2022-10-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Givetvis är det svårt att sia om hur ett krig mellan USA/Nato vs Ryssland skulle sluta. Om man enbart jämför USA och Ryssland är styrkeförhållandet mellan respektive lands militärbudgetar ca 12- 1 till USA:s fördel. Och den relationen har varit ganska intakt från år till år. Gamla Sovjet med en befolkning på ca 300 miljoner att jämföra med Rysslands ca 145 miljoner invånare. USA har ca 350 miljoner. Sovjet var större och starkare än dagens Ryssland men föll ihop när landet försöket hänga med USA i vapenrustningen.

Rysslands militärbudget är nästan 4% av landets BNP och ändå knappt större än Italiens militärbudget. Det land som kan utmana USA efter några är Kina med en militärbudget på ca 250 miljarder USA. Om landet skulle satsa lika många procent som USA på militären skulle landet ha en militärbudget på ca 550 miljarder USD. Om USA fruktar något land som utmanar så är det Kina. Tidigare fruktade USA Sovjetunionen och numera Kina, inte Ryssland. Men för säkerhets skull är USA villiga att förse Ukraina med vapen så att de till slut vinner kriget och försämrat Rysslands kapacitet så mycket som möjligt utan att offra egna soldater.

Jag är inte mest orolig för vad Ryssland kommer göra utan konsekvenserna av att väst lägger sig i. När detta kommer till sin spets så kommer fler länder ansluta till Ryssland, som Iran, Kina och arabvärlden. Det är då denna värld har ett problem på riktigt.
Citera
2022-10-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Indien och Iran kan vi avskriva direkt. Indien kommer inte att göra någonting annat än möjligen hötta ilsket med fingret och säga "sluta kriga nu, hörni!!!". Indien kommer att försöka hålla sig strikt neutralt och försöka balansera mellan de bägge sidorna. Iran är ett fattigt skitland som varit under sanktioner länge, och snart väntar ännu fler sanktioner. Det de kan göra är att försöka kränga taskiga drönare och dylikt till Ryssmongoliet samt hjälpa ryssmongolerna med transport av olja via iranskt territorium och dylikt.

Återstår så bara Kina. Kina har inrikes problem just nu, med Covid lockdowns, en åldrande befolkning, uppblåst fastighetsmarknad och allt högre löner (vilket gör de mindre konkurrenskraftiga, deras fördel har ju alltid varit att de kunnat producera billigt genom att betala sitt folk slavlöner och strunta i miljöhänsyn och annat). Kina är kraftigt beroende av både import och export för sin existens. Tror du att Ryssmongoland skulle kunna ersätta kundbortfallet från USA och EU med deras förhållandevis lilla ekonomi? Det kinesiska "undret" hade inte varit möjligt utan västerländsk teknologi och den amerikanska flottan som patrullerar haven och skyddar deras handelsvägar. Det räcker att amerikanerna spärrar Malacka-sundet så är det godnatt och adjö för kineserna. Den amerikanska flottan är överlägsen kinesernas och de kommer inte kunna göra ett skit annat än att gråta om hur elaka USA är. Kina har försökt göra sig mindre sårbart bland annat genom att satsa biljoner på infrastrukturprojekt som Nya Sidenvägen och dylikt, men hur det går med denna satsning är för tidigt att säga. Vad hjälper den skiten om Europa ändå räcker ut tungan åt Kina och säger "fuck off, vi vill inte handla med er längre", som vi gjort med Ryssland? Om Kina måste välja mellan Väst och Ryssland kommer kineserna att kasta ryssen under bussen. De vet att de inte kan jävlas med Väst. Det Kina skulle kunna göra är att köpa billig rysk energi som de redan gör idag. För att köpa ännu mer krävs dock miljardinvesteringar och det är högst osäkert om Kina och Ryssland har den teknologiska expertisen för detta. Att utvinna olja från den sibiriska permafrosten är inte lätt. Det Kina inte gör just nu är att förse ryssmongolerna med teknologi och vapen. Det vågar de inte just nu. Och börjar de med det kommer sanktionerna snart som ett brev på posten. Kanske Kina skulle skicka militär trupp till Europa för att bistå sina ryskmongoliska kusiner i kampen mot NATO? Men sedan har vi ju hotet om kärnvapenkrig. Ett annat scenario skulle i stället kunna vara att kineserna förråder sina ryska "vänner" och i stället passar på att erövra territorium från ett alltmer försvagat Ryssland.

Jag hoppas du har rätt. Likt media ska piska upp stämningen mot Putin hur han ställt till det med elbrist som bränslepriser så kan länder som Kina, arabvärlden mfl göra detsamma för att de är trötta på USA sedan långt tillbaka, och ett motstånd för att de är trötta på att USA ska leka världspolis och dessutom eskalera krig och konflikter, för att smörja sin vapenindustri. Av det jag läst och sett om USA skrämmer mig, att vi dessutom ska gå i en försvarsallians med detsamma.

Däremot hoppas jag att du har rätt.
Citera
2022-10-28, 10:20
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Ukraina och de sataniska ledarna som styr landet mörkar de flesta döda, de klassas som "försvunna."
Satanister!? Var de inte nazister typ nyss?

Vad blir nästa epitet?
Citera
2022-10-28, 10:40
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Satanister!? Var de inte nazister typ nyss?

Vad blir nästa epitet?

