sertralin + 8x300mg Gabapentin kvar som ordinarie medicin dagligen, Gabapentinet är till för RLS men det biter inte riktigt bra i nuläget.

Har använt Kratom dagligen i 6+ månader i rätt höga doser, varpå jag sedan bestämde mig för att sluta och gick över till lågdos Buprenorfin i ca 2 veckor för att "plana" ut abstinensen mha den (vill ni håna mig för att det var svårt att sluta med Kratom så varsågod) under dessa 6+ månader har jag också haft sporadiskt bruk av Cannabis och Bensodiazepiner, men ganska sparsamt och då främst Diazepam då och då.

Vid samtalet med läkaren (där jag satt skamsen och biktade mina synder) föreslog hon att jag bör påbörja behandling med Elvanse igen, men bara så fort jag kan uppvisa ett negativt up. Blev rätt paff faktiskt att hon ens föreslog det med tanke på min historik, men hon känner mig ganska väl sedan flera år tillbaka och Elvanse och andra CS är något jag aldrig missbrukat. Slutade på egen begäran med Elvanse för ca 6 år sedan pga "kraschen" på eftermiddagarna men nu har vi börjat planera för en lite annorlunda approach för att minimera kraschen och jag känner mig motiverad för den nya vårdplan som satts upp och dessutom har jag annat som motiverar mig i nuläget. Elvanse är ändå den medicin som fungerat helt perfekt på mig (RLS försvinner t ex. så fort Elvansen får effekt och jag blir "normal" och sköter livet - skulle kunna ta det och lägga mig och sova och ligga still, vilket jag inte kan annars, plus att jag inte är lika benägen att lindra diverse symptom med andra typer av droger)

Nu har det snart gått 2 veckor sedan jag tog Buprenorfin senast och har heller inte tagit någon annan opioid eller Kratom under den tiden heller, men dämpat sömnlöshet och myrkrypningar under den tiden med främst Klonazepam, ibland Alprazolam precis innan sänggående för att slockna, samt Diazepam + några bloss Cannabis innan sänggående. (inte allt på en gång dock, har varierat). Genomsnitt dagligen de senaste två veckorna är; 2-4mg Klonazepam, 1-2mg Alprazolam, ca 30mg Diazepam.

Självklart kommer jag inte kunna visa upp ett negativt up nästa gång jag lämnar tester (nu i veckan förmodligen). Ska vara helt öppen mot sköterskan om hur det sett ut den senaste veckan och tala om direkt att up blir garanterat positivt.

Jag har försökt skippa benso och cannabis två gånger under dessa två veckor och jag klarar två nätter som mest utan dessa substanser, och de nätterna innefattar sömnlöshet och myrkrypningar från helvetet och vid tredje natten så orkar jag inte längre och ger upp och tar till benso för att få sova och slippa myrkrypningarna. Det driver mig till vansinne helt enkelt.

Jag har de senaste två dagarna försökt undersöka hur jag kan lösa det här och hur jag ska ta upp det här med sköterskan och läkaren - jag har säkerligen ett lågdosberoende av benso, men tror inte det är så väldigt långtgående, plus att jag har slutat med benso tidigare och visst det är svårt men det går med skonsam nedtrappning om det nu skulle bli nödvändigt.

Jag funderar på om det är det tidigare Kratom-intaget + Buprenorfinet som spökar till det för mig angående myrkrypningarna trots att substanserna lämnat kroppen vid det här laget + att jag redan hade myrkrypningar innan på grund av SSRI-medicinen samt att det verkar ökönt att utsättningssymptomen av Buprenorfin hänger kvar länge och myrkrypningar är ett av de symptomen. Kratom vet jag inte så det låter jag vara osagt.

De läkemedel jag funderar på att be om är:
1. Catapresan
2. Zopiklon till natten (stilnoct blir jag konstig av så det slipper jag gärna). Är osäker dock att de är villiga att skriva ut det.

