2022-10-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemla
Nja, skulle inte lita på en så billig IP-TV leverantör. 1000-1200kr/år, om det är från en svensk leverantör och då är det en per lina som gäller.

Netflix har säkert att de ser om flera kollar samtidigt på ett konto, men har svårt för att tro att de har en ”algoritm” som övervakar användarna gällande delningen av användarkonton…

Hur menar du ? Jag har kört iptv i 3 år och betalat 500kr för allt per år , svensk leverantör med svensk supportgrupp på discord.

Får hela netflix utbudet hbo viaplay cmore osv.. kan vara skilland på pris om man köper direkt av leverantören och inte går via återförsäljare som lägger på 100% på priset =)
Citera
2022-10-21, 16:48
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Läser att Netflix kommer att få folk som delar sitt konto att få betala dyrare. Det ”kostar” enligt företaget enorma summor pengar (10 miljarder) från 2019 till 2021 att folk delar för mycket. Lite lustig formulering och beräkning att mena att inte på något sätt garanterade pengar är förlorade och skulle tillhöra dem från första början, det är ju inte som att alla tycker det är värt att betala för deras ganska bristfälliga produkt.

Nu är artikeln nedan från 2019 men det kom precis ut att detta blir aktuellt.

Hur går detta till? Enligt artikeln använder de Artificiell Intelligens för att ta reda på om någon befinner sig hemma eller på landet och att den även kan spåra om någon skickar sitt lösenord till sina barn eller annan person. Hur ska de veta detta om man har VPN? Eller kommer de att kräva att IP-adresser ska banas? Men det mest uppseendeväckande är att de påstår sig kunna avlyssna folks privata konversationer, hur annars ska man tolka det? Hur kan de göra detta och är inte detta i så fall ett enormt integritetsbrott på alla sätt och vis?

https://nyheter24.se/nyheter/920904-snart-kan-du-inte-dela-ditt-netflix-konto-langre

Blir företagen alltmer auktoritära och vill få allt om alla utom de själva så öppet som möjligt?
Kommer internets anonymitetsmöjligheter att förlora i längden?

Låter ju ganska okomplicerat ändå.

De kan ju se vilka IP-adresser som ansluter.

1. Om samma abonnemang använder 2 olika IP-adresser samtidigt, och dessutom på olika håll i landet/i världen, så är det ju ett tecken på att tjänsten kanske körs på olika platser samtidigt.
2. Om samma abonnemang använder en IP-adress vid en tidpunkt i ett land/i världen, och samma abonnemang använder ett annat IP långt därifrån kort inpå, dvs. att en person inte har kunnat förflytta sig så snabbt från punkt A till B, trots att användningen av abonnemanget tyder på det, så är det också ett tecken på att tjänsten kanske används av flera samtidigt.

Jag tror de helt enkelt kollar på användningsmönster baserat på IP-adresser.

Allt annat, som att de läser igenom ens e-post och dyl., är inte realistiskt.
Citera
2022-10-21, 17:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Äh, familj schmafilj. Allt är relativt och uppe för tolkning. Sedan som jag skrev tror jag det är rätt enkelt att frångå det Netflix nu vill begränsa.

I slutändan tycker jag också att det är lite tycket. Om man nu betalar premiumpaketet och därmed ska få använda fyra stycken plattformar samtidigt då tycker jag det är av mindre intresse vem och var som använder dem.

Hushåll är inte familj eller vänner som inte bor med kontoinnehavaren. Ganska lätt att förstå vad de menar. Att hela tiden streama olika program till olika ip-adresser är mer kostsamt, än att streama till samma hushåll, där det ibland tittas på samma program samtidigt.

Det är klart att det går att göra en workaround, men den stora massan har varken kunskap eller energi att hålla på och krångla. Moraliskt tycker jag att man kan betala den där dryga hundralappen i månaden eller avstå helt.
Citera
2022-10-21, 17:50
Medlem
De har för bra koll!
Citera
2022-10-21, 17:54
Medlem
Det drar mer bandbredd från Netflix om man delar konto. Därför kostar det företaget pengar...
Citera
2022-10-21, 19:34
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hushåll är inte familj eller vänner som inte bor med kontoinnehavaren. Ganska lätt att förstå vad de menar. Att hela tiden streama olika program till olika ip-adresser är mer kostsamt, än att streama till samma hushåll, där det ibland tittas på samma program samtidigt.

Det är klart att det går att göra en workaround, men den stora massan har varken kunskap eller energi att hålla på och krångla. Moraliskt tycker jag att man kan betala den där dryga hundralappen i månaden eller avstå helt.

Det bästa vore om Netflix var mer flexibla i hur man satte upp sitt abonnemang. En del kanske bara behöver spela upp på ett ställe åt gången men vill ha ultra-hd. I detta fall måste den personen skaffa det dyraste paketet. Andra kanske bara har behov av sd men vill ha möjlighet att använda t.ex. fler plattor eller telefoner samtidigt.
Citera
2022-10-21, 20:26
Medlem
Miys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo det fattar jag när det är Netflix.

