2022-10-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu råkar det vara så att jag anser att kaffe från Arabica smakar ganska lika, oavsett rostning och producent. Kan nog tycka att dosering och metod för att framställa drycken kan skilja mer än rosteriet i sig.

Naturligtvis finns det skillnader, men inget rejält markant som skillnaden mellan Arabica och Robusta.
Råkar du även ha testat kaffe från något microrosteri och jämfört det med något från Zoegas eller dylikt? Vilket microrosteri i så fall och nej; Johan och Nyström räknas inte då de är allt för stora och därmed ganska ointressanta.
Citera
2022-10-19, 10:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Råkar du även ha testat kaffe från något microrosteri och jämfört det med något från Zoegas eller dylikt? Vilket microrosteri i så fall och nej; Johan och Nyström räknas inte då de är allt för stora och därmed ganska ointressanta.
Har rostat själv vid ett par tillfällen, om det kan räknas som mikrorosteri. Köpte råa bönor i en invandrarbutik. Och smaken blev Arabica.

Kvarnen var en enkel från Butler, köpt på Lidl tror jag, och rosteriet en gammal gjutjärnspanna. Testade att både koka och att köra i en enkel bryggare.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-19 kl. 10:19.
Citera
2022-10-19, 10:19
Medlem
Kopi Luwak smakar annorlunda och mitt personliga favorit Irish coffee...
Citera
2022-10-19, 10:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Kopi Luwak ska ju vara de bästa bönorna, men smakar det verkligen så annorlunda?
Citera
2022-10-19, 10:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Allt kaffe från stora kafferosterier som Zoegas, Gevalia, Löfbergs och Arvid Nordquist är "sönderrostat" och har inget annat smakmässigt syfte än att smaka "samma" oavsett sammansättning av bönor. Det är kaffe för folk som egentligen inte bryr sig utan mest är ute efter att hinka koffein.

Om man vill ha kaffe där varje enskild bönas karaktär lyfts fram och smaken är det centrala får man fokusera på hantverksrosterierna. Det är väldigt stor skillnad mellan de olika varianterna inom de olika botaniska typerna och detta påverkas ytterligare beroende på odlingsplatserna.

En Caturra odlad i Brasilien kommer inte smaka som en K7 odlad i Kenya, så vida dessa inte rostas sönder för att bara smaka kaffe.

Det är som med allt annat. Bryr man sig inte är "allt samma", bryr man sig är det en värld att utforska som aldrig tar slut...
Citera
2022-10-19, 10:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Coop X-tras kaffe är väldigt unikt, det har en bismak av disktrasa eller vattnet som kommer ur tvättmaskinen.
Jag har givetvis inte smakat på avloppsvatten, men jag associerar det starkt.
Citera
2022-10-19, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Tycker ni att många kaffesmaker smakar sig likt? Att de har väldigt lika smaker.

Vad tycker du exempelvis är skillnad på Löfbergs Lila och Gevalia i smakfullhet?

Finns det någon kaffesort som smakar unikt?
Vad heter det kaffet?

föredrar gevalia ebony , om du vill testa lite annan smak på kaffet , ta sirap i , i stället för socker

blir typ kaffe med lite eftersmak av knäck testa
Citera
2022-10-19, 11:13
Medlem
Dom svenska märkena som majoriteten dricker, Gevalia,Löfbergs,Zoega,Arvid Nordqvist etc. skall
alltid smaka så som tillverkaren har definerat smaken så man köper in råkoffe som passar i smakprofilen och blandar så att det skall bli så likt möjligt över tid.

Det är samma med en massa andra livsmedel och drycker, bryggerier, vinproducenter etc jobbar på det sättet.
Citera
2022-10-19, 11:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen

Troligen inte äkta Kopi Luwak du provat då det definitivt inte ens när lämpar sig för Irish coffee.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kopi Luwak ska ju vara de bästa bönorna, men smakar det verkligen så annorlunda?

Nej, det handlar inte om att det skulle vara de bästa bönorna.

Det som är specifikt med äkta Kopi Luwak är att i det vilda väljer palmmårdar/sibet (Paradoxurus hermaphroditus) ut kaffebönor när dessa är i perfekt mognad. Sedan äts kaffebönorna och går genom djurets matsmältningssystem och påverkas genom detta för att komma ut med avföringen för att samlas upp, säljas och vidare förädlas.

Med tanke på att detta kaffe kostar en hel del fuskas det självklart en hel del med det. Detta sker genom att tvinga palmmårdar att äta kaffebönor i brist på annan föda. De sätts i burar och får inget annat att äta. Självklart är det inte bara perfekt mogna bönor som går genom systemet då utan allt kaffe eftersom djuren inte vill svälta ihjäl.

Naturligt och äkta Kopi Luwak samlas det totalt bara in mellan 200 och 500 kg (Osäkert exakt hur mycket, men det varierar.) om året, samtidigt som det säljs runt 50 ton Kopi Luwak varje år. Den absolut största delen är alltså inte äkta och saknar därmed det som gör kaffet så speciellt.
Citera
2022-10-19, 11:22
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Om du köper kaffe från ett småskaligt rosteri som ej är mörkrostat och sedan brygger det i t.ex. en chemex, (med rätt temperatur på vattnet) så kommer resultatet bli HELT annorlunda jämfört med det sönderrostade kaffet som man är van med. Kaffet kommer smaka lätt & och fruktigt, och väldigt likt drycken te.

Exempel på ett rosteri jag själv haft en prenumerationtjänst på:
https://www.morgoncoffeeroasters.com/collections/coffee

Mörkrostat kaffe är egentligen en skitprodukt som vi svenskar har lärt oss att tycka om (jag älskar det också). Det är i grunden dåliga kaffebönor som rostats sönder för att dölja den lägre kvaliten.
Senast redigerad av hejpadigdu1 2022-10-19 kl. 11:24.
Citera
2022-10-19, 11:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det handlar inte om att det skulle vara de bästa bönorna.

Det som är specifikt med äkta Kopi Luwak är att i det vilda väljer palmmårdar/sibet (Paradoxurus hermaphroditus) ut kaffebönor när dessa är i perfekt mognad.
Vilket i min lilla trånga värld är precis de bästa bönorna. I alla fall enligt djuren som äter dem.

Din uppgift om hur mycket Kopi Luwak som skördas respektive säljs var kul info. Har du något belägg för uppgifterna?
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-10-19 kl. 11:55.
Citera
2022-10-19, 11:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Mörkrostat kaffe är egentligen en skitprodukt som vi svenskar har lärt oss att tycka om (jag älskar det också). Det är i grunden dåliga kaffebönor som rostats sönder för att dölja den lägre kvaliten.
Har du något belägg för att man använder sämre bönor till mörkrostat kaffe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in