Har fått Theralen, Lergigan också men de ger tyvärr upphov till myrkrypningar så även om de har en lugnande effekt så sätter benen fart och håller mig vaken.

Jag vill väldigt gärna att den här vårdplanen jag och läkaren kommit överrens om ska fungera då jag har en del bra saker på gång i livet och jag går gärna dit och lämnar urinprov varenda dag om så krävs och hämtar dygnsdoser av zopiklon eller annan medicin varje dag om de skulle be mig.

Gör vad som helst bara jag får sova och slippa myrkrypningar för att i slutändan kunna lämna ett rent urinprov och påbörja Elvanse-behandlingen.

Att må dåligt under dagen kan jag köpa, det är skitjobbigt men hanterbart men att inte få sova på flera nätter fixar jag helt enkelt inte.

Att jag kommer fler och fler dagar bort från Buprenorfinet och Kratomet tror jag hjälper såklart, men det plågar rätt rejält fortfarande så här två veckor senare.

Har ni några goda förslag jag kan ta med mig till mitt nästa möte med sköterskan angående medicin/andra metoder för att lösa det här?

Må väl alla ni som kämpar för att bli rena
Citera
2022-10-26, 19:40
Medlem
funktioners avatar
Skippa benson, den kommer ge dig myrkrypningar och göra dig inkapabel att sova den också när du väl ska sluta med den sen.

Sömnlösheten suger, det vet jag och alla andra som tvingats tända av. Men det finns inte mycket att göra. Var vaken tills du somnar helt enkelt. Sjukskriv dig från jobbet, om du har ett sådant, en vecka eller två och bara låt det gå ur kroppen. Till slut somnar du av utmattning.

Det är det enda som funkat för mig och jag har behövt gå genom det många gånger.
Citera
2022-10-26, 19:41
Medlem
Har du testat magnesiumbrust mot rls,? Jag tar ca 6 tabletter om dagen. Funkar bättre än jag trodde.
Citera
2022-10-26, 19:46
Medlem
Musik.mannens avatar
Själv så har jag fått iktorevil som klassas som benzo mot mina sömnproblem och jag upplever också myrkrypningar som problem men det är bland annat mot myrkrypningar jag fått benzo.

Dock så är jag försiktig med tabletterna.
Jag har också Gabapentin men den mår jag inte bra av då jag blir yr å så av den.

Tror dock själv att mina problem med sömnen sitter i ryggproblem och glutenallergi som skapar problem med sömnen i form av skakande ben.
Att inte kunna sova på en vecka eller bara några timmar per natt om man somnar vid 4-6 på morgonen pga utmattning leder ju också till att man blir känsligare för stress.
Citera
2022-10-26, 19:57
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har inga svar, har till och från RLS. För mig har det varit extremt viktigt att hålla nere kroppstemperaturen, så två Alvedon om jag känner att jag kommer få problem. Minsta feber så vill hela kroppen sprattla, och dessutom tappar jag sinnet för var armar och ben är.

Sedan skulle jag aldrig håna någon för att han har svårt att sluta med kratom. För mig har kratom varit utan vanebildning, det är ett ände av spektrat. Det andra är att det kan vara extremt vanebildande. Det är inget man kan göra åt, det handlar om kroppskemi. De flesta hamnar ju inte i en extrem, men det är ju inte något tröst för dem som är lagda åt det hållet.
Citera
2022-10-26, 20:31
Medlem
Be om Quetiapin för sömnen, i din situation minst 100 mg.
Citera
2022-10-28, 17:32
Medlem
KirkLazaruss avatar
Tack för alla stöttande ord. Har haft världens tur med läkare och sköterska uppenbarligen. Vi gjorde ett up idag och jag var positiv på Diazepam och THC endast. Förklarade läget, att jag inte fixade myrkrypningarna och sömnlösheten som var extrem just nu och intaget av benso och gräs men att jag inte tagit mer opioider i alla fall och att det är absolut viktigast för mig just nu trots intaget av benso och gräs, men att jag oroade mig för den kommande behandlingen och konsekvenserna av att jag inte lyckas bli ren "Tillräckligt snabbt" (mina ord).