Jag var mest nyfiken på om du glor på film & serier på jobbet?

Ja det stämmer, är rätt nöjd med mina anställningar.

I helgen blir det skräckfilm för hela slanten! 🎃
Citera
2022-10-21, 21:27
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det bästa vore om Netflix var mer flexibla i hur man satte upp sitt abonnemang. En del kanske bara behöver spela upp på ett ställe åt gången men vill ha ultra-hd. I detta fall måste den personen skaffa det dyraste paketet. Andra kanske bara har behov av sd men vill ha möjlighet att använda t.ex. fler plattor eller telefoner samtidigt.
Tja, fast samtidigt verkar folk i tråden snacka som om att Netflix är ute efter att skicka folk till fattighuset för krav på tusentals kronor. Basabonnemanget går på en hundring i månaden. Premium däremot om man nu har fru och ett gäng ungar går på knappa tvåhundringen.

Om man nu alldeles uppenbart sitter och delar konto med kreti och pleti så är det värsta som kan hända att Netflix kommer tycka att man ska betala för premium. Det är åttio spänn extra i månaden. Värde: två stora stark och jordnötter på ett sunkhak. Detta tycks folk anse är helt sinnessjukt och hetsjakt på oskyldiga kristna hederliga mönstermedborgare. Så jävligt att man ska bojkotta Netflix och hoppas på att de konkar. Trots att det i all väsentlighet rör sig om ett missbruk även om de flesta kanske inte tänkte på det.

Det är liksom inte som att Netflix kommer dragandes med kronkalle och krav på tio lax för att man har kollat på Netflix hemma hos flickvännen.
Citera
2022-10-21, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Tja, fast samtidigt verkar folk i tråden snacka som om att Netflix är ute efter att skicka folk till fattighuset för krav på tusentals kronor. Basabonnemanget går på en hundring i månaden. Premium däremot om man nu har fru och ett gäng ungar går på knappa tvåhundringen.

Om man nu alldeles uppenbart sitter och delar konto med kreti och pleti så är det värsta som kan hända att Netflix kommer tycka att man ska betala för premium. Det är åttio spänn extra i månaden. Värde: två stora stark och jordnötter på ett sunkhak. Detta tycks folk anse är helt sinnessjukt och hetsjakt på oskyldiga kristna hederliga mönstermedborgare. Så jävligt att man ska bojkotta Netflix och hoppas på att de konkar. Trots att det i all väsentlighet rör sig om ett missbruk även om de flesta kanske inte tänkte på det.

Det är liksom inte som att Netflix kommer dragandes med kronkalle och krav på tio lax för att man har kollat på Netflix hemma hos flickvännen.
Du har helt rätt. Nog för att man kan irritera sig på att Netflix jagar småcoins men det är ju bara mynt det handlar om. Jämför med 1 biofilm så är priset inte mycket att böla över, att börja ”bojkotta” streaming över skitpengar är löjligt, ibland blir principer tyvärr att gå över ån efter vatten. Om man tvunget ska klippa sitt Netflix är det p.g.a. wokeskiten de kör ner i våra halsar, att behöva pynta för att många snyltkollar är inte en seriöst gångbar orsak till bojkott. Betala eller stick, typ.
Senast redigerad av FukDukr 2022-10-21 kl. 22:43.
Citera
2022-10-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo det fattar jag när det är Netflix.

Jag var mest nyfiken på om du glor på film & serier på jobbet?

Det gör jag. Jobbar dygn och har långa perioder med jour/pass/beredskapstid.
Citera
2022-10-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Det drar mer bandbredd från Netflix om man delar konto. Därför kostar det företaget pengar...

Det gör det inte alls. Om man har tre samtida skärmar så kan det max dra den bandbredd som tre samtida enheter förbrukar om de streamar dygnet runt. Oavsett om det är polaren i Örkelljunga, pappa i Flen och jag i mitt hem som streamar samtidigt eller jag på mitt jobb, min sambo i mitt hem och mitt barn på sin platta på tåget (den sistnämnda trion då alltså medlemmar i samma hushåll, den första trion är det inte).
Senast redigerad av Kallfusion 2022-10-23 kl. 12:12.
Citera
2022-10-23, 16:15
Medlem
TinyNuffes avatar
såvitt jag förstår det så krävs det att du använder en (Plugin) - (Addon) som finns inbyggt i Firefox/Chrome~

Med Widevine krypteras/avkrypteras det löpande och vad för typ av information som den plugin samlar/delar har jag ingen aning om.

Använder du t.ex. Play store / Iphone's appstore så har de samma information att samla in där.

Kryptering som sker via löpande kryptering/avkryptering i media har nog en hel del <Meta-Data> och annat som vi slutanvändare inte vet någonting om, eller märker.

Där kryptering finns, finns övervakning och <Data>.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in