• 2
  • 3
2022-11-14, 02:02
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Efter att ha tvekat länge startar jag äntligen denna tråd:

OM MIG: Jag är en 18-årig civilingenjörsstudent, som känner sig fett slö konstant. Jag är ”Kristen” utan att komma från en Kristen familj, besöker församling/grupp ibland, konservativ och mot wokeism och elitism.

NUVARANDE STATUS: Har tenta idag, har knappt pluggat, och sitter uppe hela natten för att plugga inför den. Har dock klarat gymnasiet med bra betyg trots att det blev mkt sista-minuten plugg och jag låg efter konstant.

IDEALET: Känner mig för att ta tag i saker och ting i livet, dvs. träna regelbundet (vilket jag lyckas göra med kondition), plugga regelbundet och i tid, hänga med folk (mer än jag gör i nuläget) och dra ut på resor/vandringar (blir nog mer i framtiden), få ordning på materialistiska ting, skaffa tjej (mitt livs kärlek ❤️) och följa Jesus helhjärtat - ”själv”förverkligande trots att jag borde sätta Gud och andra först.

VERKLIGHETEN: Istället blir det så att jag är ständigt inne på mobilen/datorn utan att komma fram till nåt bra, lyssnar på musik (pop, rock och techno) non-stop, onanerar åt smiskfantasier, äter mer mat än vad jag borde (ser inte så tjock ut).

SOCIALT: Är ganska osocial och introvert trots att jag gillar att snacka, men kan bli stel om jag måste starta en konversation. Har inte heller så många vänner eller flickvän, och de jag har brukar jag inte hänga med så jättemycket trots att jag skulle vilja det. Typ ingen tar kontakt, bjuder ut mig eller får mig och känna mig inkluderad, utan det blir jag som får haka på gänget

KÄNSLA: Känner mig att ”Nu tar jag tag med saker och ting, nu blir det en rejäl förändring”, men efter ett tag väljer jag att igen bli lite slö och falla i samma träsk igen. Känner mig helt slö, hopplös och udda - som en hopplös ”nobody” utan självdisciplin.

BARNDOM: Har haft det lätt, men började redan som 5-6 åring märka att jag inte är så jättesocial och alfa, började kanske som 10-åring märka att jag är lat istället för produktiv, och ha lustfyllda fantasier i 8-års åldern, med lite start i 6-års åldern

Kom vänligen med tips, förslag, kritik eller frågor, tack på förhand kära medmänniskor, DU är värdefull

Du beskriver att du känner dig som en hopplös nobody samtidigt som du klagar på att du har dåligt med självdisciplin och vill få ordning på materiella saker. Det är ett inre behov som manifesterar sig i att du vill påverka yttre omständigheter. Dina visioner låter helt möjliga och givetvis så ska du arbeta för att förverkliga dem men man får ta ett steg i taget om man ens vill ha något resultat. Börja med att träna en gång i veckan och lägg till fler gånger när du känner dig redo exempelvis. Försök att plugga i tid och undvika att äta för mycket men låt det vara okej att självdisciplinen sviktar. Tro inte att perfekt självdisciplin och att uppnå materiella ideal gör att allt blir frid och fröjd. Börja arbeta med inre ingenjörskonst, det finns till och med en bok som heter så hehe
Citera
2022-11-14, 02:12
Medlem
Obekvamstamnings avatar
100% add (adhd) och förmodligen autism. Finns massor av info på Instagram om det nuförtiden.

Inget fel i att vara osocial om man trivs med det. Försök inte att vara social bara för att passa in.
Citera
2022-11-23, 06:19
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Du verkar vara tillbaka på FB efter några veckor 😆 Ja du man ska akta sig med kyrkor, finns ju tyvärr sekter och sånt. Vad har du hört för skumt om Pingst?

Att följa Jesus handlar om mer än bara kyrkan och fysiska församlingar, det handlar om att komma till Himlen så man inte går förlorad

Är du troende/Kristen?

Haha, ja det går lite i vågor det här med att engagera sig i samtal på FB.
Men jag läser något här i stort sett, varje dag.

Ont: Jag har en bok hemma, om sekter och sektliknande rörelser och jag har för mig att pingstkyrkan tas upp i den.. Men jag får lov att återkomma, efter att jag bläddrat igenom den.

Jag försöker följa den kristna tron och Jesu lära, så gott jag förmår och tror på gud fader allsmäktig.
Jag är dock lite åt det hållet du beskriver, man behöver inte gå till kyrkan för att lära känna sin gud.
Citera
2022-11-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Haha, ja det går lite i vågor det här med att engagera sig i samtal på FB.
Men jag läser något här i stort sett, varje dag.

Ont: Jag har en bok hemma, om sekter och sektliknande rörelser och jag har för mig att pingstkyrkan tas upp i den.. Men jag får lov att återkomma, efter att jag bläddrat igenom den.

Jag försöker följa den kristna tron och Jesu lära, så gott jag förmår och tror på gud fader allsmäktig.
Jag är dock lite åt det hållet du beskriver, man behöver inte gå till kyrkan för att lära känna sin gud.

Prisa Herren och må Gud välsigna dig, Han är god.

Vad är det för bok? (Titel, författare)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in