Hon sa bara att jag inte behöver oroa mig för det - behandlingen sätts in så fort ett negativt up är på plats och det får ta den tid det tar sa hon bara. Får ingen hjälp med nedtrappning eller behandling att avgiftas eller så eftersom jag inte är såpass dålig förmodligen, så de verkar "låta mig sköta det", de har väl förhoppningsvis tilltro till att jag kan göra det själv, det har de ju faktiskt fått erfara det tidigare dessutom så det kanske spelar in att de bara "låter saken ha sin gång"

Nu är det kanske inte något som är att rekommendera men att jag själv får bestämma min egen uttrappningstakt och vilka substanser jag använder till det för att i slutändan bli ren har fungerat varenda gång för mig flertalet gånger. Sedan att jag börjar igen är en annan sak, och är förmodligen något att adressera när jag väl kan visa ett rent up och påbörjat behandlingen med Elvanse för att inte hamna i missbruk igen. Sedan har Elvanse en ganska god förmåga att dämpa suget av intag av andra substanser i sig själv för min del.

Blir nog bra det här, så skönt det känns när man kan kommunicera på ett bra sätt med vården och hitta vägar framåt tillsammans
Citera
2022-10-29, 00:18
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Själv så har jag fått iktorevil som klassas som benzo mot mina sömnproblem och jag upplever också myrkrypningar som problem men det är bland annat mot myrkrypningar jag fått benzo.

Dock så är jag försiktig med tabletterna.
Jag har också Gabapentin men den mår jag inte bra av då jag blir yr å så av den.

Tror dock själv att mina problem med sömnen sitter i ryggproblem och glutenallergi som skapar problem med sömnen i form av skakande ben.
Att inte kunna sova på en vecka eller bara några timmar per natt om man somnar vid 4-6 på morgonen pga utmattning leder ju också till att man blir känsligare för stress.

Iktorivil är mycket riktigt en benso och är således en rätt kass lösning för bensoberoende... Är ju i ärlighetens namn en jävligt kass sömntablett också i och med att verkningstiden är långt mycket längre än en natt. Ska man ha bens till natten så är ju Nitrazepam helt klart bäst, men bens för sömn är verkligen bara att skjuta problemet på framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Tack för alla stöttande ord. Har haft världens tur med läkare och sköterska uppenbarligen. Vi gjorde ett up idag och jag var positiv på Diazepam och THC endast. Förklarade läget, att jag inte fixade myrkrypningarna och sömnlösheten som var extrem just nu och intaget av benso och gräs men att jag inte tagit mer opioider i alla fall och att det är absolut viktigast för mig just nu trots intaget av benso och gräs, men att jag oroade mig för den kommande behandlingen och konsekvenserna av att jag inte lyckas bli ren "Tillräckligt snabbt" (mina ord).

Hon sa bara att jag inte behöver oroa mig för det - behandlingen sätts in så fort ett negativt up är på plats och det får ta den tid det tar sa hon bara. Får ingen hjälp med nedtrappning eller behandling att avgiftas eller så eftersom jag inte är såpass dålig förmodligen, så de verkar "låta mig sköta det", de har väl förhoppningsvis tilltro till att jag kan göra det själv, det har de ju faktiskt fått erfara det tidigare dessutom så det kanske spelar in att de bara "låter saken ha sin gång"

Nu är det kanske inte något som är att rekommendera men att jag själv får bestämma min egen uttrappningstakt och vilka substanser jag använder till det för att i slutändan bli ren har fungerat varenda gång för mig flertalet gånger. Sedan att jag börjar igen är en annan sak, och är förmodligen något att adressera när jag väl kan visa ett rent up och påbörjat behandlingen med Elvanse för att inte hamna i missbruk igen. Sedan har Elvanse en ganska god förmåga att dämpa suget av intag av andra substanser i sig själv för min del.

