2022-10-26, 18:11
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vad är det för trams? När jag växte upp gick jag ALLTID på landet på somrarna med kniv i bältet, från 7 års ålder. Det hände att vi hade det i stan också, men då var det mer om man skulle ut och göra något tex slangbella, pilbåge, svärd, drake, flöjt, barkbåtar osv.

Kniv i bilen och i synnerhet i dörrfacket tycker jag är befogat om man är en normal hederlig person. Vid en krock kan det vara helt avgörande att kunna skära av säkerhetsbältet och ta sig ut. Bättre då att straffa kriminella hårt till att börja med och skicka ut de invandrare som inte ska vara här så kan normala, hederliga ungar och vuxna få bära kniv eller vilket vapen som helst. Det är individen och inte vapnet som dödar. Även en bil kan användas som ett dödligt vapen, ska vi förbjuda bilar också?
Du skulle nog åka dit på en kniv i dörren om polisen är på det humöret. (Godtyckligt? Ja!)
Nu är ju inte knivar förbjudna, då du får fortfarande inneha en. Däremot så är användandet av knivar reglerat i lagen, precis som med ditt exempel med bil.
Citera
2022-10-26, 18:21
Medlem
Hur ska man transportera sig till camping eller vildmarkssafari lagligt?
Citera
2022-10-26, 18:34
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Ja men en kniv måste man väl få ha typ i sin verktygslåda i bilen, annars får jag plocka bort min från lådan

Det beror på när och var. ofta kan det vara helt befogat. Men om du exempelvis åker runt med den under en krogrunda har du ingen anledning att ha verktygslådan/kniven med dig. Då är det mer av en bedömningsfråga som poliserna gör och sedan tingsrätten.
Citera
2022-10-26, 18:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666

Vad är det för en tramsig fråga? Ska du campa och det ligger både en kniv och en yxa tillsammans med övrig campingutrustning i bagaget så är det inga problem.
Citera
2022-10-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det hade med hans olovliga körning att göra, man tyckte uppenbarligen inte att man kunde straffa honom hårt nog för detta och letade upp allt annat man kunde sätta dit honom för. Samma procedur gäller kriminella/tidigare dömda, där letar man extra noga medan en som inte är känd av polisen kommer undan med att ha både det ena och det andra i bilen.

Vilket också bör vara det korrekta förfarandet. Självklart är det större risk att en känt kriminell använder en kniv som ett vapen än svennebanan som är på väg hem efter att ha spenderat helgen på snickerikurs exempelvis.
Citera
2022-10-26, 18:54
Medlem
spermaoffrets avatar
Detta var förmodligen en pundare som skiter i det mesta. Tror inte han skulle ut och fiska.

En labil människa som inte ska springa runt med kniv.
Citera
2022-10-26, 18:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
En kollega till mig blev avvisad av ordningsvakter i ett köpcentrum för att han hade sin kniv med sig in, han arbetade som snickare. Jag ringde upp polisen och fick prata med vakthavande och han blev rätt irriterad över OV beteende. Vakthavande sa tydligt att kniv som verktyg är ok. Likaså vid svampplockning, fiske och dylikt.

Om han inte utförde arbete inne på köpcentret ifråga så fanns det ju ingen anledning att ha kniven med sig in, lika lite som att en slaktare skulle ha det eller en skogsarbetare skulle få ta med sig motorsågen in. Att man är för lat/glömsk att lägga kniven i verktygslådan vid arbetsdagens slut borde inte vara någon ursäkt.
Citera
2022-10-26, 19:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Är det alltså olagligt att ha en fickkniv i Sverige?
Trodde gränsen var på 7 cm. En fickkniv på nyckelknippan har jag haft sedan jag var 12

Med sju centimeter kan du lätt ha ihjäl en människa. Handlar inte om längden så mycket som om syftet (även om det så klart kan blir svårare att motivera en innehavet av en stor kniv).
Citera
2022-10-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag har flera knivar i bilen- när jag fiskar och andra till jobb. Är detta olagligt?
Har alltid kniv i väskan överallt, tänkte det vart lungt då den var en ryggsäck men inte?
Detta land alltså
det beror på vilken domare du får i målet...
Det kan mycket väl anses olagligt om domaren är på det humöret.
En helt bisarr lag som måste förändras i grunden.
Citera
2022-10-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om han inte utförde arbete inne på köpcentret ifråga så fanns det ju ingen anledning att ha kniven med sig in, lika lite som att en slaktare skulle ha det eller en skogsarbetare skulle få ta med sig motorsågen in. Att man är för lat/glömsk att lägga kniven i verktygslådan vid arbetsdagens slut borde inte vara någon ursäkt.
Nu förvara man ju sällan knivarna i verktygslådan utan de sitter i byxorna...
vem fan ränner runt med en verktygslåda, tungt otympligt och onödigt när allt du behöver är en liten kniv.
Motorsågen tar man inte med sig i onödan för den väger fem till sju kilo. Dessutom måste du använda en hand för att bära den så det blir riktigt otympligt när du ska ta upp en plånbok ur fickan till exempel. Däremot är det nog många som använder motorsåg som tar med en kniv i fickan in på ICA (jag gör det).
Men extremfallet är ju att som jag handla på citygross med en AK5:a. Den kan man ha på ryggen och då ha händerna fria.
Senast redigerad av martinator 2022-10-26 kl. 19:36.
Citera
2022-10-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Detta var förmodligen en pundare som skiter i det mesta. Tror inte han skulle ut och fiska.

En labil människa som inte ska springa runt med kniv.

Exakt så tror jag knivlagen ska tolkas.

Det beror på vem som bär kniven, är det en kriminell eller stökig person finns det en "mera påtaglig risk att kniven kommer användas som vapen" som HD har formulerat det i en vägledande dom.

https://www.snutkoll.se/dina-rattigheter/knivlagen/

"I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet."
Citera
2022-10-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666

Lägg kniven i bagaget med övrig utrustning och inte i mittkonsollen eller dörrfickan så är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in