2022-10-24, 20:26
Medlem
Jever är inte dum för sitt pris.
Citera
2022-10-24, 20:28
Medlem
rovmuns avatar
https://www.systembolaget.se/produkt...teinen-160201/
3 Fonteinen Oude Geuze

124:- för Flaska 750 ml

Om man räknar in smak och pris så är denna en av de mest prisvärda i ordinarde sortimentet .

Vet inte riktigt var den kostar på bryggeriet i belgien men skulle inte tro att den är mycket billigare.

https://beerizer.com/shop/geuzeshop/...2-1819--181204
Där är lite jämförelse med andra....
Citera
2022-10-24, 20:37
Medlem
Imnshos avatar
Bästa fulölen enligt mig är Åbro Bryggmästarens. Har den där smörkolatonen som många tjecker.
Citera
2022-10-24, 20:38
Medlem
Smak + mängd + pris = Pripps Blå
Citera
2022-10-24, 22:37
Medlem
Cameltotems avatar
Säger väl allt om vilket sällskap vi befinner oss vid när ni alla rekommenderar den billigaste ölen med mest alkohol i.

Prisvärd betyder något annat för en som inte är alkoholist.
Citera
2022-10-25, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Säger väl allt om vilket sällskap vi befinner oss vid när ni alla rekommenderar den billigaste ölen med mest alkohol i.

Det är rätt lustigt ändå att det i alla länder verkar finnas en eller en par "drängöl" som liksom blir officiella och ikoniska. I Italien är det Moretti eller, i landets nordöstra delar, det från Slovenien importerade Laško som kan kosta så lite som 2 euro för 66 cl på vissa kinesbarer.

Jag är tacksam för DAB-tipset, fortsätter att botanisera med er hjälp!
Citera
2022-10-25, 18:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Ja, det har, med ett fåtal undantag, nämnts det billigaste sorterna som finns på bolaget. Verkar som att man drar likhetstecken mellan "prisvärd" och hög APK.
Ta t.ex. Westmalle Dubbel för 27,90 eller St Bernardus Abt 12 för 32,90, det är prisvärt!
Citera
2022-10-25, 19:18
Medlem
Maackans avatar
Jag får nog slå ett slag för Berliner pils
14.90 kr för en långburk.
Bra smak och ingen unken eller konstig eftersmak som endel blasköl har
Citera
2022-10-25, 19:29
Medlem
tastass avatar
Tycker Pistonhead's Haze Lager har ganska bra balans mellan pris, smak och volym.
Citera
2022-10-26, 19:23
Medlem
Guldkällarn, Eybro, Tuborg Grön, Prips Blå. Finns många ljuslager som är prisvärda.

Folk uppfattar smak olika så smaktester och skit ger jag inte ett ruttet lingon för.
Citera
2022-10-26, 19:25
Medlem
Dziwnes avatar
När det kommer till hederlig svensk fulöl så är Stockholm Festival mycket prisvärd.

Billigare än femkommatvåan och 0,1% alkohol mer än de typiska 5,2% bärsen.
Citera
2022-10-29, 20:22
Medlem
Imnshos avatar
Inspirerad av trådens ämne så arrangerade jag en provning av 5 prisvärda öl. Var in på Systemet och införskaffade 5 burkar 33 cl av följande öl:

Kral Lev 9 kr
Pripps Blå 9 kr
Breznak 12 kr
Veldensteiner 12 kr
DAB 11 kr

Jag var noga att "avtörsta" mig och hällde sedan upp 1,5 dl av vardera dryck och åt till detta lite skinka med inlagd gurka för att få en neutral bakgrund för testet. Resultatet från femte plats och uppåt blev följande.

5. Kral Lev
Omedelbart kände jag en vanlig OK smak av lageröl, men det fanns en tendens av "kemisk" eftersmak som gav denna dryck jumboplatsen i testet.

4. DAB
Lite grann samma sak här, DAB är ganska fyllig och rund och god, men avslutningen är nån eftersmak av papp/plast(?) som drar ner betyget.

3. Pripps Blå
Den här upplevde jag som anonym. Inget som gav nån wow-känsla, men å andra sidan inget som smakade dåligt. Helt OK. En typisk töm-och-glöm-bira med lågt pris.

2. Veldensteiner
Den "torraste" bärsen i testet. Minst maltig vilket sågs på färgen. Som ett pissprov efter att ha druckit en pitcher med vatten. Bra beska och angenäm smak, kanske ett bra alternativ till Jever?

1. Breznak
En prisvärd tjeck med den typiska smörkolatonen, dock inte som exklusivare tjecker. Trots detta, bäst-i-test!

Jag lagade sedan lite mer mat, rödbetor med fetaost, sedan en kryddig ölkorv som avslutning. Det ger fältet en mer "komprimerad" prägel eftersom bismaker försvinner med ätandet. Jag skulle därför absolut säga att jag kan ta från en back Kral Lev eller DAB när jag lite halvdragen slafsar i mig en kebabtallrik. Vill jag däremot ha en sällskapsöl där jag drar en 3-4 burkar framför en fotbollsmatch så är Breznak det givna valet. Som enstaka bärs i en bar en varm sommardag så är Veldensteiner helt OK.

Alla bira får godkänt av Imnsho! Tillsammans kämpar vi mot krympflation och Putin-priser på bolaget. Låt höra vad ni har gjort för tester. Är inte så intresserad av drängfylleöl eller snobb-IPA, jag vill veta mer vad ni tycker om Svenne Banan-öl, såna ni drar en 3-4 på en kväll utan att få kväljningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in