Blir nog bra det här, så skönt det känns när man kan kommunicera på ett bra sätt med vården och hitta vägar framåt tillsammans

Min erfarenhet är att det är klokt att försöka klippa skiten rätt snabbt, jag hade extremt högt blodtryck av min abstinens och var tvungen att ta stesolid inledningsvis och trappade ner 30, 25, 20, 15, 10, 5 under ca tre veckor och sen klipte jag helt. I mitt fall tände jag av från heroin, bens och alkohol och jag tyckte att det var lika bra att göra processen så kort som möjligt eftersom det ändå inte går att komma undan själva avtändningen så det är lika bra att ta den vid hornen så snabbt som möjligt.

Det jag är mest nyfiken på är dock om du har några planer på att göra något aktivt för att faktiskt inte börja missbruka igen. Det är väl en gammal klyscha nu men att sluta knarka är inte svårt (host host, det gör bara skitont), vad som är riktigt svårt är att inte börja igen. Taktiken "att bara sluta" håller sällan på lång sikt.
Citera
2022-10-29, 10:43
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish

Min erfarenhet är att det är klokt att försöka klippa skiten rätt snabbt, jag hade extremt högt blodtryck av min abstinens och var tvungen att ta stesolid inledningsvis och trappade ner 30, 25, 20, 15, 10, 5 under ca tre veckor och sen klipte jag helt. I mitt fall tände jag av från heroin, bens och alkohol och jag tyckte att det var lika bra att göra processen så kort som möjligt eftersom det ändå inte går att komma undan själva avtändningen så det är lika bra att ta den vid hornen så snabbt som möjligt.

De senaste dagarna har jag börjat återfå aptit igen och har faktiskt sett fram emot att äta mat för första gången på länge och njuter av det igen, inte heller märkt av att jag varvar mellan att känna mig kall/varm(svettas) sen verkar den där rännskitan ha stabiliserats till stor del också
Så den värsta utsättningen från Buprenorfinet verkat vara över rent fysiskt i alla fall.

Sedan har intaget sett ut så här de senaste dagarna:

Tisdag: 40mg diazepam + 2mg Klonazepam
Onsdag: 20mg diazepam
Torsdag: 20mg diazepam + lite gräs
Igår fredag: 10 mg diazepam + lite gräs

Har sovit och mått helt ok dessa dagar utan några större myrkrypningar de senaste nätterna. Helt klart acceptabelt.

Ska försöka köra 10mg ikväll och likadant imorgon kväll för att sedan klippa det helt, mtp att intaget av benso inte varat mer än två veckor och buprenorfin-utsättningen verkar ha gjort sitt värsta.

Efter ett par dagar utan dia så börjar jag gära samma med gräset och dra ned på det med, kanske då kör igång med Quetiapin några kvällar efter jag klippt gräset helt om jag skulle få svårt att sova.

Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Det jag är mest nyfiken på är dock om du har några planer på att göra något aktivt för att faktiskt inte börja missbruka igen. Det är väl en gammal klyscha nu men att sluta knarka är inte svårt (host host, det gör bara skitont), vad som är riktigt svårt är att inte börja igen. Taktiken "att bara sluta" håller sällan på lång sikt.

Hehe ja den klyschan stämmer ju väldigt väl in på mig så det är en högst befogad fråga

Har funderat en del på det faktiskt. Sökte hjälp självmant för ett par år sedan på beroendeenheten på kommunen och fick då lämna prover och gå på samtal och allt det.. men kände inte riktigt att samtalen gav så där jätte mkt och det var mycket prat om barndomen och trauman vilket jag redan suttit timvis och pratat med psykologer om. Så jag slutade på egen hand den gången med tillslut. Var på AA en gång också men det kändes alldeles för deppigt för mig.

