2022-10-22, 20:12
Medlem
Jag har själv bytt batteri och skärm på telefonen. Jag tyckte det gick bra men nu när jag ska starta telefonen så står det ”iPhone är ej tillgänglig”.
Det går att ta emot samtal men det är också det enda som går. Jag har provat att koppla telefonen till datorn men datorn hittar ej på telefonen. När kabeln kopplas mellan dator och telefon så börjar den ladda i cirka 3 sekunder och därefter slutar det ladda. Vanliga vägladdaren fungerar som den ska dock.
Vad kan vara fel? Vad kan jag göra?
Citera
2022-10-22, 20:21
Medlem
Niggwards avatar
Använde du äkta delar eller fejk?

Hur som helst så kan ingen här säga exakt vad som är fel. Plocka isär det igen och börja om
Citera
2022-10-22, 23:29
Medlem
Du säger att den laddar i tre sekunder men slutar sen. Är du säker på det. Förmodligen fortsätter den att ladda fast skärmen släcks ned. Koppla den till datorn igen och när skärmen släcks så går du därifrån och återkommer efter 20-30 minuter. Funkar förmodligen.
Citera
2022-10-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Du säger att den laddar i tre sekunder men slutar sen. Är du säker på det. Förmodligen fortsätter den att ladda fast skärmen släcks ned. Koppla den till datorn igen och när skärmen släcks så går du därifrån och återkommer efter 20-30 minuter. Funkar förmodligen.

Ja, laddsymbolen slocknar efter 3 sekunder. Om det hade fungerat så borde den komma upp som ny enhet på datorn. Det jag vill säga med det är att telefonen på något vis connectar med datorn, om det så är för bara 3 sekunder.

Förmodligen så har väl någon komponent gått sönder när jag bytte skärm. Det är konstigt dock att det går att ringa till den, att skärmen fungerar, att den tar emot laddning men inte går att starta eller att den inte går att när den kopplas till datorn.

Jag har öppnat telefonen och dubbelkollat att alla kontakter sitter som dom ska. Allt verkar fint.
Citera
2022-10-23, 09:18
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxjokerxxx
Jag har själv bytt batteri och skärm på telefonen. Jag tyckte det gick bra men nu när jag ska starta telefonen så står det ”iPhone är ej tillgänglig”.
Det går att ta emot samtal men det är också det enda som går. Jag har provat att koppla telefonen till datorn men datorn hittar ej på telefonen. När kabeln kopplas mellan dator och telefon så börjar den ladda i cirka 3 sekunder och därefter slutar det ladda. Vanliga vägladdaren fungerar som den ska dock.
Vad kan vara fel? Vad kan jag göra?
Vilken iPhone modell gäller det?
https://macworld.idg.se/2.1038/1.713969/sa-fixar-du-iphone-ar-avaktiverad
Citera
2022-10-23, 10:04
Medlem
Det låter som om det blivit något fel på laddporten. Om du kan utesluta kabeln som felkälla så ta i sär mobilen igen och titta noga på själva laddporten. Kolla så att ingen lödning lossnat från benen. Sitter de ytterst små komponenterna kvar runt omkring ? Finns det repor som kan ha skrapat sönder de fina ledningarna? Sitter skruvarna på rätt ställen? Apple har olika längd på skruvarna enbart för att försvåra för oss som vill reparera grejorna. Leta efter uppenbara fel. Du måste nog ha förstoringsglas eller mikroskop för att kunna se tydligt.

Testa att byta laddport till en ny. Du kommer nog inte ha några problem med det.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2022-10-23 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in