2025-09-02, 18:37
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Fädbodjäntan föll för femtioårsgränsen.
Ja, 50 pinnar. Annars ingen etablerad k-märkning. Annars ingen True Scotsman, umm, ingen bestående kultur.

Det har funnits se'n dag 1 intention undvika dagssländor. Men alla vänsterkritiker envisas ändå utdela dagssedlar, för att de inte fick med Thåström, Lenin-pristagare Michail Wiehe, lr årets gangsta'rappare.

"Fäddbodjäntan", var det en tocken däringa vuxenrulle ?

Ont: Trådvänner, låt oss i skapelseberättelsen betrakta HELHETEN (...ouch, vårt öra).

Ens egna semi-smala allatidersfavorit finnes kanske inte medtagen av Trägårdhsmäster, men det får vi asseptera . Minnes, att Statsminister Reinfel på sin tid benämnde Försvaret för ett särintresse.
Citera
2025-09-02, 18:38
Medlem
Historien bakom böglyftet ska givetvis vara en central del av en kulturkanon värt namnet. Annars går den inte att ta seriöst.
Citera
2025-09-02, 18:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Bathory, Yohio och Candlemass är/var förvisso svenska band/artister.
Ingen av dem definerar på något sätt "det svenska", vår kultur eller folksjäl.

Ni missförstår kulturkanon.

Du missförstår mitt inlägg, för du läste det inte i sitt sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han med "Tårtan"? Han gjorde väl aldrig något som var sevärt? Bara märkliga "smala" filmer, med låg budget, förutom Tårtan då som fick något slags kultstatus. Han ska ha varit (ska vara, fortfarande?) duktig på att skapa miljöer och inredningar till filminspelningar, dock, men det är ju inget som man kan ta med i en kanon.

Han gjorde ju den där "skända flaggan, vägra vapen, kuken"-affischen. Det var den som SvDs skribent var mest upphetsad över.
Citera
2025-09-02, 18:43
Medlem
Mer Taube 5-6 låtar hade varit fint. Så länge skutan kan gå hade jag velat se.
Citera
2025-09-02, 18:44
Medlem
Fattar inte folk att mellanmjölk, sällskapsresan och folkhemmet inte är riktig svensk kultur. Det är restprodukter från det avskalade och själlösa sossesverige. Tomten är far till alla barn och fucking Åmål är skitfilmer sprungna ur kölvattnet av folkhemmet i ett desperat land i fritt fall.

Fornnordiska traditioner, Bellman, snus, folkmusik, akvavit, hälsingehambo, kräftskiva, Bergmanfilmer, sill och dalahästar etc är svensk kultur.
Citera
2025-09-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Jodu!!
Det som hände för hundra år sedan hände då och där. Det är historia.
Det är inte något vi, idag levande i sverige, behöver eller kan vörda.
Inget självklart arv.

Är midvinterblot kulturkanon och formande för hur vi lever idag?
Även om det var ett stort mankemang då och där?
Är Stockholms vattenfestivaler och langos historiska i efterhand, även om de drog publik då de firades? Är dessa "Sverige" och "det Svenska"?

Edward är kanske relevant i vissa sammanhang.
Behöver du ett recept på barkbröd eller kålrotspastej är han säkert kungen.
I de flesta andra fall är han ett tyckmycket missfoster utan verklighetsanknytning eller relevans.

Haha. ”Kålrotspastej”. Vill helst provocera fram ytterligare en härlig text från dig, men låter någon annan få äran att fixa det.
Citera
2025-09-02, 18:48
Medlem
Äsch. En sketen lista som kan jämföras med en simpel Facebook lista som egentligen inte är någonting att ha överhuvudtaget. Listan är alldeles för inkomplett och diskussioner om vad som missats lär fortsätta. Kanske i det oändliga.
Citera
2025-09-02, 18:53
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det är jättebra med en sån lista för vi ska värna om vårat kulturarv och jag myser när skribenter i tidningarna blir rasande när inte mycket av deras vänstersmörja 50 år bak i tiden producerades .

Jag tror att om du faktiskt förstod vilka alster det var fråga om så skulle "mysandet" snabbt ta slut. Om man applicerar dagens vänster-höger-skala på kulturkanon så är det klart mera "vänster" än "höger".

Det bara inte ansågs som "vänster" när det begav sig, eftersom hela det idiotiska anti-woke-konceptet låg X hundra år framåt i tiden...
Citera
2025-09-02, 18:55
Medlem
Stakeholders avatar
Alla kan inte gilla listan så klart. Men man kan ju försöka hålla en positiv attityd till att någon försöker i alla fall.

Men inte heller det tydligen.
Citera
2025-09-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
"Legendar"? Vem mer än Quorthon och Leif Edling skulle det vara, menar du?
Och Yohio är för fan inte med! Det var bara ett inskickat (extremt dåligt) förslag.

Yohio är jättebra:

https://www.youtube.com/watch?v=_GrxLKRauYI
Citera
2025-09-02, 18:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Han gjorde ju den där "skända flaggan, vägra vapen, kuken"-affischen. Det var den som SvDs skribent var mest upphetsad över.

Jag förstår upprördheten. Skåne har ingen officiell flagga.
Citera
2025-09-02, 19:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

OK, det hade jag missat. Ja, honom vill vi i så fall inte ha i någon kanon - gammal svensk adel eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in