När jag påbörjat adhd-medicinering ska jag också börja med något som heter ”färdighetsträning” eller något via psykiatrin, skulle nog börja efter Jul och skulle innefatta lite mer hands-on strategier i att hantera känslor och att hitta mer konstruktiva sätt att hantera starka känslor istället för att ta till droger eller vad det nu än kan vara. Jag tyckte det lät lite mer konkret och bra så jag tackade glatt ja till det.

Sedan har jag en sysselsättning som betyder väldigt mycket för mig just nu som kan fungera som morot och ett fritidsintresse som jag mår väldigt bra av och som dessutom är socialt, fysiskt krävande och där inga droger eller alkohol förekommer. Har heller inga vänner överlag som missbrukar, utan har haft turen att ha vänner som alla lever ”normala” liv.

Så en bra behandling med Elvanse etc, den här färdighetsträningen på psyk, sysselsättningen och fritidsintresset tillsammans tänker jag ger mig ett bra utgångsläge.

Det är så det ser ut nu, fungerar det tillräckligt så är det bara att vara tacksam annars får jag börja fundera på att lägga till andra åtgärder för att inte trilla dit igen.
Citera
2022-11-11, 05:26
Medlem
KirkLazaruss avatar
En liten uppdatering sen sist.

Det har gått rätt bra, även om jag mår rätt kasst. 11 dagar sedan benso nu, och 3 dagar sedan cannabis. Har tagit quetiapin de senaste två nätterna och slocknar gör man ju men känner mig rätt ”avstängd” dagen efter. Tog ingen ikväll och ligger nu sömnlös, trodde jag skulle fixa att somna utan men icke. Inte hela världen med en sömnlös natt dock.

Så nu när jag ligger vaken med ett lite klarare sinne har jag börjat få en del tvivel. Undrar om jag kommer få till en stabil dosering av Elvanse, alltså i bemärkelsen att ha jämn effekt över hela dagen. Och om det ens är rätt beslut att börja med Elvanse igen. Ibland undrar jag hur jag hade mått av att vara helt fri från substanser en längre period, har ju gått på antingen det ena eller andra i över 10 år nu. Dock började jag missbruka droger (bortsätt från alkohol) rätt sent i livet (25+) Och saken är ju den att jag är ju nästan helt fri från substanser i dagsläget, har 25mg Sertralin/dag och 2400mg gabapentin/dag kvar som medicin. Samtidigt orkar jag nästan ingenting och blir helt söndertrasad av för mycket intryck(typ att det står mycket disk på diskbänken som behöver diskas…) och jag vet att Elvanse gör underverk där. Då blir allt självklart. Disk? Ja då är det bara att diska. Inga tveksamheter eller känsla av att hjärnan kokar över. Ett filter kommer upp och sorterar tankar och intryck och skänker mig ett lugn i sinnet och jag har möjlighet att bli handlingskraftig och fokuserad på uppgiften. Och sen går skiten ur kroppen och jag är tillbaka i mitt gamla vanliga jag fast snäppet värre. Den där berg o dalbanan är inte rolig. Det oroar mig men samtidigt har jag försökt samla på mig information om hur man kan göra för att undvika toppar och dalar med Elvanse. Men det kanske är lite offtopic här.

