2022-10-18, 20:30
Medlem
Scott Danielss avatar
Kanske är det jag som börjar bli känslig på äldre dar, men jag har börjat notera ljudet från trapphuset alltmer. Somliga har förmågan att gå lugnt i trapphuset och dessa personer har också vetskapen om hur ett dörrhandtag används medan vissa andra tyvärr verkar ha som målsättning att föra så mycket oväsen som möjligt genom att springa i trapphuset och slänga igen dörren till sin lägenhet istället för att använda handtaget.

Så vad kan jag själv göra för att isolera oljudet? Jag bor i en BR med säkerhetsdörr som är rejäl så jag blir lite förvånad över att så pass mycket oljud kommer in hos mig. Byta tätningslister runt om? Draperi innan för dörren? Något annan lösning?
Citera
2022-10-18, 20:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ett tjockt draperi dämpar ljud effektivt både inifrån och utifrån.
Citera
2022-10-18, 20:33
Medlem
Skaffa en extra innerdörr så slipper du höra ett skit.
Citera
2022-10-18, 20:54
Medlem
Mingla101s avatar
Tätningslister skulle jag tro gör mest, kolla så att dom befintliga är hela och fortf har spänst, byt om dom verkar dåliga.
Hade dåliga tätningslister i min förra dörr (ej säkerhetsdörr förvisso) men det lät ibland när grannen mitt över gick in i sin dörr att han var i min farstu..
Citera
2022-10-18, 21:03
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Kanske är det jag som börjar bli känslig på äldre dar, men jag har börjat notera ljudet från trapphuset alltmer. Somliga har förmågan att gå lugnt i trapphuset och dessa personer har också vetskapen om hur ett dörrhandtag används medan vissa andra tyvärr verkar ha som målsättning att föra så mycket oväsen som möjligt genom att springa i trapphuset och slänga igen dörren till sin lägenhet istället för att använda handtaget.

Så vad kan jag själv göra för att isolera oljudet? Jag bor i en BR med säkerhetsdörr som är rejäl så jag blir lite förvånad över att så pass mycket oljud kommer in hos mig. Byta tätningslister runt om? Draperi innan för dörren? Något annan lösning?

Draperi eller dörr, dock ingen garanti att det hjälper. Hur gammalt är huset? Många äldre hus är inte byggda med ljusisolering i åtanke så ljud går igenom/via väggar och bjälklag. Om så är fallet löser man problemet med att flytta eller köpa hörselproppar.
Citera
2022-10-18, 23:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Skaffa en extra innerdörr så slipper du höra ett skit.
Precis vad jag tänkte också!
Har ts tur finns det en dörr i källaren undanstoppad.
Citera
2022-10-19, 09:56
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Öppna fodret runt dörren på insidan. I mellanrummet kan du förmodligen upptäcka att de inte körde in skum/isolering. Det hjälper en hel del.

Ett tyngre draperi, som sagt, hjälper också.
Citera
2022-10-23, 20:52
Medlem
Scott Danielss avatar
Tack för alla tips! Tätningslisten ser helt okej ut vad jag kan se (och känna), men kanske ändå läge att prova med en ny för nuvarande har nog suttit där ett tag. Draperi känns överkomligt att ordna medan en innedörr kanske är den mest effektiva lösningen, men däremot mer avancerat att fixa.
Citera
2022-10-23, 20:55
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Tack för alla tips! Tätningslisten ser helt okej ut vad jag kan se (och känna), men kanske ändå läge att prova med en ny för nuvarande har nog suttit där ett tag. Draperi känns överkomligt att ordna medan en innedörr kanske är den mest effektiva lösningen, men däremot mer avancerat att fixa.
Sätt en gardinstång ovanför dörren och sen en mörkläggningsgardin från ikea, dom finns även som ljuddämpande.
Citera
2022-10-23, 20:59
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Sätt en gardinstång ovanför dörren och sen en mörkläggningsgardin från ikea, dom finns även som ljuddämpande.
Tack, intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in