2025-09-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Några korta citat från betänkandet av kommittén En kulturkanon för Sverige angående eventuella framtida kostnader:
Kommittén föreslår att regeringen tar initiativ till att bilda en ny stiftelse med ansvar för att förvalta, tillgängliggöra och främja Sveriges kulturkanon. [...] Förslaget innebär att ett engångsbelopp om cirka 150 miljoner kronor avskiljs från Allmänna arvsfonden och tillförs som grundkapital
Tre olika interimslösningar föreslås som syftar till att tillgängliggöra en kulturkanon för Sverige i väntan på att stiftelsen bildas.
Ett första förslag gäller en tillfällig webbplats för att förmedla kunskap om Sveriges kulturkanon. Vi uppskattar att kostnaden för att utveckla och förvalta webbplatsen uppgår till 2 miljoner kronor under en treårsperiod.
Ett andra förslag som lämnas är att 20 miljoner kronor öronmärks under perioden 2026–2028 för bidrag till länsmuseer och andra regionala kultur- och kulturarvsaktörer för att stimulera regionala kanonprojekt.
Ett tredje förslag är att en första utgåva i form av en folkupplaga av Sveriges kulturkanon produceras och distribueras. Vi bedömer att upplagan bör omfatta 5 000 exemplar till en kostnad av totalt 500 000 kronor
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/09/sou-202592/

För att citera Vänsterpartiet: Kultur är ingen kostnad – det är en investering i demokratin.

https://www.norrteljetidning.se/2025-05-07/v-kultur-ar-ingen-kostnad-det-ar-en-investering-i-demokratin/
Vilket bedrägeri! Vilken kupp!
Jag gissar att den där Trägårdh kommer norpa åt sig ett välbetalt jobb i stiftelsen.
Citera
2025-09-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jaha, så då skall det uttalas som när man sjunger i kanon stämmor...
Första stavelsen säger AI enligt ovan. Jag tycker vapnet brukar uttalas med betoning på andra
Citera
2025-09-07, 10:42
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Första stavelsen säger AI enligt ovan. Jag tycker vapnet brukar uttalas med betoning på andra
Från Svensk ordbok, angående uttal av vapen och den slags kanon som tråden handlar om:
UTTAL va´pen
https://svenska.se/so/?id=191584&pz=7
UTTAL ka´non
https://svenska.se/so/?id=137685_1&pz=7

Om du klickar på de två länkarna kan du dessutom lyssna till hur respektive ord uttalas.

Förklaring av den använda uttalsnotationen:
Akut accent och grav accent, även kallade accent 1 och accent 2, markeras med framåtlutat respektive bakåtlutat accenttecken i ordboken. Exempel är orden ruck´el och se´gel respektive man`tel och si`den.

Accenttecknet ger också upplysning om vokalens längd. Om vokalen är kort, som i exempelorden ruck´el och man`tel, placeras tecknet efter den efterföljande konsonanten. Om vokalen är lång, som i se´gel och si`den, placeras accenttecknet istället direkt efter vokalen.
https://svenska.se/hjalp/uttal/
Citera
2025-09-07, 10:47
Medlem
Är korvkiosken med?
Det borde den vara.
Citera
2025-09-07, 14:14
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxpastej2000
Vilket bedrägeri! Vilken kupp!
Jag gissar att den där Trägårdh kommer norpa åt sig ett välbetalt jobb i stiftelsen.
I Kommittédirektiv 2023:180 ingick bl.a. följande:
Uppdraget att föreslå hur en svensk kulturkanon ska tillgängliggöras och hållas relevant

För att en svensk kulturkanon ska vara en levande och verkningsfull förutsättning för bildning, gemenskap och inkludering är det avgörande att det finns förutsättningar för att den blir tillgänglig och kan användas brett. [...]

