2022-10-22, 13:54
Medlem
Uttrycket "bögmord" har ju populariserats i böckernas värld av den notoriske kommissarie Bäckströms i GW:s romaner. "Ett typiskt bögmord" som Bäckström beskriver det. Men det har ju också bäring på verkligheten, så kunde mordutredare uttrycka sig förr om åren. Det fanns ju också ett polisiärt bögarkiv/register som sedermera förbjöds. Vad är egentligen ett typiskt bögmord?
Citera
2022-10-22, 13:55
Medlem
micro113s avatar
Om jag förstått det rätt så är det när homosexuell dödas för att denne är homosexuell.
Citera
2022-10-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om jag förstått det rätt så är det när homosexuell dödas för att denne är homosexuell.

Kan det vara så enkelt?
Citera
2022-10-22, 13:58
Medlem
Bögrånmördad har man ju hört talas om. Bland det värsta man kan råka ut för..
Citera
2022-10-22, 14:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Bögrånmördad har man ju hört talas om. Bland det värsta man kan råka ut för..

Citat:
En obskyr brottsrubricering som populariserades i en novell av Johan "JP" Pettersson.

Tjockångesten var starkare än vanligt hos Billy som skulle ut och springa för sista gången i sitt liv den här dagen. Han snörde på sig sina slitna färgglada skor och gick ut. Löppasset började som vanlig, han tog vägen genom skogsdungen. Där blev löppasset allt annat än vanligt, en figur dök upp från ingenstans med ett vapen. Billy tvingas naken ner på knä och det som händer i de nästkommande 5 minutrarna är en blandning av penetration och våld.
https://geekend.fandom.com/sv/wiki/R%C3%A5nb%C3%B6gmord

Bögknackar. Skinheads som knackar bög. Slår på bögar.
Bögmord enligt GW var väl två bögar som blivit osams och den ena bögen haft ihjäl den andra. Alltså ingen som utreddes något vidare på den tiden. Gick till handlingen som ett bögmord.
Citera
2022-10-22, 14:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Kan det vara så enkelt?

Det var i alla fall den betydelse det hade tidigare.

”Bögmordet” som ledde fram till straffskärpning
Under början av 1980 talet till 1994 begicks nästan tjugo bestialiska mord på homosexuella. Det rör sig om hatbrott

https://www.qx.se/nyheter/5200/bogmordet-som-ledde-fram-till-straffskarpning/
Citera
2022-10-22, 14:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det var i alla fall den betydelse det hade tidigare.

”Bögmordet” som ledde fram till straffskärpning
Under början av 1980 talet till 1994 begicks nästan tjugo bestialiska mord på homosexuella. Det rör sig om hatbrott

https://www.qx.se/nyheter/5200/bogmordet-som-ledde-fram-till-straffskarpning/

Men så var det inte i GWs värld? Det var ju hatbrott det du beskriver. Bögmord var som jag fattat det mer internt. GM var bög, offer var bög därav behövde man inte bry sig så mycket.
Citera
2022-10-22, 14:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men så var det inte i GWs värld? Det var ju hatbrott det du beskriver. Bögmord var som jag fattat det mer internt. GM var bög, offer var bög därav behövde man inte bry sig så mycket.
Fast så var det inte på 80/90-talet när uttrycket myntades .. på den tiden fanns inte heller Hatbrott.
Citera
2022-10-22, 14:25
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tror alla svar hittils är fel!

Tro mest på att bögmord är när en gay dödar en annan gay pga svartsjuka eller så!
Citera
2022-10-22, 15:32
Medlem
olasvenssons avatar
"Bögmord" kan betyda att man har mördat ett stycken bög.

"Bögmord" kan betyda att mordet var bögigt gjort, ett fjollmord. Att man har slagit ihjäl någon med en tesked eller dylikt.
Citera
2022-10-23, 00:56
Medlem
Citat:

Fast du glömde skriva att det ska vara en man.
Citera
2022-10-23, 10:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast du glömde skriva att det ska vara en man.
Ja det stämmer - det glömde jag skriva ut.
Skyller på ålder och är av generationen där "homo" och "bög" var uttryck för män som gillade män. Tjejer kallades "lebba, lesbisk" eller "flata".
Så jag glömde helt enkelt bort att specificera - klantigt av mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in