Till topic då så har jag börjat känna lite mer.. känslor. Och det är mest sorg, över hur allt blivit och relationer som tagit stryk. Inte bara pga droger utan överlag. Känner sorg för hur jag behandlat mig själv, att jag varit så vårdslös med min kropp och vårdslös överlag med mitt liv. Att livet sprungit om mig och mina nära och kära likaså, även om dom fortfarande vill umgås. Tror många kan känna igen sig här. När jag var 18 var jag allmänt rebellisk och tänkte att ”jag vill aldrig leva ett svensson-liv” och ja jag lyckades ju hyfsat väl då jag numera lever/levt ett missbrukarliv istället, verkligen superbra tänkt där 👍
Nu har jag inte haft flickvän på 9 år och nu utan saker i kroppen börjar jag längta igen efter en kärleksrelation (och relationer överlag), och en kärleksrelation innebär då mycket rädsla för min del. Kommer hon lämna mig? Älskar hon mig? And on it goes. Men någonstans är det ju i relationer överlag som livet händer, i alla fall för mig. Relationer till vänner, familj, partner etc kan vara någonting helt underbart och samtidigt skräckinjagande. I min drogbubbla så skiter jag i allt det, och det är ju skönt där och då såklart men såhär i efterhand känner jag mest sorg över att jag inte la all den tid jag varit påverkad på familj och vänner. Dom kommer ju inte finnas föralltid. Samtidigt är livet långtifrån slut, är 30+ och har fortfarande tid att skaffa egen familj och jobba på de relationer jag har. Oavsett om man inte är särskilt gammal så vet man inte hur lång tid man har, jag kan bara hoppas på att jag fortfarande har tid kvar. Nu vill jag ha det där svensson-livet trots allt. Vill ha tråkiga tacokvällar med min tråkiga familj. Finns inget jag hellre vill.

Nästan alla mina ”triggers” är relationsbaserade när jag tänker efter. Det som föranleder drogintag är nästan alltid att det är någon slags interaktion med någon där någonting… ja, triggar mig, får mig att vilja gömma mig typ. Sen är drogintaget slentrianmässigt när jag väl börjat och känner mig trygg i min bubbla. Tänker att det är på den här fronten jag behöver jobba med mig själv på något sätt för att ha en regelbunden nykterhet, hur jag ska göra för att jobba med det återstår att se, men det innebär ju åtminstone att jag måste börja interagera mer med dom runtomkring mig, börja våga ta risker igen, fråga den där tråkiga tjejen om hon vill starta den där tråkiga familjen t ex.

Är det någon som har haft liknande problematik där relationer kan vara en trigger? Hur har relationsskapandet sett ut för er efter missbruk? Hur har ni jobbat med det?
Citera
2022-11-11, 11:08
Medlem
Julle128s avatar
Testa med Akiniton eller Pargitan mot yrkrypen, det är dem eller Klonazepam som hjälper, även Targeniq men som är en stark opioid.
Citera
2022-11-13, 19:16
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus

Nästan alla mina ”triggers” är relationsbaserade när jag tänker efter. Det som föranleder drogintag är nästan alltid att det är någon slags interaktion med någon där någonting… ja, triggar mig, får mig att vilja gömma mig typ. Sen är drogintaget slentrianmässigt när jag väl börjat och känner mig trygg i min bubbla. Tänker att det är på den här fronten jag behöver jobba med mig själv på något sätt för att ha en regelbunden nykterhet, hur jag ska göra för att jobba med det återstår att se, men det innebär ju åtminstone att jag måste börja interagera mer med dom runtomkring mig, börja våga ta risker igen, fråga den där tråkiga tjejen om hon vill starta den där tråkiga familjen t ex.

Är det någon som har haft liknande problematik där relationer kan vara en trigger? Hur har relationsskapandet sett ut för er efter missbruk? Hur har ni jobbat med det?

Jag vet inte om det är någon bra idé att satsa på en tjej du tycker är tråkig och absolut inte skaffa familj om du tycker att det också verkar tråkigt.

Men jag känner igen mig i att relationer är triggers för återfall, allt för väl. Ska du inte försöka skapa dig ett liv där du kan känna dig nöjd och glad i ditt eget sällskap, utan relationer som stressar dig? Om du slutar jaga och tänka på relationer och fokuserar på att må bra i dig själv kanske du snubblar över en partner som kan passa dig? Utan att det känns tråkigt eller triggar återfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in