Citat:
Ursprungligen postat av
jope84
Hej vi tänkte skaffa ett träningsband typ Trx här hemma. Sambon vill börja träna lite hemma (vägrar gym) och jag kan ha som lite komplement till gymmet.
Är de lika bra att skaffa ett dyrare som TRX Home 2?
https://www.gymgrossisten.com/trx-ho...4aAsP2EALw_wcB
Eller duger de lite billigare också? jag väger ca 120kg så kanske inte de billigaste

Är väl beredd att betala lite extra om det är smidigt att ställa in.
Det beror nog lite på vad du ska ha det till och vilka tillbehör och funktioner som är viktiga för er. 2200kr är väldigt mycket för ett träningsband.
Är det viktigt att kunna fästa den i en dörr?
För den som vill spara pengar så kan man göra ett minst lika bra själv för ca 100-300kr, med lite klätterrep, PVC och snöre. Då kan ni tom träna samtidigt och unna er en spaweekend också. Ska se om jag kan hitta en bra länk på det.
Olympiska ringar är inget alternativ? Finns på xxl för en billig slant.
Sen finns det ett band som jag köpte själv som lämpade sig väldigt bra för isometrisk träning. Bandet kostar 400-500kr och är inte justerbart men har färdiga öglor istället. De finns handtag och andra tillbehör som man får köpa till isf.
https://flexvit.se/product/flexvit-multi-no-stretch/
Detta tyckte jag var väldigt dyrt men eftersom det lämpade sig extra bra för dessa isometriska övningar så blev det var värt det. Även utan tillbehör och handtagen behövdes inte heller med övningarna jag gör.
Vad som är värt för dig kan vara något helt annat. Bandet kanske måste vara långt också.
Det viktigaste är väl att det kommer till användning och inte ligger och skräpar. Då blir ju trx:en ett väldigt dåligt köp. Det vore ju väldigt bra om du kunde få prova en trx i någon butik eller så.
För de som försöker få dig att promenera eller börja med kardio istället ska du inte lyssna på. Styrketräning är något av det bästa du kan hålla på med så länge du inte slutar med det och ger upp eller skadar dig själv. Då blir det bortkastat.
Att promenera är nyttigt det med men kan inte jämföras med styrketräning, och det är ju inte så att du behöver välja bort promenader heller.
Har du några andra specifika frågor om övningar eller upplägg så får du gärna skicka pm så hjälper jag gärna till när jag får tid.