2022-10-20, 20:55
Medlem
Vilken rolig tråd, speciellt för mig som iransk/persisk tjej.

1. Högre utbildning rankas högt, för att vi själva oftast är välutbildade. Därtill också någon hyfs och bra uppfostran, en man ska kunna uppföra sig och vara världslig och berest. Familjen och familjerelationer också viktiga.

2. Svenska män mer till höger än till vänster på politiska skalan tilltalar oss, för att vi är vana vid borgerliga liv o ideal. Men det finns rebelliska iranskor också som dras till sin sort.

3De som växt upp i Iran kan vara materialistiska, oss övriga uppvuxna i Sverige inte alls skulle jag påstå. Men vi har alla en tendens att gilla njutningar och det goda livet, så alla presterar väldigt bra med de medel vi har.

3. Vi tenderar att välja antingen svenska eller svensk-iranska män. Andra invandrargrupper, speciellt från Mellanöstern och Afrika lockar inte - möjlig undantag serbokroatiska och varmare européer.

4. Mycket lojala kvinnor. Känner inte en enda iranska som gift sig med en svensk (skandinav) gör att sedan skiljas. Tror vi fäster oss lätt vid människor, men samtidigt är självständiga (inte alls som andra kvinnor från den delen av världen, med undantag av starka kurdiskor).

5. Vi gillar både att se kvinnliga ut och uppför oss därefter. Oftast bra på att ta hand om hus och hem med lite ocd varning (renlighet och ordning). Grymt god mat, även om vi intr är lika fästa som andra minoriteter att bara äta egna maten.

Själv har jag alltid känt mer attraktion gentemot blonda, långa killar. Opposites attract liksom, och det finns ett otroligt behov hos i a f mig att vara så integrerat/assimilerat som det bara går och då är en svensk man med rötterna i landet en otrolig trygghet och tillgång.

Just nu lever jag i annat skandinaviskt land, men det är samma saga här. Hoppas helst på en svensk för min del, men väldigt många iranskor jag känner i Stockholm har för ’fångats’ av och gift sig med danskar (de ser inte lika bra ut, men är framfusiga, självsäkra och mer sociala) - Exempel Dr Mona från tv4 (Mona Esmailzadeh, som inte ens är det snyggaste vi har men mycket typisk ändå).

Svarar gärna på fler frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Det talas ibland om att bottenskrapet av svenska män åker till Thailand för att hämta hem en fru, som sedan hamnar i en ekonomisk beroendeställning där hon i utbyte mot försörjning tar hand om hushållet.

Om man vänder på det så hittar man persiska tjejer uppväxta Sverige på toppen av den hierarkiska stegen. De är den mest utbildade gruppen som går att hitta i Sverige. Med det följer en hög medelinkomst bland dem och förmodligen dyr livsstil.

Har sett att en del av dessa tjejer har svenska män. Men vilken typ av svenska män lyckas träffa dem? Snackar vi om eliten (inkomst- och utbildningsmässigt) av svenska män, eller vad är era erfarenheter?
Citera
2022-10-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaina
Vilken rolig tråd, speciellt för mig som iransk/persisk tjej.

1. Högre utbildning rankas högt, för att vi själva oftast är välutbildade. Därtill också någon hyfs och bra uppfostran, en man ska kunna uppföra sig och vara världslig och berest. Familjen och familjerelationer också viktiga.

2. Svenska män mer till höger än till vänster på politiska skalan tilltalar oss, för att vi är vana vid borgerliga liv o ideal. Men det finns rebelliska iranskor också som dras till sin sort.

3De som växt upp i Iran kan vara materialistiska, oss övriga uppvuxna i Sverige inte alls skulle jag påstå. Men vi har alla en tendens att gilla njutningar och det goda livet, så alla presterar väldigt bra med de medel vi har.

3. Vi tenderar att välja antingen svenska eller svensk-iranska män. Andra invandrargrupper, speciellt från Mellanöstern och Afrika lockar inte - möjlig undantag serbokroatiska och varmare européer.

4. Mycket lojala kvinnor. Känner inte en enda iranska som gift sig med en svensk (skandinav) gör att sedan skiljas. Tror vi fäster oss lätt vid människor, men samtidigt är självständiga (inte alls som andra kvinnor från den delen av världen, med undantag av starka kurdiskor).

5. Vi gillar både att se kvinnliga ut och uppför oss därefter. Oftast bra på att ta hand om hus och hem med lite ocd varning (renlighet och ordning). Grymt god mat, även om vi intr är lika fästa som andra minoriteter att bara äta egna maten.

Själv har jag alltid känt mer attraktion gentemot blonda, långa killar. Opposites attract liksom, och det finns ett otroligt behov hos i a f mig att vara så integrerat/assimilerat som det bara går och då är en svensk man med rötterna i landet en otrolig trygghet och tillgång.

