2025-09-03, 11:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Är det fritidsgårdar som är lösningen?
För övrigt tycker jag gott att vi kan sätta upp skyltar vid landsgränsen om att hedersvåld,religiös fanatism, Skjutningar och sprängningar på våra gator undanbedes

Lösningen på all brottsproblematik är precis som jag skrev polisarbete och allmänna satsningar i samhället så att så få som möjligt blir kriminella.

Såna skyltar vore såklart roliga men de skulle inte lösa några problem. Lite som att sätta upp en skylt på Systembolaget där det står: ”Bli inte för full i kväll”.
Citera
2025-09-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och vad vill du att vi ska göra med denna ”sanning”? Ska du bara glida runt och vara nöjd med att du känner att du har rätt och att alla andra är dumma i huvudet?

Det finns en karaktär i Southpark som heter Captain Hindsight. Hans ”superkraft” är att säga vad man borde ha gjort för att undvika olyckor som redan inträffat. Denna karaktär passar väl in på många i detta forum.
Hur tror du man kan vara nöjd med detta? Jag visste redan för 15 år sedan att Sverige skulle se ut som det gör idag. Därför har jag röstat på SD sedan 2010. Men det hjälpte inte ett skit.
Jag har gett upp på detta landet. Vart man än tittar åt när man är ute så ser man invandrare. Det är ett oåterkalleligt, dyrt fiasko.
Vi skulle visa världen hur fantastiska vi är som välkomnar folk på flykt. Resultatet är klart och tydligt. Och Sverige ses som ett skräckexempel på vad generös invandringspolitik innebär.
Citera
2025-09-03, 11:52
Medlem
Varför så lite mångfald i kulturkanonen? Sverige är väl ett mångkulturellt land fortfarande eller?
Citera
2025-09-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Hur tror du man kan vara nöjd med detta? Jag visste redan för 15 år sedan att Sverige skulle se ut som det gör idag. Därför har jag röstat på SD sedan 2010. Men det hjälpte inte ett skit.
Jag har gett upp på detta landet. Vart man än tittar åt när man är ute så ser man invandrare. Det är ett oåterkalleligt, dyrt fiasko.
Vi skulle visa världen hur fantastiska vi är som välkomnar folk på flykt. Resultatet är klart och tydligt. Och Sverige ses som ett skräckexempel på vad generös invandringspolitik innebär.

Vi är nog av samma generation. Jag röstade också på SD redan 2010, när partiet bara samlade drygt fem procent. Jag gjorde det i vetskapen om att SD på den tiden nästan uteslutande bestod av nazister, rasister och oerhört inskränkta bondtölpar från Skåne.

Jag gjorde det motvilligt därför att jag såg det komma. Men inte ens jag hade kunnat föreställa mig omfattningen av problemen vid den tidpunkten. Var fanns alla andra som hade kunnat göra skillnad? Alla 95 % år 2010 eller 88 % valet därpå?
Citera
2025-09-03, 12:12
Medlem
Hur kan man anse att Viggen system 37 tillverkat av SAAB ska vara med?. Flygplanet i all ära men 35 Draken eller 29 Tunnan revolutionerade stridsflyget när dessa flygplan lanserades och borde därför vara nämnt i "kulturkanonen"
Citera
2025-09-03, 12:16
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Vi är nog av samma generation. Jag röstade också på SD redan 2010, när partiet bara samlade drygt fem procent. Jag gjorde det i vetskapen om att SD på den tiden nästan uteslutande bestod av nazister, rasister och oerhört inskränkta bondtölpar från Skåne.

Jag gjorde det motvilligt därför att jag såg det komma. Men inte ens jag hade kunnat föreställa mig omfattningen av problemen vid den tidpunkten. Var fanns alla andra som hade kunnat göra skillnad? Alla 95 % år 2010 eller 88 % valet därpå?

2010 så var många skadade av Ny Demokrati floppen.
Man såg SD som ett nytt missnöjesparti.
Citera
2025-09-03, 12:43
Medlem
En svensk kulturkanon väcker ju frågan om vem som har rätt att definiera vad "svenskhet" innebär, särskilt med tanke på att vår kulturminister inte är etniskt svensk.
Citera
2025-09-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att behålla en del av sin kultur innebär i praktiken att ens nya samhälle får acceptera vissa förändringar tex inslag av mode, religion, mat, musik osv som kan tyckas främmande i det nya landet. Sen finns det inte EN ENDA svensk som inte tycker att invandrare ska leva efter svenska lagar precis som alla andra.

Ja, men vad är den attityden bra för när muslimer inte delar svenskarnas inställning till samhällsutveckling, och envist och ständigt motarbetar den svenska samhällsstrukturen.

Och i hemlighet eller offentligt utöva muslimska äktenskaps- eller skilsmässoseder. Var i världen har svenskarna ändrat den nationella offentliga matpolicyn och/eller klädkoden i simbassänger?
Citera
2025-09-03, 12:51
Medlem
Ferhs avatar
Är ju en hel del brister i den där listan.

De har ju till exempel missat att ta med gammal klassisk svensk litteratur som Åsa-Nisse och 91:an Karlsson, vilka är rätt bra exempel på svensk kultur.
Citera
2025-09-03, 13:01
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Hon har en väldigt bra poäng. Vi har gett tolkningsföreträde till människor som inte vuxt upp i familjer och där typisk svensk kultur faktiskt inte kan vara riktigt påtaglig oavsett hur väl de vill eller hur mycket de anstränger sig. Det är ett sätt för "dumsvensson" att känna sig fin och generös men är egentligen ett förkastligt tankesätt som visar hur lite vi nuförtiden bryr oss om vår egen kultur.
Alla har väl rätt till tolkningar och i synnerhet de som de politiska partierna utsett att föra talan eller finns det inte ens yttrandrefrihet för politiska partier i SD:s Sverige?

Såg man denna debatt så handlade det ju knappast om sakfrågorna kring vad som var med eller vad svensk kultur är utan snarare frågan om vad man hade tänkt att ha den till.

Regeringen har deklarerat att den inte ska användas till någonting och vid
presskonferensen sa Parisa att regeringen inte tänkte ta några som helst beslut kring denna kanon
utan kommer att hålla dubbel armlängds avstånd. Det var väl därför inte så jättekonstigt att LR tryckte på Parisa om vad den skulle vara bra för. Det tycks som om SD ännu en gång blivit lurade då de hade förväntat sig att någon form av nationalismen skulle lägga sig över skolor och folket när denna utredning till sist lade fram sitt förslag, som inte kommer att behandlas vidare.
Citera
2025-09-03, 13:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689

Jag har inte hävdat att man ska vara nöjd. Det jag sa var att det är värdelöst att sura och vara efterklok. Titta framåt för fan. Vi har problem och dessa ska vi lösa. Tveksamt dock om denna så kallade ”kulturkanon” kan hjälpa oss med det.
Citera
2025-09-03, 13:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, men vad är den attityden bra för när muslimer inte delar svenskarnas inställning till samhällsutveckling, och envist och ständigt motarbetar den svenska samhällsstrukturen.

Och i hemlighet eller offentligt utöva muslimska äktenskaps- eller skilsmässoseder. Var i världen har svenskarna ändrat den nationella offentliga matpolicyn och/eller klädkoden i simbassänger?

Samhällen utvecklas hela tiden och det är upp till oss medborgare att forma samhället som vi vill ha det. Det kommer alltid finnas konflikter om allt möjligt. Tex är det många punkter i denna så kallade kulturkanon där nog många är oense. Men det är också en del av samhället att diskutera, tjafsa och bråka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in