Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Nu är du ute och cyklar. Om någon idiot är villig att låna ut pengar till dig till en ränta på säg 3% och inflationen ligger på 10% så tackar du så klart och tar emot. Sedan skrattar du dig harmynt åt vilken idiot denne någon är medans du investerar pengar på börsen istället med en snittavkastning på över 7% per år åtminstone de senaste 150 åren.
Så tänker åtminstone vi ekonomiskt framgångsrika. Jag skulle kunna betala av mitt fem miljoners lån två gånger om imorgon. Men varför skulle jag göra det när räntan ligger på 2.75% låst på 30 år? Mina utdelningsfonder ger 3.5% per år bara dem i utdelning.
Historiska avkastningar är ingen garanti för framtida, och sett till toppen av it bubblan så har avkastningen varit runt 1-2% och det i optimala förutsättningar för börsen. Hur är jag ute och cyklar exakt? Det förklara du inte. Det ansvarslöst och respektlöst att gambla med lånade pengar, även om du vinner så är det ansvarslöst.
Vad du vill ha sagt med detta vet jag inte, "Om någon idiot är villig att låna ut pengar till dig till en ränta på säg 3% och inflationen ligger på 10% så tackar du så klart och tar emot. ". Förmodligen tillhör du dem som tror inflationen äter upp du dina lån. Att inflationen är hög är sedan knappast bra för börsen, då hög inflation leder till högre räntor.