2025-09-05, 15:24
Medlem
SD:s kulturpolitiske talesperson Alexander Christiansson lägger ut texten på Expressens debattsida. Låter som han är väl insatt i innehållet i kulturkanon. Han gör dock det fatala misstaget att stava Vilhelm Moberg med W. Uppenbarligen har han inte varit i kontakt med dennes verk. En av de största.
Citera
2025-09-05, 15:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
SD:s kulturpolitiske talesperson Alexander Christiansson lägger ut texten på Expressens debattsida. Låter som han är väl insatt i innehållet i kulturkanon. Han gör dock det fatala misstaget att stava Vilhelm Moberg med W. Uppenbarligen har han inte varit i kontakt med dennes verk. En av de största.

Läste texten. Jag tycker han är rätt naiv. Tror han att dagens ungdomare slutar kolla amerikanska TV-serier och detta hjälper integrationen tror jag han är väl optimistisk. Detta är earth hour för kulturpolitiken.

Om man skulle ha gjort en kulturkanon med fokus just på de grejerna så skulle man nog gjort den extremt folklig och fokuserat på det som folk faktiskt lyssnar, läser och tittar på; Melodifestivalen, Camilla Läckberg, Gyllene tider, Sällskapsresan osv istället för Karin Boye, August Strindberg och Körkarlen. Det hade nog varit mer integrerande och kopplat ihop folk och folk.

Då är jag ändå inte emot kulturkanon av några principiella skäl utan tycker det kan vara intressant, men tror att de som kan engagerar sig är de redan insatta och nyfikna. Ungefär som när man började med gratis museum för att locka till sig ny publik. Det blev istället att redan intresserade besökte fler gånger.
Senast redigerad av mishima 2025-09-05 kl. 15:40.
Citera
2025-09-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Läste texten. Jag tycker han är rätt naiv. Tror han att dagens ungdomare slutar kolla amerikanska TV-serier och detta hjälper integrationen tror jag han är väl optimistisk. Detta är earth hour för kulturpolitiken.

Om man skulle ha gjort en kulturkanon med fokus just på de grejerna så skulle man nog gjort den extremt folklig och fokuserat på det som folk faktiskt lyssnar, läser och tittar på; Melodifestivalen, Camilla Läckberg, Gyllene tider, Sällskapsresan osv istället för Karin Boye, August Strindberg och Körkarlen. Det hade nog varit mer integrerande och kopplat ihop folk och folk.

Då är jag ändå inte emot kulturkanon av några principiella skäl utan tycker det kan vara intressant, men tror att de som kan engagerar sig är de redan insatta och nyfikna. Ungefär som när man började med gratis museum för att locka till sig ny publik. Det blev istället att redan intresserade besökte fler gånger.
Jag har inte heller något principiellt emot en kulturkanon. Det är ju SD som drivit på denna för att invandrarna ska lära sig vad som gäller i landet. Detta bygger väl på att de etniska svenskarna i hög utsträckning är bekanta med kanonen och så är ju inte fallet. Blir nog svårt att lansera Nattvarden och Det sjunde inseglet för våra skolungdomar. Tror inte heller att filmerna rullat på SD:s kansli…

Intressant är också att de politiska landvinningarna som är med oftast drivits av vänstern med motstånd från högerkonservativa. Men SD är således nu positiva till dessa. Mycket märkligt. Ökar inte tilltron till politiken!
Citera
2025-09-05, 18:24
Medlem
exceptionals avatar
Jag undrar bara vart Gustaf Fröding vart?
Citera
2025-09-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Man kan ju ha läst böcker utan att lägga stavningen på minnet. Men alltid bäst att kolla.
Citera
2025-09-05, 19:57
Avstängd
Citat:

Du har nog inte begripit begreppet kanon.
Citera
2025-09-05, 20:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Du har nog inte begripit begreppet kanon.

Då har inte SD-skribenten heller det. En kanonbildning för integration kan inte fungera.
Citera
2025-09-05, 21:53
Avstängd
Citat:
Då har inte SD-skribenten heller det. En kanonbildning för integration kan inte fungera.

