• 6
  • 7
2022-10-24, 15:27
Medlem
Betalade in 940000 på lånet förra månaden, kvar ca 300k.
Utdelningen på mina aktier betalar räntan.
Bostadsrätt.
Citera
2022-10-24, 15:54
Medlem
Just nu sparar vi pengar på hög för att ha god marginal istället för att amortera mer.
Citera
2022-10-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Alla som är kreditvärdiga ska få ta lån, men man ska ha ett moget förhållande till lån och därmed amortera så mycket man kan. Om din kompis lånar pengar av dig för han behöver pengar till maten denna månad. Men nästa månad, istället för betala tillbaka dig pengarna så åker han på semester. Vad tycker du om den kompisen då?

Nu är du ute och cyklar. Om någon idiot är villig att låna ut pengar till dig till en ränta på säg 3% och inflationen ligger på 10% så tackar du så klart och tar emot. Sedan skrattar du dig harmynt åt vilken idiot denne någon är medans du investerar pengar på börsen istället med en snittavkastning på över 7% per år åtminstone de senaste 150 åren.

Så tänker åtminstone vi ekonomiskt framgångsrika. Jag skulle kunna betala av mitt fem miljoners lån två gånger om imorgon. Men varför skulle jag göra det när räntan ligger på 2.75% låst på 30 år? Mina utdelningsfonder ger 3.5% per år bara dem i utdelning.
Senast redigerad av Harrywinston 2022-10-24 kl. 16:01.
Citera
2022-10-24, 16:37
Medlem
Kör på som vanligt har bara ca 18 till 20 procent i lån. Amorterar 5k i månaden
Citera
2022-10-24, 16:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag amorterade ner till noll och sparade bara några tusenlappar o månaden under tiden. Det är alltid bra att vara skuldfri.

Om du väntar 6-12 månader så kan du belåna din bostad igen och investera i valfria svenska utdelningsaktier, när det kommer utdelning så betalar du räntan med den och när innehavet stigit 30% så säljer du och löser bolånet och stoppar vinsten i fickan.

Det stämmer inte att det är bra att vara skuldfri, det som däremot inte är bra är att ha mindre tillgångar än skulder!
Citera
2022-10-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nu är du ute och cyklar. Om någon idiot är villig att låna ut pengar till dig till en ränta på säg 3% och inflationen ligger på 10% så tackar du så klart och tar emot. Sedan skrattar du dig harmynt åt vilken idiot denne någon är medans du investerar pengar på börsen istället med en snittavkastning på över 7% per år åtminstone de senaste 150 åren.

Så tänker åtminstone vi ekonomiskt framgångsrika. Jag skulle kunna betala av mitt fem miljoners lån två gånger om imorgon. Men varför skulle jag göra det när räntan ligger på 2.75% låst på 30 år? Mina utdelningsfonder ger 3.5% per år bara dem i utdelning.

Historiska avkastningar är ingen garanti för framtida, och sett till toppen av it bubblan så har avkastningen varit runt 1-2% och det i optimala förutsättningar för börsen. Hur är jag ute och cyklar exakt? Det förklara du inte. Det ansvarslöst och respektlöst att gambla med lånade pengar, även om du vinner så är det ansvarslöst.

Vad du vill ha sagt med detta vet jag inte, "Om någon idiot är villig att låna ut pengar till dig till en ränta på säg 3% och inflationen ligger på 10% så tackar du så klart och tar emot. ". Förmodligen tillhör du dem som tror inflationen äter upp du dina lån. Att inflationen är hög är sedan knappast bra för börsen, då hög inflation leder till högre räntor.
Citera
2022-10-25, 11:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Han får inte låna med villan som säkerhet, han skulle byta tak och banken sa nej. Han har för lite inkomst. Sjukt men så är det

Självklart är det sjukt men förstår inte hur han tänkte från början om han nu på ålderns höst inte har tillräckligt med pengar fast han har betalat av huset?

Sen beror det självklart på när han blev klar att betala av huset?
Han hade ju kunnat belånat upp huset innan han blev pensionär och haft till framtida utgifter.
Har själv betalat av huset men kommer inte hamna i den situionen att jag inte skulle ha råd att bo kvar i huset om taket skulle behövas bytas eller att ekonomin inte går ihop pga fär låg pension. Då har man tänkt fel från första början.
Citera
2022-10-25, 20:03
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbloodedwoman
Har precis kommit upp till 5 år nu, hurså?

Man kan inte pilla med amorteringskravet förrän lånet är äldre än fem år.
Citera
2023-04-16, 11:45
Medlem
Jag slutar amortera vid exakt 50% belåningsgrad och låter sedan lånet vara. Om 30 år kommer lånet att verka pyttelitet pga all inflation som varit under den tiden.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in