Utomjordingar så klart
Citera
2022-10-28, 11:11
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det ser ut som republikanerna kommer att vinna och strypa pengarna till Ukraina, som redan är utan ström i större delen av landet som det ser ut nu. Men även om pengarna kommer fortsätta till Ukraina, så kommer de flesta att ha flytt innan vintern är slut. Det kommer vara för kallt och jävligt där, elen kommer inte tillbaka heller, och Star-Link kommer sluta fungera utan el eller Elons support, som de håller på att tappa. Ryssland har vunnit, det är onödigt att kasta mer pengar in i elden där, som bara tjänar till att få fler personer avrättade i ett meningslöst krig. Slakten stannar bara när Ukraina ger upp eller Ryssland tar allt som finns kvar, vilket bara är en tidsfråga.
Jösses vad ni sitter och fabulerar...

Nej, stödet från EU fortsätter, stöder från andra demokratier utanför EU fortsätter, stöder från folket i hela världen fortsätter och inte minst så fortsätter stöder från USA oavsett om republikanerna vinner eller inte (av två anledningar främst, man överger inte någon man lämnat stöd till eftersom det ser uselt ut för alla andra framtida överenskommelser och USA:s trovärdighet i världen skulle bli noll och sedan vill inte republikaner i stort släppa fram Ryssland heller, även om trumpetarna älskar idioter och diktatorer och de är trots allt i minoritet).

För övrigt är inte elen alls utslagen i större delen av landet, men man har tvingats införa begränsningar. Just nu är det ett litet problem eftersom det är strax under 20 grader varmt i större delen av Ukraina, men ja, många kommer att frysa i vinter.

Starlink... Även om det är viktigt så är det knappast krigsavgörande om nu någon Elonfan trodde det. Sedan tror inte jag Elon drar in det, det skulle vara synnerligen uselt för hans framtida business om han stängde av betalande kunder bara för att han är sur. Det går utmärkt att använda Starlink med ett bilbatteri. Det blir inget problem på grund av elsituationen i landet.

Hur ni Putinkramare får till det att Ryssland vunnit när de backar och dör i drivor är fascinerande...
Citera
2022-10-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Jag är inte mest orolig för vad Ryssland kommer göra utan konsekvenserna av att väst lägger sig i. När detta kommer till sin spets så kommer fler länder ansluta till Ryssland, som Iran, Kina och arabvärlden. Det är då denna värld har ett problem på riktigt.
Varför skulle länder vilja bli knähundar åt Ryssland och Kina?
Speciellt Ryssland som är så svaga.

Snarare så kommer länder få mod till att stå upp för sig själva och välja sin egen väg när de ser hur det går i Ukraina.
Citera
2022-10-28, 11:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Snarare så kommer länder få mod till att stå upp för sig själva och välja sin egen väg när de ser hur det går i Ukraina.
Ja, det är ju en mer sannolikt utveckling än tvärtom. Ingen vill hänga med en förlorare... Tonen från t.ex. Kazakstan har ju blivit märkbart annorlunda efter kriget, tidigare ryskt stöd till trots.
Citera
2022-10-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, det är ju en mer sannolikt utveckling än tvärtom. Ingen vill hänga med en förlorare... Tonen från t.ex. Kazakstan har ju blivit märkbart annorlunda efter kriget, tidigare ryskt stöd till trots.
Ja nu är det Putin som får vänta på att andra presidenter ska dyka upp på möten.
Han har ju kört med att komma sent annars för att visa sin "makt".
Citera
2022-10-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Araberna har väntat på sin sk jihad. En jihad de gärna har emot USA och dess allierade. Nu när ett land som Ryssland är i konflikt med väst och USA så skulle jag kunna tänka mig att fler länder som varit slagpåsar för USA ser sin chans till hämnd.
Citera
2022-10-28, 11:48
Medlem
Citat:
Om du berättar syftet med din frågeställning så ska jag svara på frågan, är det så svårt av förstå? Enbart för att jag själv kanske får en annan bild än den jag har och läsa på om just varför du ställer denna fråga.

Hur många länder som är med i nato
Har ryssland anfallit? Hur många länder som inte är med i nato har ryssland anfallit?

Svaren på detta ger en bra indikation på vilka länder son ryssland anfaller, är det natomedlemmar eller icke-natomedlemmar.
Citera
2022-10-28, 12:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Araberna har väntat på sin sk jihad. En jihad de gärna har emot USA och dess allierade. Nu när ett land som Ryssland är i konflikt med väst och USA så skulle jag kunna tänka mig att fler länder som varit slagpåsar för USA ser sin chans till hämnd.
Tveksamt när de ser hur det går för Ryssland trots att USA inte ens är militärt engagerade (förutom genom materiellt och ekonomiskt bistånd). Eventuella angrepp från fientligt sinnade stater mot USA skulle fortfarande bemötas likadant som innan och det förstår nog de flesta och de som dessutom byggt sin militär på ryska leveranser har nog all anledning till att vara försiktiga och tänka till mer än en gång.
Citera
2022-10-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Tveksamt när de ser hur det går för Ryssland trots att USA inte ens är militärt engagerade (förutom genom materiellt och ekonomiskt bistånd). Eventuella angrepp från fientligt sinnade stater mot USA skulle fortfarande bemötas likadant som innan och det förstår nog de flesta och de som dessutom byggt sin militär på ryska leveranser har nog all anledning till att vara försiktiga och tänka till mer än en gång.

Du har en poäng i det du skriver. Jag hoppas du har rätt i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in