Fair point!
Citera
2025-09-06, 08:36
Medlem
schizophrenias avatar
Några korta citat från betänkandet av kommittén En kulturkanon för Sverige angående eventuella framtida kostnader:
Kommittén föreslår att regeringen tar initiativ till att bilda en ny stiftelse med ansvar för att förvalta, tillgängliggöra och främja Sveriges kulturkanon. [...] Förslaget innebär att ett engångsbelopp om cirka 150 miljoner kronor avskiljs från Allmänna arvsfonden och tillförs som grundkapital
Tre olika interimslösningar föreslås som syftar till att tillgängliggöra en kulturkanon för Sverige i väntan på att stiftelsen bildas.
Ett första förslag gäller en tillfällig webbplats för att förmedla kunskap om Sveriges kulturkanon. Vi uppskattar att kostnaden för att utveckla och förvalta webbplatsen uppgår till 2 miljoner kronor under en treårsperiod.
Ett andra förslag som lämnas är att 20 miljoner kronor öronmärks under perioden 2026–2028 för bidrag till länsmuseer och andra regionala kultur- och kulturarvsaktörer för att stimulera regionala kanonprojekt.
Ett tredje förslag är att en första utgåva i form av en folkupplaga av Sveriges kulturkanon produceras och distribueras. Vi bedömer att upplagan bör omfatta 5 000 exemplar till en kostnad av totalt 500 000 kronor
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/09/sou-202592/

För att citera Vänsterpartiet: Kultur är ingen kostnad – det är en investering i demokratin.

https://www.norrteljetidning.se/2025-05-07/v-kultur-ar-ingen-kostnad-det-ar-en-investering-i-demokratin/
Senast redigerad av schizophrenia 2025-09-06 kl. 09:00.
Citera
2025-09-06, 13:33
Medlem
53....so whats avatar
Har inte varit intresserad av debatten, men det slog mig att kanonen utalas "kanon", med betoning på ett a som i "baka". Har trott att det var kanon som i artilleri.

Fick kolla med AI:
"Ordet "kanon" i uttrycket "kulturkanon" uttalas med betoning på första stavelsen, alltså KAN-non, liknande hur man skulle uttala "kanon" som man skjuter med. Båda orden har samma uttal men olika ursprung och betydelser – det ena syftar på en lista över föredömliga verk (som en kulturkanon) och det andra på en kanon som vapen."

Här lägger AI in 2 n på raken med bindestrck emellan?

"Även om ordet har sitt ursprung i religiösa sammanhang och betyder "rättesnöre" eller "grundregel", uttalas det likadant som det militära ordet "kanon".

"Så när du hör "kulturkanon", uttalar du det precis som ett vapen, men med en kulturell innebörd av en lista av föredömliga verk."

Lyssnar man på media verkar de flesta säga ordet med kak-a-et.
Säger dom flesta fel då är frågan?
Citera
2025-09-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Har inte varit intresserad av debatten, men det slog mig att kanonen utalas "kanon", med betoning på ett a som i "baka". Har trott att det var kanon som i artilleri.

Fick kolla med AI:
"Ordet "kanon" i uttrycket "kulturkanon" uttalas med betoning på första stavelsen, alltså KAN-non, liknande hur man skulle uttala "kanon" som man skjuter med. Båda orden har samma uttal men olika ursprung och betydelser – det ena syftar på en lista över föredömliga verk (som en kulturkanon) och det andra på en kanon som vapen."

Här lägger AI in 2 n på raken med bindestrck emellan?

"Även om ordet har sitt ursprung i religiösa sammanhang och betyder "rättesnöre" eller "grundregel", uttalas det likadant som det militära ordet "kanon".

"Så när du hör "kulturkanon", uttalar du det precis som ett vapen, men med en kulturell innebörd av en lista av föredömliga verk."

Lyssnar man på media verkar de flesta säga ordet med kak-a-et.
Säger dom flesta fel då är frågan?
Ai säger fel om hur man uttalar vapnet.
Citera
2025-09-06, 21:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ai säger fel om hur man uttalar vapnet.

Jaha, så då skall det uttalas som när man sjunger i kanon stämmor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in