Konsten och kulturen förändras över tid. För att en svensk kulturkanon inte ska förlora sin relevans är det därför viktigt att den kan ses över och justeras. Om utredningen ser ett behov av att någon aktör ska ges i uppgift att förvalta den svenska kulturkanonen bör utgångspunkten för ett sådant arbete vara att det bedrivs i varaktig form inom ramen för befintlig myndighetsstruktur.
Utifrån det direktivet var det inte förvånande att det skulle tillkomma kostnader även längre fram i tid.
Citera
2025-09-07, 16:16
Medlem
Det är intressant att se hur vissa partier har börjat inkludera personer med invandrarbakgrund i sina led, vilket kan ses som ett tecken på ett förändrat politiskt landskap i Sverige. Detta skifte kan få flera konsekvenser för den politiska debatten om en svensk kulturkanon och hur svensk kultur uppfattas, vilket Jessica Stegrud uppmärksammade med sitt inlägg.
Citera
2025-09-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är intressant att se hur vissa partier har börjat inkludera personer med invandrarbakgrund i sina led, vilket kan ses som ett tecken på ett förändrat politiskt landskap i Sverige. Detta skifte kan få flera konsekvenser för den politiska debatten om en svensk kulturkanon och hur svensk kultur uppfattas, vilket Jessica Stegrud uppmärksammade med sitt inlägg.
och därmed blev hon omedelbart attackerad för detta, där hon korrekt och indirekt påtalar att folkutbytet pågår mitt framför våra ögon när en kurd och en perser talar om vad som ska vara svenskt.

Detta är ganska talande att vårt land håller på att förintas mitt framför oss samtidigt som man väljer att dra uppmärksamheten till att Jessica har vågat påpeka det på ett indirekt sätt.
Citera
2025-09-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
och därmed blev hon omedelbart attackerad för detta, där hon korrekt och indirekt påtalar att folkutbytet pågår mitt framför våra ögon när en kurd och en perser talar om vad som ska vara svenskt.

Detta är ganska talande att vårt land håller på att förintas mitt framför oss samtidigt som man väljer att dra uppmärksamheten till att Jessica har vågat påpeka det på ett indirekt sätt.
Japp, det är en paradox att medan vi strävar efter att vara inkluderande och öppna, så skapas det en atmosfär där vissa åsikter anses vara mer legitima än andra.
Citera
2025-09-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Du får väl börja med att diskutera vilka föräldrar man måste ha för att bli ministrar och riksdagsledamöter. Under en annan rubrik. Konstigt om inte kulturministern skulle yttra sig.
Citera
2025-09-07, 21:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
VAD ÄR EN KULTURKANON?
På vilket sätt ska det påverka mig som en vanlig lågavlönad industriarbetare, att HBTQ++ Uffe och henens ministär bestämmer vad som är en s.k kulturkanon?

Inte fan tänker jag titta på filmer, tavlor eller läsa böcker som en av HBTQ++ Uffes utredare bestämt att ska ingå i kulturkanon.

HBTQ++ Uffe har slösat pengar på något som skulle kunna ha ett värde om det valts ut av en större mängd svenskar, än av en av Ulf Kristersson vänner i behov av skattebetalarnas pengar.
Citera
2025-09-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Inte fan tänker jag titta på filmer, tavlor eller läsa böcker som en av HBTQ++ Uffes utredare bestämt att ska ingå i kulturkanon.

HBTQ++ Uffe har slösat pengar på något som skulle kunna ha ett värde om det valts ut av en större mängd svenskar, än av en av Ulf Kristersson vänner i behov av skattebetalarnas pengar.
Det var ganska många inblandade och tror inte de är några vänner till statsministern.
Medverkande
Kommittén
Lars Trägårdh, historiker (ordförande)
Gunilla Kindstrand, journalist
PJ Anders Linder, chefredaktör för Axess
Peter Luthersson, docent i litteraturvetenskap vid Lunds universitet

Expertgruppen för konstarterna
Karin Helander
Björn Linnell
Mattias Lundberg
Svante Nordin
Torsten Pettersson
Karin Sidén

Expertgruppen för samhälle
Inga-Britt Ahlenius
Hans-Gunnar Axberger
Katarina Barrling
Henrik Berggren
Bengt Kristensson Uggla
Daniel Waldenström
Citera
2025-09-08, 00:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är korvkiosken med?
Det borde den vara.

Korvkiosken som fenomen, eller menar du Bertil Petterssons och Lasse O'Månssons klassiska korvsketch? Den senare skulle definitivt ha förtjänat sin plats i kulturkanon:
https://www.youtube.com/watch?v=nVuXdL2xl4g&list=RDnVuXdL2xl4g&start_radio =1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in