Just nu lever jag i annat skandinaviskt land, men det är samma saga här. Hoppas helst på en svensk för min del, men väldigt många iranskor jag känner i Stockholm har för ’fångats’ av och gift sig med danskar (de ser inte lika bra ut, men är framfusiga, självsäkra och mer sociala) - Exempel Dr Mona från tv4 (Mona Esmailzadeh, som inte ens är det snyggaste vi har men mycket typisk ändå).

Svarar gärna på fler frågor!

Som jag förstår det är det rätt få persiska kvinnor som bor utanför 08-området? Bör svenska män som vill få ihop det med persiska tjejer vara beredda på att behöva flytta till Stockholm? Vad känner perserna inför det svenska småstadslivet?
Citera
2022-10-20, 21:10
Medlem
Crabbofixs avatar
jaha blir att blondera sig då
Citera
2022-10-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
De vars föräldrar kom hit under 80-talet var inte muslimer utan de flydde för att de exempelvis bränt koranen.
Kolla hur det såg ut iran innan den islamska revolutionen i slutet av 70-talet, kvinnor som låg i bikini på stranden och solade osv..
Dom flesta iranier är muslimer om dom inte konverterat såklart, iranier är shia muslimer vilket bör ses som liberala (ej så fast vid slöja) sedan måste du tänka på att shahen under 70-talet hade moralpolis som tog av sjalen från kvinnor (ironiskt till vad som sker nu) shahen själv var muslim gjorde hajj flertalet gånger med västerländska ideal. Sedan vill iranier helst ha en välutbildad man (läkare/ingenjör) eftersom ryktet verkar spela roll. Man vill inte ta hem en lagerarbetare o presentera för farsan….
Citera
2022-10-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
då blir det jihad.

Citera
2022-10-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Som jag förstår det är det rätt få persiska kvinnor som bor utanför 08-området? Bör svenska män som vill få ihop det med persiska tjejer vara beredda på att behöva flytta till Stockholm? Vad känner perserna inför det svenska småstadslivet?

Ja, tyvärr bor ju flest svenskiranier i storstäderna Stockholm, Göteborg, Uppsala inte så mycket i Malmö (i malmö överskuggas vi av araber) men möjligen också Umeå.
Jag som växt upp i Sverige gillar både småstäder och livet på landet, men det är svårt att kompromissa med arbetet - de flesta iranskor är dock inbitna storstadsälskare för det sociala livet och att det blir mindre tråkigt.
Om du lyckas komma åt iranska grupper i soc media som är riktade mot iranier har du ju chans att se folk på riksnivå. Stockholmian.se är en sån sida, men där hänger också många afghaner då de talar persiska.
Sen anordnas det jämt demonstrationer, konserter etc som samlar alla svenskiranier. Nu på lördag kommer minst 50000 att närvara i Berlin demonstrationen mot regimen, många som reser från Sverige.
Citera
2022-10-20, 21:30
Medlem
Casual-Cultures avatar
Läkare, tandläkare, advokater, jurister mm. Sen finns det ju dom som har varit ihop sen dom varit barn vilket är fint.
Citera
2022-10-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex

Den som tror att en iranier skulle ta ordet Johan i sin mun känner nog inte oss alls 😂
Citera
2022-10-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Iranier ja, jag fantiserar mycket om att spruta på hennes svarta mustasch för att sedan kleta ut det med tummen över hennes gigantiska näsa och utbrista Simba

OnT: Var har du fått det ifrån att iranier skulle anses ligga högt upp i den hierarkiska stegen? Högre än somalier kanske, men jag hade aldrig ingått relation med en.

Det är något märkligt med det folkslaget (perser). De som kommer hit skulle jag tippa klarar sig bättre än en genomsnittlig svensk gör. Alltid välutbildade, vältaliga, artiga och tålmodiga. Jag gör ett undantag i mitt Mellanösternförakt emot dessa människor.

Jag tror att svenskar delar förfader med perser. De första människorna i Sverige kommer ju ifrån dagens Mellanöstern.
Citera
2022-10-20, 21:34
Medlem
Den som tror att en iranier skulle ta ordet JIHAD i sin mun känner nog inte oss alls 😂
Citera
2022-10-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
jaha blir att blondera sig då

Det som kallas cendré eller t o m ljusbrunt av svenskar är nog blond för oss mörkhåriga 😅 Ni är typ alla blondiner..
Citera
2022-10-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaina
Den som tror att en iranier skulle ta ordet Johan i sin mun känner nog inte oss alls 😂

Vad snackar du om? Persiska tjejer har inget generellt emot någon Johan eller Erik m.fl. Jag har två bekanta som är ihop med svenskar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in