Citat:
Ursprungligen postat av
Postino
SD:s kulturpolitiske talesperson Alexander Christiansson lägger ut texten på Expressens debattsida. Låter som han är väl insatt i innehållet i kulturkanon. Han gör dock det fatala misstaget att stava Vilhelm Moberg med W. Uppenbarligen har han inte varit i kontakt med dennes verk. En av de största.
Läste texten. Jag tycker han är rätt naiv. Tror han att dagens ungdomare slutar kolla amerikanska TV-serier och detta hjälper integrationen tror jag han är väl optimistisk. Detta är earth hour för kulturpolitiken.
Om man skulle ha gjort en kulturkanon med fokus just på de grejerna så skulle man nog gjort den extremt folklig och fokuserat på det som folk faktiskt lyssnar, läser och tittar på; Melodifestivalen, Camilla Läckberg, Gyllene tider, Sällskapsresan osv istället för Karin Boye, August Strindberg och Körkarlen. Det hade nog varit mer integrerande och kopplat ihop folk och folk.
Då är jag ändå inte emot kulturkanon av några principiella skäl utan tycker det kan vara intressant, men tror att de som kan engagerar sig är de redan insatta och nyfikna. Ungefär som när man började med gratis museum för att locka till sig ny publik. Det blev istället att redan intresserade besökte fler gånger.